۱۲۰ میلیون دلار صادرات از استان مرکزی در سه ماهه سال ۹۹

در سه ماهه سال جاری، مجموع کالاهای صادراتی استان به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار و با وزن ۲۹۴ هزار تن بوده است .

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان مرکزی در گفتگو با خبرآنلاین استان مرکزی با اشاره به این آمار از قرار گرفتن استان در میان ۱۰ استان برتر کشور در حوزه صادرات خبر داد و افزود: این میزان صادرات توسط ۲۵۴ واحد تولیدی صنعتی استان به بیش از ۵۲ کشور به عنوان بازارهای خارجی صادر شده است. 

جعفر اصغری با تاکید بر کاهش قابل توجه میزان صادرات استان از اسفندماه گذشته تا کنون بیان کرد : محدودیت هایی که به دنبال شیوع کرونا در ورود و خروج از مرزهای کشور صورت گرفت و همچنین تعطیلی و شرایط نامناسب واحدهای تولیدی طی این مدت در کاهش آمار صادرات استان موثر می باشد . 
وی در خصوص آمار صادرات استان در سال گذشته به ۹۷۸ میلیون دلار کالای صادر شده به وزن حدود ۱۸۰۰ تن اشاره کرد و گفت : با این میزان صادرات رشد ۱۸ درصدی به لحاظ وزن و کاهش ۴ درصدی به لحاظ ارزش را نسبت به سال پیش از آن نشان می دهد. 

به گفته معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان مرکزی ، سه بازار هدف نخست صادراتی استان در سال گذشته شامل عراق با ۳۵۲ میلیون دلار ، افغانستان ۳۳۱ میلیون دلار ، ترکیه ۹۹ میلیون دلار می باشد و پس از آن کشورهای پاکستان، امارات، ازبکستان،آذربایجان،ارمنستان، ترکمنستان و ایتالیا قرار دارند .به طور کلی ۸۳ کشور به عنوان مقصد صادرات در ایران هستند.

اصغری در ادامه این گفت و گو تعداد واحدهای تولیدی صنعتی صادرکننده استان را در سال گذشته ۵۴۵ واحد عنوان کرد و ادامه داد : کالاهای صادراتی استان دارای تنوع بالا و در بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات می باشد که بخش عمده آن شامل فرآورده های پتروشیمی، انواع شیشه و مصنوعات، شمش و پروفیل آلومینیوم، هیدروکربن ها، پلی اتیلن سبک و سنگین، گل و گیاه و... است. 

وی میزان واردات استان را نیز در ۱۲ ماهه سال گذشته به وزن ۱۸۰ هزار تن و ارزش ۴۷۰ میلیون دلار اعلام کرد و اظهار داشت: این میزان واردات با رشد ۱۰ درصدی از نظر وزن و ۱۷ درصدی از نظر ارزش همراه بوده که این کالاها از حدود ۵۸ کشور به این استان وارد شده و بخش عمده آن شامل مواد اولیه و ماشین آلات و قطعات خط تولید می باشد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان با تاکید به اینکه یکی از اولویت ها جهت دستیابی به جهش تولید ، ایجاد و تقویت زیرساخت های مناسب برای افزایش صادرات غیرنفتی است، تصریح کرد: در همین راستا توسعه و تقویت زیرساخت های صادراتی در پایانه های گل و گیاه محلات، پسته زرندیه، نمایشگاه دائمی سنگ محلات و نمایشگاه دائمی گل و گیاه ، سردخانه ها و انبارهای مرزی و... در دستور کار و پیگیری قرار دارد و تلاش داریم از حمایت های مشخص شده در قالب بسته های صادراتی بهره مند شویم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1403882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =