هفته نامه مثلث در مورد دانشگاه آزاد و فراز و نشیب هایش در سال 89 با دکتر عبدالله جاسبی گفت و گویی انجام داده که قسمهایی از آن را انتخاب کرده ایم

فکر می کنید از سال گذشته تاکنون وضعیت دانشگاه آزاد جه قدر تغییر کرده است؟
تصور من این است که دانشگاه آزاد اسلامی با سرعت درحال طی کردن جاده تکامل است. این تکامل هم در حوزه کیفیت است و هم در حوزه سیاستگذاری‌های کلانی که نهادها و مراجع قانونی جمهوری اسلامی ترسیم کرده‌اند؛ همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی، دولت جمهوری اسلامی ایران و...

سال گذشته فشارها به مجموعه دانشگاه آزاد برای دولتی کردن آن بسیار زیاد بود. فکر می‌کنید در این فاصله یک ساله چه مقدار از این فشارها کاسته شده است؟
به نظر من تغییری حاصل نشده است. اعتقاد من بر این است که دانشگاه آزاد اسلامی با توکل به خدا، هدیه حضرت امام(ره) و تلاش همکاران عزیز ما در سراسر کشور شکل گرفته و شجره طیبه‌ای است. من به آینده این دانشگاه خوشبین هستم؛ درعین حال برخی تلاش دارند این دانشگاه را دولتی شود بهتر اداره می‌شود. اما اینها هم جای بحث دارد و آینده درخصوص آنها قضاوت خواهد کرد.

برویم سراغ عملکرد دانشگاه در این چهار دهه.
ما دهه اول دانشگاه آزاد اسلامی را دهه تثبیت نام نهادیم جرا که آن زمان بسیاری تصور می‌کردند این دانشگاه شکل نخواهد گرفت و تداوم نخواهد یافت. علاوه‌بر این عده‌ای با فلسفه وجود دانشگاه مخالف بودند که البته انگیزه‌های متفاوتی داشتند. برخی با حسن نیت و برخی دیگر با سوء نیت با وجود این دانشگاه مخالفت می‌کردند. دهه او را با این شرایط به سلامت گذراندیم. دهه دوم، دهه توسعه بود که ما توانستیم دانشگاه را در سراسر کشورتوسعه بود که هم اکنون آخرین سال اینده را در پیش داریم. آینده‌نگری ما اینگونه نشان می‌دهد که دهه چهارم، دهه رقابت دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه‌های معتبر جهان است.

در دانشگاه‌های سراسر جلوی برخی رشته‌ها گرفته شده و به اصطللاح این رشته‌ها فریز شده‌اند. آیا در دانشگاه هم این اتفاق افتاده است؟
گفته بودند که رشته‌های جدید در این زمینه‌ها در دانشگاه‌ها تأسیس نشود که شامل حال دانشگاه هم شد. اما آنهایی که داشتند، به همان ترتیب ادامه می‌دهند.

اما دانشجویان جدیدی را نپذیرفتند.
دانشجوی جدی پذیرفته شد اما آن رشته‌ها در جاهای دیگر تأسیس نشد. این کار انجام شد اما در برهه فعلی در حال اصلاح و تکمیل ان هستند تا کار به صورت پخته پیش برود.

آقای جاسبی! به عنوان یک فعال سیاسی فضای سیاسی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ما باید تلاش کنیم فضای سیاسی، فضایی پرنشاط باشد ولازمه چنین اتفاقی همکاری همه نیروهای موافق انقلاب، نظام و رهبری است. یعنی همه کسانی که به اصل قانون اساسی، اصل ولایت فقیه و اسلام اعتقاد دارند، یا اختلاف نظرها را کنار بگذارند یا کم کنند. اختلاف سلیقه‌ها را هم نباید به جدال کشاند. اگر چنین کاری صورت بگیرد فضای جامعه ما فضای با نشاطی خواهد شد.

صحبت‌های شما، روبه جلو است اما فکر می کنید در مقطع فعلی اتفاقاتی که در کشور در حال وقوع است در همین راستا؟
اگر همه اتفاقات هم این گونه نباشد، لااقل بخشی از آن اینطور است. همه کسانی که به قانون اساسی، جمهوری اسلامی، اصل ولایت فقیه و ... معتقدند باز هم اختلافاتی با یکدیگر دارند و حتی گاهی اوقات علیه یکدیگرند. به نظر من چنین چیزی زیبنده نیست. ما در عین حال که ممکن است مواضع و دیدگاه‌های سیاسی متفاوتی داشته باشیم اما نباید یکدیگر را تخریب کنیم بلکه باید در جهت تکامل یکدیگر ونشاط جامعه گام برداریم.

حوادث سیاسی دو سال اخیر با کش‌وقوس‌های دانشگاه آزاد به نوعی تناسب داشته است. نظر شما چیست؟
من معتقدم تناسب نداشته بلکه برخی می خواسند برای آن تناسب بیافرینند. دانشگاه آزاد اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته بی‌طرفی خود را کاملا حفظ کرد که دلایل و شواهد متقنی نیز در این خصوص وجود دارد. گذشته از دانشگاه، خود بنده هم صریحا اعلام کردم که به صورت علنی از هیچ کس حمایت نمی‌کنم و این موضع را تا آخر هم حفظ کردم. هیچ کس نتوانست مدرکی خلاف این ارائه بدهد اما حاشیه‌ها زیاد است. حاشیه‌ها هر روز به شکل خاص خود و تحت عنوانی مطرح می‌شود.

شاید بخشی هم به ریاست آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بر هیأت امنا مربوط باشد.
این هم شاید یکی از آنها باشد.

سخن آخر؟
باید عرض کنم بنده باشم یا نباشم تفاوتی ندارد، اما هدفم این است که این دانشگاه که امروز بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است، در دهه چهارم به معتبرترین دانشگاه حضوری جهان تبدیل شود. خداوند تا امروز کمک کرده و توفیق داده که دانشگاه به اینجا رسیده است. بعد از این هم امیدما به خداست و اصلاً نگران این نیستیم که باشیم یا نباشیم. برای ما جایگاهی که دانشگاه به دنبال رسیدن به آن است بیشتر از اینکه چه کسب مسئولیت داشته باشد اهمیت دارد.

فکر می کنم تا جایی که پیش رفتیم، دانشگاه آزاد همچنان غیردولتی و NGO بودن خود را حفظ کرده است؟
ما به دنبال چنین چیزی هستیم اما باید ببینیم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.201

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 140933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =