۲ نفر
۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
جلیل شهناز، نوازنده‌ای جاودان در موسیقی ایران

استاد جلیل شهناز، یکی از توانمندترین نوازندگان تار بود. در زمانی که نوازندگان، طریق دیگری را در پیش گرفته بودند، ابتدا، استاد علی‌نقی وزیری، سبک و شیوه نوینی در نواختن تار به وجود آورد که ویژه خود ایشان و بسیار فوق‌العاده بود. پس از این، استاد جلیل شهناز، با نوازندگی منحصر به فرد خود و با درک عمیق مفاهیم موسیقی ایرانی، توانست به شیوه‌ای از نوازندگی دست یابد که علاوه بر ذوق و مهارت ویژه نهفته در آن، با احساس بسیار عمیق و شیوایی همراه بود. 

اساس موسیقی شرق، بر بداهه نوازی استوار است و این موضوع در ساز استاد جلیل شهناز به اوج می‌رسد. جملات بسیار شیرین و بدیع که در هر بار نوازندگی، شنونده را مجذوب خود می‌کند .

ضربی‌های بسیار متنوع و جمله‌هایی که با ذوق کم‌مانند نهفته در ایشان با یاری گرفتن از تکنیک ویژه‌، همواره، شنونده را در لذت و شگفتی فرو می‌برد.

 جلیل شهناز

گویی که این جمله‌های زیبا و دلنشین هرگز تمامی ندارند، علاوه بر این، یکی از ویژگی‌های استاد شهناز، ابداع کوک‌های ویژه‌ای بود که تا آن زمان نوازندگان هیچگاه به این صورت نوازندگی نکرده بودند و استاد شهناز با ابداع این کوک‌ها برگ‌های زرینی از نوازندگی در تاریخ موسیقی ایران رقم زد. درک عمیق استاد شهناز از موسیقی ایرانی و احساس لطیف و باریک‌بین ایشان، از استاد شهناز، نوازنده‌ای جاودانه در زمینه موسیقی ایران ساخت و امروز طرفداران بیشماری دارند. نوای ساز استاد شهناز در حافظه‌ عاطفی و تاریخی مردم ایران جاودانه خواهد ماند.

چیزی حدود شصت سال و اندی، مردم این سرزمین با نوای دلنواز ساز استاد شهناز دل‌های خود را آرام کرده‌اند و بسیاری دیگر از هنرمندان و خوانندگان، از ساز استاد شهناز الهام گرفته‌اند.

یاد ایشان گرامی.

*به مناسبت سالگرد درگذشت جلیل شهناز در ۲۷ خرداد ۱۳۹۲

۲۴۱۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1399779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =