۱ نفر
۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
چرا دوباره ترامپ خروج از افغانستان را مطرح کرد؟

در روزهای اخیر رئیس جمهور آمریکا بار دیگر مساله خروج نظامیان از خاک افغانستان را مطرح کرده و اظهار داشته که اگر لازم باشد بار دیگر این نیروها به محل سابق خود باز خواهند گشت.

با گذشت 18 سال از حمله نظامی آمریکا به افغانستان این کشور به عمده اهداف ترسیم شده خود دست نیافته است. طبق گزارشات سازمان های نظامی و امنیتی آمریکا و حتی کنگره هیچ کمکی به بهبود وضعیت امنیتی و اقتصادی مردم افغانستان نشده است و از این رو آمریکایی ها هیچ افق روشنی را نیز در آینده نمی بینند که بتواند تأمین کننده منافعشان باشد. در اواخر دوره باراک اوباما بود که آمریکا تصمیم گرفت هزینه های خود در این کشور را کاهش دهد و نیروهای نظامی را نیز خارج کند.

در همین راستا حدود 100 هزار نیرو از افغانستان خارج شد و در دوره دونالد ترامپ تعدادی محدودی از نیروها باقی مانده اند. رئیس جمهور آمریکا با توجه به شعارهای انتخاباتی خود و مطرح کردن این پرسش که چرا مالیات دهندگان آمریکایی باید هزینه نیروهای نظامی در افغانستان و دیگر مناطق را بپردازند سعی در جلب نظر رأی دهندگان داشت. اما پس از روی کار آمدن او قضیه متفاوت شد و نه تنها نیروهای کاهش نیافت بلکه 2500 نیروی دیگر به جمع نیروهای آمریکایی در افغانستان اضافه شد. ترامپ قصد داشت با این اقدام با طالبان مبارزه کند و به تعبیر خودش دست برتر را در افغانستان داشته باشد اما پس از دوسال وضعیت دولت افغانستان و این کشور بهتر نشده است و حتی این افزایش نیروها موجب تقویت طالبان نیز شده است و وضعیت پیچیده همچنان تداوم دارد.

این بار به نظر می رسد که آمریکایی ها برای خروج تصمیمی جدی دارند و طبق توافقنامه صلح با طالبان قرار است تا ماه جولای حدود 8000 نیروی آمریکایی از خاک افغانستان خارج شوند. بر همین اساس نیروهای باقی مانده نیز بر حسب توافق باید تا آخر سال میلادی از افغانستان خارج شوند. برای جمع بندی باید گفت که عدم دستیابی به اهداف ترسیم شده طی 18 سال، تحمیل هزینه های سنگین به ایالات متحده آمریکا در سایه حضور نظامی و نبود هیچ چشم اندازی روشن برای ادامه حضور از عمده ترین دلایل تصمیم کاخ سفید برای ترک افغانستان است.

در بُعد داخلی نیز شاهد ادامه روند مذاکرات بین الافغانی هستیم. یکی از مقدمات این مذاکرات آزادسازی بخشی از زندانیان دو طرف بوده است. در این راستا برخی از زندانیان طالبان نزد دولت و همچنین برخی از زندانیان دولت نزد طالبان آزاد شده اند. اما روند بسیار زمان بر است و دولت افغانستان تعداد زیادی از زندانیان طالبان را در حبس دارد. به همین منظور دولت باید اقداماتی در جهت طبقه بندی زندانیان، گرفتن تعهد برای عدم فعالیت های نظامی و ملحق شدن به گروه طالبان از زندانیان انجام می داد. در مرحله بعد و پس از انجام این روند موضوع دیگری که اولویت دارد برقراری آتش بس است تا در نتیجه آن از درجه خشونت ها علیه دولت کاسته شود و در نهایت با انجام مقدمات لازم مذاکرات بین الافغانی آغاز شود که در نهایت نمی توان چشم انداز کوتاه مدتی را برای حل این مسائل متصور بود.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1398139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =