اگرچه وزرای خارجه ایران و مصر برای برقراری دوباره رابطه دو کشور، ابراز امیدواری کرده بودند، اما برخی منابع خبری اعلام کردند که برقراری روابط فی​مابین بی​قید و شرط نیست.

به گزارش خبرآنلاین، صبح سه شنبه روزنامه ها به نقل از نبیل العربی وزیر امورخارجه دولت موقت مصر نوشتند که پیش شرط برقراری روابط سیاسی با جمهوری اسلامی ایران تغییر نام خیابان "شهید خالد اسلامبولی" در تهران است.

این شرط در دوران حکومت حسنی مبارک نیز مطرح شده بود اما دولت ایران آن را نپذیرفت و حتی بحث متقابل درخواست تغییر نام خیابان «پهلوی» در قاهره مطرح شد که دولت مصر هم به آن وقعی ننهاد.

پیگیری های خبرنگار ما مشخص کرد که وزارت امور خارجه این تعیین شرط از سوی دولت موقت مصر را تایید نکرده است. همچنین کسب اطلاع شد که عصر امروز علی​اکبر صالحی وزیر امور خارجه مهمان کمیسیون است و احتما لا در اینباره از او سوال خواهدشد.

گفتنی است پیش از این وزیر امور خارجه مصر گفته بود: قاهره در سیاست خارجی خود صفحه جدیدی را با همه کشورها و از جمله ایران باز خواهد کرد.

نبیل العربی در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود در قاهره افزود: دولت مصر ایران را کشور دشمن خود نمی داند بلکه معتقد است ایران نیز یکی از کشورهای منطقه است که میان دو طرف روابط تاریخی دراز مدتی در مقاطع مختلف زمانی برقرار بوده است.

علی‌اکبر صالحی هم در واکنش به اظهارات همتای خود گفت: روابط تاریخی دو کشور، با وجود فراز و نشیب های خود، همواره تداوم داشته است و امیدواریم در فضای جدید ایجاد شده، شاهد ارتقاء این روابط بین دو کشور و دو ملت بزرگ ایران و مصر باشیم.وی گفت: به طور قطع، روابط خوب دو کشور می تواند به ثبات، امنیت و توسعه منطقه کمک کند.
/30111

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 140984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =