۰ نفر
۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۶:۰۰

جام جم نوشت:

امسال هم که کلاه قرمزی به تلویزیون آمد. از ظهور کلاه قرمزی حدود دو دهه می‌گذرد و درحالی که قبل از کلاه قرمزی و بعد از او عروسک‌های زیادی به تلویزیون و سینما آمده‌اند، اما کلاه قرمزی از همه آنها معروف‌تر و محبوب‌تر شد. البته زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت او به تلویزیون در خلال سال 90 به گوش می‌رسد.

کلاه قرمزی، پسرخاله، آقای مجری و چند تایی عروسک دیگر نوروز 88 به شبکه دو سیما آمدند و آن‌قدر بین مردم محبوبیت پیدا کردند که توانستند ردیف‌های اول جدول رضایتمندی و تعداد مخاطبان را به خود اختصاص دهند. کلاه قرمزی که نوروز دو سال پیش پخش شد کاملا ساختار کلاه قرمزی و آقای مجری را داشت که در دهه 70 روی آنتن رفت با این تفاوت که در سال 88 به خانه کلاه قرمزی و آقای مجری کلی هم مهمان رفت و آمد داشتند از ابراهیم حاتمی‌کیا بگیر تا علیرضا خمسه.

البته باران کوثری هم یکی از مهمانان ثابت این برنامه بود. همه این مهمانان دعوت کلاه قرمزی را اجابت کرده بودند چون او را دوست داشتند و از مصاحبت با او لذت می‌بردند. شوخی‌ها و شیطنت‌های کلاه قرمزی و گاه پسرخاله با مهمانان چنان جذاب بود که هر بیننده‌ای را پای تلویزیون نگه می‌داشت. در این برنامه طهماسب با همراهی عروسک‌های محبوبش همه آداب عید دیدنی و میزبانی از مهمان و مهمانی رفتن را به بچه‌ها و حتی بزرگ‌ترها آموزش داد. این برنامه مثل دیگر مجموعه‌های کلاه قرمزی پر از لحظات کمیک بود. لحظاتی که بیننده را می‌خنداند و محبوبیت این عروسک‌ها را بیشتر می‌کرد.

کلاه قرمزی و پسرخاله بچه‌های بازیگوشی هستند، اما مرز ادب و بی‌ادبی را می‌شناسند به همین دلیل در دل همه مخاطبان جا باز می‌کنند. آقای مجری هم نماد یک آدم بزرگ است که ثابت می‌کند وقتی آدم بزرگ‌ها در کنار بچه‌ها قرار می‌گیرند باید آستانه تحمل خود را بالا ببرند و به اصطلاح زود جوش نیاورند. اگر قرار است بچه‌ها آداب‌دان باشند و در آینده به آدم بزرگ‌های موفق تبدیل شوند باید جرات آزمون و خطا داشته باشند و آدم بزرگ‌ها باید راهنماهای خوبی برای آنها باشند و شکل آدمی که فقط امر و نهی می‌کند را به خود نگیرند.

امسال هم کلاه قرمزی و دارودسته‌اش به شبکه دو آمدند. با همان ویژگی‌هایی که از ابتدا داشتند. بچه‌هایی که روزی روزگاری عروسک کلاه قرمزی را در اتاق خود می‌گذاشتند حالا بزرگ شده‌اند، آدم‌بزرگ‌هایی هم که این عروسک‌ها را دوست داشتند حالا سن و سالشان بالاتر رفته‌اند، اما کلاه قرمزی، پسرخاله و آقای مجری هنوز همان آدم‌های دوست داشتنی سابق هستند با همان مرام و مسلک. آنها فقط با زمان رشد کرده‌اند و امروز دیگر بیگانه با تکنولوژی نیستند، هر چند کلاه قرمزی هنوز هم تجربه‌اندوزی را به کسب علم و دانش ترجیح می‌دهد.

اگر دو سال پیش باران کوثری چند روز همراه کلاه قرمزی شد و به تلویزیون‌ آمد، امسال نگار جواهریان همراه او شد، بازیگری که اوج شهرت خود را سپری می‌کند و تاکنون خیلی کم در تلویزیون دیده شده است، اما او هم نتوانست به کلاه قرمزی و آقای مجری، نه بگوید... صابر ابر، بازیگر سینما هم از دیگر مهمانان کلاه قرمزی بودند.

جالب اینجاست که این بازیگران که برای خود در سینما کیا و بیایی دارند در مواجهه با کلاه قرمزی و رفقایش کاملا خلع سلاح می‌شوند و بازی خود را با خواسته‌ها و ریتم این عروسک‌ها همسان می‌کنند. این نشان‌دهنده این است که کلاه قرمزی و پسرخاله در دو دهه گذشته جای پای خود را بین هنرمندان و مردم محکم کرده‌اند. دو دهه حضور در سینما و تلویزیون عروسک‌های کلاه قرمزی و پسرخاله را به ماندگارترین عروسک‌های تلویزیونی تبدیل کرده است.

ریشه این ماندگاری را می‌توان در هوشمندی سازندگان برنامه کلاه قرمزی دانست. آنها کاملا به مسائل برنامه‌سازی تلویزیونی و سینمایی اشراف دارند. از طرفی آنقدر به مسائل روز دنیا و دغدغه‌های کودکان آشنا هستند که می‌توانند به روز‌ترین مسائل را در برنامه‌های خود منعکس کنند و از همه مهم‌تر این‌که ایرج طهماسب و حمید جبلی با زبان بچه‌ها آشنایی دارند و می‌دانند که چگونه باید مسائل مربوط به بچه‌ها را مطرح کنند که هم بزرگ‌ترها و هم کودکان از دیدن آنها لذت ببرند. جبلی برای هر عروسکی که به برنامه وارد می‌شود زبانی خاص را ابداع می‌کند.

محمدرضا هدایتی هم که سال 88 به عنوان مهمان در این برنامه حضور داشت آنقدر استعداد دارد که به جای عروسک پسرعمه‌زا صحبت کند و در کنار جبلی که سال‌ها تجربه حضور در برنامه کلاه قرمزی را دارد کم نیاورد. سال قبل خبر آمد که قرار است حضور کلاه قرمزی و رفقایش در سال جاری در تلویزیون تداوم داشته باشد.این خبر را به فال نیک می‌گیریم.

اگر طهماسب و جبلی و عروسک‌هایشان بار دیگر در تلویزیون ماندگار شوند، ثابت خواهد شد که تلویزیون و بخصوص شبکه دو سیما برای کودکان و نوجوانان برنامه‌های دراز مدت دارند. البته امسال مرضیه برومند هم با سریال «آب پریا» به شبکه دو می‌آید تا کاملا اثبات شود که تلویزیون بچه‌ها را جدی گرفته است.

54201

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 140280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • روح الله IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
    0 0
    از فاميل دور چيزي نگفتيد...به نظرم آقاي محبي گوينده ان است. بسيار جالب صحبت مي كنند.
  • بدون نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۶
    1 0
    نماد مردانگی و مرام .... فقط پسرخاله.