شما نظر دادید/ دل‌مان برای پدرسالار تنگ می‌شود

خبر آنلاین، به دلیل درگذشت محمدعلی کشاورز، عکسی از شخصیت اسدالله‌خان در سریال «پدر سالار» را منتشر کرد و نظر کاربران را در این رابطه پرسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدعلی کشاورز در طول سال‌های طولانی فعالیتش در عرصه تصویر، نقش‌های ماندگار زیادی را از خود به یادگار گذاشته است. او را با خواب‌گزار اعظم در «سلطان و شبان»، شعبون استخونیِ «هزاردستان»، خواجه قشیریِ «سربداران»، پسر ارشد در فیلم سینمایی «مادر» و اسدالله خان «پدرسالار» به یاد می‌آوریم.

به دلیل درگذشت این هنرمند پیشکسوت، خبرآنلاین از کاربران خود خواست تا نظرشان را درباره محمدعلی کشاورز بنویسند که در ادمه بخشی از این نظرات را می‌خوانید.

کشاورز را با هنرپیشه‌های خارجی مقایسه نکنیم

یکی از کاربران بی‌نام، به سبب نقش‌های متعدد و توانایی بالا در بازیگری، او را رابرت دنیروی ایران نامید و کاربری با نام منصف در پاسخ به او گفت: «اگرچه با نظرشما موافق هستم، اما نیازی به مقایسه با یک هنرپیشه خارجی نیست. هر کسی جایگاه خودش را در هنر دارد. استاد کشاورز چهارمین عضو از گروه پنج تن سینمای ایران بودند که حالا بین ما نیستند. خدا هر چهار نفر، (استاد انتظامی - استاد مشایخی - استاد رشیدی و استاد کشاورز) را رحمت کند و به استاد علی نصیریان طول عمر با عزت بدهد.»

پدرسالار سینمای ایران

زمانی که نام محمدعلی کشاورز می‌آید، بیشتر افراد او را با شخصیت اسدالله‌خان در سریال «پدر سالار» به یاد می‌آورند. یکی از کاربران با نام مهدی.ف، نوشته است: «انالله وانا الیه راجعون. ملت ایران هنرمندی فرهیخته وبزرگ را از دست داد، زنده‌یاد کشاورز برای اهالی هنر، مانند پدری مهربان ودلسوز بود. لقب پدر سالار سینمای ایران شایسته ایشان است. روحش شاد و یادش گرامی چه خاطره‌هایی برایمان ساخت.»

دلتنگی برای پنج‌تنِ سینمای ایران

اولین بار پرویز پرستویی به ترکیب پنج هنرمد داود رشیدی، عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز و علی نصیریان گفته بود پنج تن سینمای ایران. خود محمدعلی کشاورز نیز سال گذشته در فقدان همنشین دیرینش، جمشید مشایخی گفته بود: «ما پنج نفر بودیم! پنج رفیق که در عرصه هنر همدیگر را جستیم. عمر رفاقت‌هایمان از ۶۰ سال گذشته بود. می‌دانید ۶ دهه رفاقت یعنی چه؟ اما حالا سه نفر از این جمع کم شدند. با اینکه از این فراق‌ها قلبم به درد می‌آید، اما شوق دیدار آن‌ها در جهان دیگر آرامم می‌کند. انگار ما باید رفاقت را در سرای دیگر هم بیاموزیم».

حالا همه این پنج نفر را با نام پنج تن سینمای ایران می‌دانند. کاربری هم با نام پرواز نوشته است: «دلمان برای پدر سالار تنگ می‌شود، روحت شاد یادت همیشه در قلب ما جاوید، سلام ما را به داود رشیدی و عزت‌الله انتظامی و جمشید مشایخی برسان، خداوند علی نصیریان را حفظ کند.»

ضعف سریال‌های امروزی

با توجه به اینکه محمدعلی کشاورز از دهه هشتاد به بعد بسیار کم کار شد و دوستانش نیز کمتر به تلویزیون آمدند و سریال‌های تلویزیونی هر روز اُفت بیشتری پیدا کردند، یکی از کاربران بی‌نام، وضعیت برنامه‌های امروزی تلویزیون را با گذشته مقایسه کرده و نوشته است: «روحش شاد حیف از این هنرمندا که از دست می‌روند و حیف از سریال‌هایی مثل «پدرسالار» که دیگر تکرار نشدند و با این وضع تلویزیون تکرار هم نخواهند شد.»

کاربر دیگری با نام علی قربانی در وصف قوی بودن سریال «پدر سالار» نوشت: «خدا کشاوز و محمد خواجویی کارگردان «پدر سالار» را رحمت کند، به یاد می‌آورم که برای دیدن این سریال، شهر خلوت می‌شد، مغازه‌ها بسته می‌شد تا سریال را ببینند. البته مرحوم کشاورز همه کارهایش خوب بود.»

کمبود یک پدرسالار برای خانواده‌ها

در سریال «پدر سالار» با کارگردانی محمد خواجویی، محمدعلی کشاورز که‌نقش اسدالله خان را ایفا می‌کرد، یک پدر مقتدر بود که در عین اقتدار، با مهربانی تمام، مراقب رفتار و اوضاع اطرافیانش بود. به همین منظور کاربری با نام محسن نوشت: «روحت شاد اسدالله‌خان، روحت شاد. شاید در دوران کودکی من و همسالان من پدر سالار و شخص اسدالله‌خان که هنرمند فقید محمدعلی کشاورز به خوبی آن را پروراند و به بییندگان نمایاند چیز غریبی نبود امروز جامعه ما اسدالله‌خان خود را از دست داده است و در حقیقت سال‌هاست که اسدالله‌خان در ایران دیگر در میان خاندان ایران و ایرانی کم بها و کم اهمیت شده است. ولی امروز واقعا وجود پدرسالاری در جامعه‌ای که افسار گسیخته به سمت نابرابری و ناهنجاری رفتاری پیش می‌رود، لازم است. انگار ما بدون اسدالله خان سربراه نمی‌شویم.»

محمد علی کشاورز روز یکشنبه ۲۵ خرداد در سن ۹۰ سالگی بر اثر نارسایی کلیوی و ریوی در بیمارستان آتیه تهران، دارفانی را وداع گفت.

۵۷۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1400798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    0 0
    خدایش بیامرزد... هنرمندتکرارنشدنی مملکت است .