۰ نفر
۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
۶ علت اصلی درد قفسه سینه و تیرکشیدن قلب

درد قفسه سینه به دردی گفته می شود که در هر نقطه از ناحیه قفسه سینه از سطح شانه تا پایین دنده ها احساس شود. این یک علامت شایع است. علل زیادی باعث درد قفسه سینه می شوند. اغلب تشخیص علت دقیق درد قفسه سینه، بدون انجام برخی آزمایشات و تست ها، می تواند دشوار باشد.

به گفته ی دکتر سعید یزدانخواه متخصص قلب و عروق، گاهی اوقات درد قفسه سینه نشی از بیماری قلبی نیست و عواملی همچون گرفتگی عضلات سینه و یا مشکلات معده میتوانند باعث ایجاد درد در ناحیه ی قفسه سینه شوند.

علت درد قفسه سینه

علل احتمالی زیادی برای درد قفسه سینه وجود دارد. در ادامه مختصراً برخی علل شایع تر آورده شده است.

۱-آنژین

آنژین دردی است که از قلب ناشی می شود. این بیماری معمولاً در اثر تنگ شدن عروق کرونری که خون عضله قلب را  تأمین می کنند، ایجاد می شود.

در مراحل اولیه، هنگام استراحت ممکن است خون رسانی کافی باشد. با این حال، هنگامی که ورزش می کنید، ماهیچه قلب شما به خون و اکسیژن بیشتری احتیاج دارد و اگر خون نتواند از شریان های باریک کرونر عبور کند، قلب شما با درد پاسخ آن را می دهد.

درد قفسه سینه ناشی از آنژین ممکن است به صورت احساس درد، ناراحتی یا سفتی در قسمت جلوی قفسه سینه باشد.

۲-حمله قلبی

در طی سکته قلبی ، یک شریان کرونر یا یکی از شاخه های کوچکتر آن به طور ناگهانی مسدود می شود. این امر خونرسانی بخشی از ماهیچه های قلب را به طور کامل قطع می کند.

شایعترین علامت حمله قلبی درد شدید سینه در هنگام استراحت است. اگر انسداد به سرعت از بین نرود، این قسمت از عضله قلب در معرض خطر مرگ قرار می گیرد.

۳-بیماری ریفلاکس معده

این حالت یک اصطلاح کلی است که طیف وسیعی از بیماری ها از جمله ریفلاکس اسید و ازوفاژیت (التهاب اپیتلیوم مری، یا گلوت) را توصیف می کند.

سوزش سر دل - معمولاً سوزشی درقسمت تحتانی قفسه سینه و فوقانی شکم - اصلی ترین علامت بیماری رفلاکس معده است. درد شدید قفسه سینه در برخی موارد ممکن است ایجاد شود و با حمله قلبی اشتباه شود.

۴-کوستوکندریت

در کوستوکندریت، التهاب در یک یا چند مفصل قفسه سینه وجود دارد.

کوستوکندریت باعث درد قفسه سینه ای می گردد، که در قسمت جلوی قفسه سینه احساس می شود. این حالت به طور معمول یک درد قفسه سینه تیز و خاموش است و با حرکت، فشار و تنفس عمیق بدتر می شود.

۵-کشیدگی عضله دیواره قفسه سینه

ماهیچه های مختلفی اطراف و بین دنده ها وجود دارند تا به حرکت دنده ها در حین تنفس کمک کنند. این ماهیچه ها گاهی دچار کشیدگی می شوند و می توانند منجر به درد قفسه سینه در آن ناحیه شوند. اگر ماهیچه ای متورم شود، کشش یا پارگی در فیبرهای عضلانی ایجاد شده است که اغلب به دلیل اینکه عضله فراتر از حد خود کشیده شده است، ایجاد می شود. درد قفسه سینه معمولاً هنگام حرکت و تنفس بدتر می شود.

۶-اضطراب

اضطراب یک دلیل شایع دردهای قفسه سینه است. در برخی افراد، درد قفسه سینه می تواند به حدی شدید باشد که با آنژین اشتباه شود.

چگونه متوجه شویم که درد قفسه سینه جدی است یا خیر؟

اگر درد قفسه سینه ای دارید که در وسط قفسه سینه قرار دارد، حالت فشارنده دارد و همراه  با هر یک از علائم زیر می باشد، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید:

  • دردی که به گردن، فک، یک یا هر دو شانه یا بازو انتشار می یابد
  • تعریق
  • تنگی نفس
  • احساس ناخوشایند (حالت تهوع) یا بیمار بودن (استفراغ)
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • نبض سریع یا نامنظم

برای کمک گرفتن از آمبولانس اورژانس باید با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید.

این موضوع  به ویژه در صورتی که یک فرد بالغ هستید و سابقه بیماری قلبی یا ریوی دارید، بسیار مهم است.

تشخیص علت درد قفسه سینه

پزشک معمولاً برای تعیین علت درد قفسه سینه از شما سؤالاتی خواهد پرسید. او ممکن است شما را معاینه کند. براساس آنچه پیدا می کند، تست هایی در مورد درد قفسه سینه می تواند درخواست کند که شامل موارد زیر باشد:

الف-نوار قلب

نوار قلب

معمولاً در یک سکته قلبی، در الگوی طبیعی نوار قلب (الکتروکاردیوگرام، یا ECG) تغییرات اساسی وجود دارد.

ب-آزمایش خون

در آزمایش خون که یک ماده ای شیمیایی به نام تروپونین را اندازه گیری می کند، آزمایش معمولی است که حمله قلبی را تأیید می کند. آسیب به سلول های عضله قلب باعث آزاد شدن تروپونین در جریان خون می شود.

پ-عکس از قفسه سینه با اشعه ایکس

عکس قفسه سینه با اشعه ایکس می تواند به دنبال ذات الریه، متلاشی شدن ریه ها و سایر بیماری ها در قفسه سینه باشد.

ت-سایر اسکن ها و تصویربرداری ها

اسکن پرفیوژن میوکارد

 اغلب برای تأیید تشخیص درد قفسه سینه قلبی (آنژین) انجام می شود.

تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی قلبی

نیز برای تأیید درد قفسه سینه قلبی است که  یک نوع اسکن تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) می باشد.

سی تی آنژیوگرافی عروق کرونر

جایگزینی سریعتر برای اسکن MRI، که در آن از یک سی تی اسکن استفاده می شود تا جزئیات شریان های کرونر شما را بررسی کند.

آنژیوگرافی عروق کرونر

آنژیوگرافی عروق کرونر

در این تست از تجهیزات تخصصی اشعه ایکس و رنگ حاجب تزریقی در عروق کرونر برای نشان دادن محل و شدت باریکی عروق استفاده می شود. اسکن ایزوتوپ و اسکن CTPA گردش خون در ریه را بررسی می کنند

آندوسکوپی

که از یک تلسکوپ نازک و منعطف استفاده می کند تا از مری عبور کند و معده شما معاینه شود. اگر پزشک شک به اثر بیماری ریفلاکس معده یا زخم معده کند، درخواست این تست را می دهد.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1400556