به نوشته خبرگزاری میراث فرهنگی ،با‌ اینکه بسیاری از فروشگاه‌ها و مغازه‌های صنایع دستی در محدوده میراثی و اطراف بناهای تاریخی موظف به عرضه صنایع دستی داخلی هستند اما هنوز در محدوده میراثی نقش جهان اصفهان عرضه و فروش صنایع دستی خارجی ادامه دارد.

میدان نقش جهان که مرکز و مهد صنایع دستی اصفهان خوانده می‌شود پراز عروسک و اسباب بازی و زیورآلات چینی است. از سوی دیگر برخی از فروشگاه‌ها و مغازه‌های صنایع دستی که درمحدوده میراثی و اطراف میدان نقش جهان و بناهای تاریخی نیز واقع شده‌‌اند همچنان به فروش صنایع دستی چینی، پاکستانی و تایلندی می‌پردازند.

محدوده میراثی نقش جهان که شامل پاساژ و فروشگاه‌های خیابان حافظ، نشاط، استانداری، چهارباغ، باغ گلدسته و حکیم است با اجرایی شدن این طرح موظف به فروش اجناس صنایع دستی داخلی هستند.

علیرضا روحانی سخنگوی ائتلاف حامیان میراث اصفهان با بیان این مطلب گفت: باتوجه به اینکه طرح جمع آوری صنایع دستی خارجی از محورهای میراثی تصویب شده و درحال اجرا است ماهیتا طرح بسیار خوبی است اما به نظر می رسد این طرح برای بسیاری از عرضه کنندگان و کسبه صنایع دستی تعریف جامعی ارائه نشده است و هنوز برای آنها گنگ است.

وی افزود: ما همچنان شاهد هستیم که درمحورهای میراثی بسیاری از محصولات خارجی اعم از کریستال، زیورآلات و صنایع‌‌دستی تلفیقی بویژه قاب های PVC به فروش می‌رسد. امری که باعث شده است بسیاری از کسبه نسبت به فضای گنگ موجود اظهار نارضایتی کنند چراکه معتقدند مجریان این طرح دربرخورد با عرضه کنندگان محصولات اعم از صنایع دستی وسایراجناس خارجی تبعیض قائل می‌شوند.

با توجه به اینکه این طرح تنها تولیدکنندگان صنایع دستی را مورد حمایت قرارداده است نه فروشندگان و عرضه کنندگان صنایع دستی را اما گفته می‌شود اگر تعریف جامعی از طرح مورد اجرا برای اهالی این صنف تشریح شود فضای شفاف تری ایجاد خواهد شد که در نهایت به سود صنایع دستی ملی خواهد بود.

44201

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 140612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =