به دنبال حادثه نیروگاه فوکوشیما داییچی در ژاپن، چین برنامه‌های خود برای ساخت جدیدترین راکتورهای هسته‌ای در جهان را به حالت تعلیق در آورده؛ ولی این به معنی توقف این برنامه‌ها نیست.

مجید جویا: در نزدیکی دریای شرقی چین، و در غرب ژاپن و بحران هسته‌ای این کشور؛ نیروگاه هسته‌ای در حال توسعه کینشان قرار دارد. در اینجا چهار راکتور آب تحت فشار در حال ساخت هستند تا به پنج راکتور موجود نیروگاه افزوده شوند.

به گزارش ساینتیفیک امریکن، طرح توسعه کینشان یکی از 20 نیروگاه هسته‌ای جدیدی است که عملیات ساخت آنها شروع شده و یا مجوز ساخت آنها در چین صادر شده است. این راکتورها بخشی از طرح بزرگ افزایش سهم انرژی هسته‌ای در ظرفیت تولید نیروی برق چین از زیر 2 درصد به 5 درصد هستند و طبق آمار سازمان جهانی هسته‌ای، این بدان معنی است که چین به تنهایی، نیمی از راکتورهای هسته‌ای در حال ساخت دنیا را در خود جای داده است.

ژانگ گوبائو، نایب‌رئیس پیشین کمیسیون ملی توسعه و بهسازی چین یا NRDC (آژانس دولتی مسئول تنظیم سیاست‌های انرژی و صنعتی) در جریان بازدید خبرنگاران از مقر NDRC در پکن، که در نوامبر / آبان سال گذشته انجام شده بود، گفت: «اکنون در چین، ما 13 راکتور هسته‌ای در حال کار داریم. در مقایسه با کشورهایی مانند ایالات متحده و فرانسه، این عدد خیلی کوچک است، ولی ما در ساخت راکتورهای جدید، جایگاه اول را در دنیا داریم».

این البته دائمی نخواهد بود. گوبائو که در سال جاری بازنشسته شده، می‌گوید: «زغال‌سنگ بخش اعظم ترکیب انرژی چین را به خود اختصاص داده، ولی در آینده نزدیک اولویت ما افزایش سهم انرژی هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر در ترکیب منابع انرژی است».

راکتورهای در حال کار چین، در حال حاضر تقریبا 11 گیگاوات برق تولید می‌کنند (بیش از نیمی از مقداری که نیروگاه سد مشهور سه دره به تنهایی تولید می‌کند). علاوه بر این‌ها، چین در حال ساخت 25 راکتور دیگر است و به گفته گوبائو «تا سال 2020، ظرفیت نصب شده هسته‌ای می‌تواند به بیش از 70 گیگاوات برسد»، با این وجود، برنامه پنج ساله کنونی برای انرژی هسته‌ای، ارتقای آن از 10 به 50 گیگاوات تا سال 2015 است.

ولی این تنها بخش کوچکی از برق تولید شده توسط زغال‌سنگ خواهد بود. «برای آینده قابل پیش‌بینی، زغال‌سنگ سهم بزرگی در منابع انرژی ما خواهد داشت».

هسته‌ای با ویژگی‌های چینی

آینده هسته‌ای فعلی چین، ترکیبی از راکتورهای طراحی شده توسط خود چینی‌ها و راکتورهای خارجی است. چین در حال ساخت راکتورهای آب سنگین از کانادا، طرح انقلابی راکتورهای آب تحت فشار از فرانسه، راکتورهای بستر سنگی آزموده شده در آفریقای‌جنوبی و حتی راکتورهایی است که می‌توانند از نمک ذوب‌شده برای خنک کردن و توریوم به عنوان سوخت استفاده کنند. چین تبدیل به آزمایشگاه زنده صنعت هسته‌ای برای طرح‌های جدید راکتورهای هسته‌ای شده است، و آموزه‌های خود را از ساخت راکتورهای واقعی به دست می‌آورد.

50171

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 139599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =