ابراهیم یزدی که می​گفت با میرحسین موسوی هیچ دیداری نداشته و با کاندیداتوری​اش نیز مخالف بوده، نقدهایی را به تحرکات پس از انتخابات وی وارد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، او که در آخرین روزهای سال 89 از زندان آزاد شد، از دبیرکلی نهضت آزادی ایران استعفا داد. او در مصاحبه​ای با ایرنا، گفت: بنده از دبیر کلی نهضت آزادی استعفا دادم زیرا نمی توانستم وظایفی را که طبق اساسنامه برعهده من نهاده شده بود انجام دهم، این یک اخلاق دینی است که اگر کسی مسوولیتی را نمی​تواند در چارچوب قانون انجام دهد آن را واگذار کند.

وی به مشکلات جسمی خود اعم از جراحی قلبش اشاره کرد و گفت: خبرهایی که در این چند روزه در مورد بحرین، لیبی، یمن و دیگر کشورها از تلویزیون می بینم، نیز ناراحتم می کند و فشار خونم را بالا می​برد. بنابر تجویز پزشک حتی نباید این تصاویر را نگاه کنم.

گزیده سخنان وی را در ادامه می​خوانید:

*​ باید یک خط قاطع میان دشمن و مخالف کشیده شود. هر کس نقدی کرد، مخالف نیست. فکر غالب نباید این باشد که یا با من یا بر من. اگر از شما نقدی شد؛ نباید منتقد را دشمن تلقی کنید. من با نظام هیچ مساله‌ای ندارم فقط با برخی از رفتارها، که خلاف قانون اساسی است، مشکل دارم.

* توصیه مقام رهبری این بوده که خلاف قانون عمل نکنید و من نیز چیزی بیشتر یا کمتر از قانون نمی​خواهم. همه باید قانون را محترم بشمارند و هرکس که خلاف قانون عمل کند، محکوم است.

* هیچ تغییری از بیرون برای ایران پایدار نیست. راهپیمایی آزاد است به شرطی که مخل نظم عمومی نباشد. اگر چه قانون اساسی می​گوید مشکلی برای راهپپیمایی نیست اما مصلحت ایجاب می کند قبلا هماهنگی‌های لازم با مبادی ذیربط انجام شود زیرا وقتی بدون هماهنگی راهپیمایی انجام شود، تنها هواداران شما به خیابان نمی آیند، بلکه گروه های معاند هم می آیند.

* نه تنها رفتار دو گانه آمریکا، بلکه رفتار دو گانه غرب در قبال حوادث منطقه به شدت محکوم است. در قانون بین المللی و دادگاه بین المللی، تیراندازی به قصد کشتن انسانها، جنایت جنگی محسوب می شود. حالم از دیدن صحنه هایی که در لیبی رخ می دهد به هم می خورد و وقتی می بینم که در بحرین از دو متری به سر یک مرد تیر می زنند، منقلب می شوم.

*  من به کشور و دینم متعهد هستم. زمانی که صدای آمریکا می خواست با بنده مصاحبه کند گفتم مصاحبه نمی کنم نامه هم نوشتم و همه جا پخش کردم، بنده در آینده هم با آنان مصاحبه نخواهم کرد.

* مساله غزه فقط یک مساله عربی-اسلامی نیست بلکه یک مساله انسانی است و هیچ انسانی نمی تواند نسبت به این جنایات بی تفاوت باشد. در آن زمان نقدی به موسوی کردم که شما یا نباید مردم را به حضور در خیابان ها دعوت می کردید، یا اگر اعلام می کنید مردم بیایند ، بدیهی است همه آنان که می آیند هوادار شما نیستند و شعارهای خود را می دهند و ساختار شکنی می کنند. من در آن نقد، گفتم که ساختار شکنی نکنید و با این کار دست به کارهای خشونت آمیز نزنید. ملایم و قانونی باشید. باید بررسی کرد چه طور نخست وزیرچند ساله مملکت به اینجا کشیده شد؟ باید بحث کرد و موضوع را ریشه یابی کرد زیرا این یک حادثه کوچک نیست.

*  موسوی چندین سال سابقه مدیریت دارد منتها من با کاندیداتوری او مخالف بودم. پذیرفتنی نیست که کسی رییس جمهور شود و با رهبری مشکل داشته باشد.اگر موسوی انتخاب می شد برای کشور فاجعه بود، زیرا رهبری و رییس‌جمهور باید با هم هماهنگ باشند.

* انقلاب اسلامی را انقلاب اصلی مردم این سرزمین و این تاریخ می دانم. بعد اینکه، به جمهوری اسلامی رای دادم و به آن وفادار هستم. به قانون اساسی التزام دارم اما به برخی از سیاست ها و رفتارهای مسوولین معترضم، ولی با نظام مساله ای ندارم و من برای هر عمل سیاسی باید یک تحلیل سیاسی داشته باشم.

/111

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 140401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =