یکی از دوستان می‌گفت کتابخانه ملی اگر عناوین کتاب‌هایش را بگوید، آنها که هست و مفقود نشده، برای یک کتابخانه ملی در یک کشور نزدیک به 75 میلیون نفری، خجالت آور است.

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام رسول جعفریان، رییس کتابخانه مجلس شورای اسلامی در تشریح فعالیت های این کتابخانه گفت: «قوام هر کتابخانه‌ به منابعی است که در اختیار مراجعین قرار می‌دهد، مهم ترین منابع کتابخانه مجلس منابع علوم انسانی است و سعی خواهد کرد عناوین و موجودی خود را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.»

جعفریان تصریح کرد: «در حال حاضر این کتابخانه حدود نیم میلیون کتاب دارد، البته این فقط شامل منابع چاپی است که باید منابع خطی و اسنادی و دیجیتال را هم به آن افزود. اگر بر اساس رکورد حساب کنیم این آمار بالاتر از یک میلیون خواهد بود اما با این حال هم باید اعتراف کنیم که وضعیت خوبی نداریم.»

وی با اشاره به اینکه کتابخانه مجلس شورای اسلامی طی 2 سال گذشته چندین کتابخانه را به صورت یکجا خریداری کرده است که دو نمونه جدید آن کتابخانه گلبن و موسوی گرمارودی است، گفت: «مجموع کتابهای چاپی این دو کتابخانه بالغ بر 25 هزار جلد کتاب است.»

رییس کتابخانه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش اسنادی نیز به لحاظ خریداری منابع، در سال89 سال پرباری را گذرانده است، در ادامه گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه مجلس گفت: «در گذشته کتابخانه مجلس به خرید اسناد توجهی نشان نمی‌داد، اما در سال 89حجم قابل توجهی از اسناد بسیار با ارزش خریداری و به مجموعه اضافه شده است. این اسناد بالغ بر چند صد هزار برگه است. البته اسناد اهدایی هم در سال گذشته فراوان داشتیم که از همه اهداکنندگان سپاسگزارم.»

جعفریان در حوزه نسخ خطی کتابخانه مجلس نیز گفت: «ما در سال جاری بودجه ویژه‌ای برای نسخ خطی دریافت کردیم، این بودجه هم برای چاپ و تألیف فهرست‌ها بود، هم برای خرید و سامان‌دهی امور فنی حفظ و حراست از نسخه‌ها. ما در هر سه بخش فعالیت کردیم، اما در بخش خرید فعالیتمان بیشتر بود به طوری که هشتصد نسخه در سال گذشته خریداری شد.»

وی ادامه داد: «در زمینه فهرست‌نویسی نیز فعالیت کتابخانه ادامه داشت به طوری که تاکنون بیش از 14 جلد فهرست منتشر شده است و 4 جلد دیگر نیز در دست انتشار است. یکی از بهترین کارهای سال جاری به پایان رسیدن تألیف فهرست شبیه‌نامه‌ها بود که هم‌اینک زیر چاپ است و تا پایان سال منتشر می‌شود.»

وی درخصوص پیشرفت کتابخانه دیجیتالی «رسان» نیز گفت: «در سال 89 تلاش کردیم بر روی کیفیت نسخه‌های خطی موجود در رسان سرمایه‌گذاری بیشتری کنیم. در کنار این موضوع افزایش نسخ ارائه شده در سایت را هم داشتیم، به گونه‌ای که اکنون 17 هزار نسخه خطی در بیش از 30 هزار عنوان بر روی کتابخانه قابل دسترسی است. اما به دلیل وجود مشکلات فنی و آشفتگی در فهرست نویسی، پیشرفت کار دیجیتالی در ایران دشوار است.»

رییس کتابخانه مجلس درباره طرح های سال 90 هم گفت:‌ «مهمتر از همه برای ما افزایش کتابهای کتابخانه است. البته مقصودمان از افزایش، افزایش عناوین است نه مجلدات و کتابهای تکراری. متاسفانه الان آمارهایی که می دهند معمولا تعداد مجلدات است. دقیق نمی گویند چند عنوان دارند. یکی از دوستان می گفت کتابخانه ملی اگر عناوین کتابهایش را بگوید، آنها که هست و مفقود نشده، خجالت آور است. البته برای یک کتابخانه بزرگی مثل ملی در یک کشور نزدیک به 75 میلیون خجالت آور است. ما باید در گردآوری کتاب تلاش کنیم و بنده ضمن این که از کار انجام شده در دو سال گذشته راضی هستم اما انتظار دارم امسال این تلاش دو ساله را در این یک سال انجام دهیم و هرچه از آثار فارسی و غیر آن لازم است تهیه کنیم. باید راه های تازه برای یافتن کتاب پیدا کرد.»

این محقق تاریخ اسلام با اشاره به اینکه از روال عادی کتابخانه راضی نیست، ادامه داد: «این به معنای آن نیست که کاری انجام نمی شود بلکه به این معناست که ما پیشرفت جدی نداریم و فقط اداره می کنیم. بنده معتقدم هر جایی حتی کل کشور به صورت عادی اداره می شود، چون به هر حال پایه هایی گذاشته شده است. مهم این است که خوب اداره شود و امروزش بهتر از دیروزش باشد.»

نویسنده «اطلس شیعه» با بیان این مطلب که باید عوامل و اسباب این عقب ماندگی را که سبب رکورد در کار کتابخانه ای ما شده پیدا کرد، گفت:‌ «ما مشکلات فنی داریم و مسائل دیگر که باید رفع و رجوع کنیم. چرا باید ما بیست روز در عید تعطیل باشیم؟ بخشی از آن به سنت تعطیلی در مجموعه مجلس است که حل کردن آن دست ما نیست. اما وقتی ما حتی چند کارمند را نمی توانیم راضی کنیم که با اضافه کار هفته دوم را برای پاسخگویی به مراجعات سرکار بیایند این دیگر به نیروهای خودمان بر می گردد.»

وی بیان کرد:‌ «اما به طور کلی کار کتابخانه ای در کشور به صورت جدی دنبال نمی شود. این در حالی است که یکی از رمزهای اصلی پیشرفت و توسعه کار کتابخانه ای است. ما کتابخانه ها را با باری به هر جهت می گردانیم اما طرح جدی برای پیشرفت کار و ارائه اطلاعات و آگاهی ها به مشتریان و کاربران خود نداریم.»

 191/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 140351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
    0 0
    كتابخانه ملي كه رسما داره همه چيز را خراب كند. آدم شرمش بياد بگه اين كتابخانه ملي ماست. كي مي خوان يك مدير خوب براي اين كتابخانه انتخاب کنن؟