۰ نفر
۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۲

دولت سوریه در راستای تحقق وعده‌های مقامات عالی این کشور در اجرای اصلاحات ریشه‌ای و اساسی در ساختار سیاسی و اقتصادی استعفا خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه‌ی العالم، در حالی که درگیری‌های پراکنده‌ای نیز روز دوشنبه در شهر درعا در جنوب سوریه میان معترضان و نیروهای دولتی صورت گرفت و شهر بندری لاذقیه نیز در کنترل یگان‌هایی از ارتش بود، قرار است امروز در تصمیمات مهمی دولت سوریه استعفای خود را اعلام و در پی آن بشار اسد رئیس جمهور، برای مردم سخنرانی کند.

بر اساس این گزارش، پیش از این بثینه شعبان مشاور قدرتمند و بانفوذ رئیس جمهور سوریه، در سخنانی تاکید کرده بود که تصمیمات مهمی برای آینده‌ی کشور گرفته شده که مهمترین آن برداشتن حالت فوق‌العاده است که از زمان کودتای حزب بعث در سال 1963 به رهبری حافظ اسد برقرار بوده است.

استعفای دولت را برخی از ناظران نخستین مرحله از یک طرح اصلاحی در سوریه ارزیابی می‌کنند که قرار است برای کنترل اعتراضات مردمی به سلطه حزب بعث بر سوریه توجه کند.

ازسوی دیگر خبرگزاری سوریه(سانا) گزارش داد: ساکنان شهر جولان که تحت اشغال اسرائیل است، در تظاهراتی بر وحدت ملی تاکید کردند.

شهروندان جولان از پیر، جوان، کودک و زن در تظاهراتی گسترده در روستاهای مختلف این منطقه دست به تظاهرات زده و شعارهایی در حمایت از سوریه و وحدت ملی سردادند.

این تظاهرات از منطقه‌ی عین قنیة آغاز و تا روستاهای مسعده، بقعاتا و مجدل شمس ادامه یافت.

تظاهر کنندگان نسبت به کشور خود به رهبری بشاراسد رئیس جمهور سوریه، اعلام وفاداری کرده و افزودند: حوادث اخیر در راستای برهم زدن اوضاع داخلی این کشور بوده است.

این در حالی‌ است که فاروق الشرع معاون رئیس جمهور سوریه، بعد از دیدار با فرستاده ویژه چین به خاورمیانه اعلام کرد: بشاراسد به زودی سخنرانی خواهد نمود و به ملت سوریه نسبت به وقایع اخیر اطمینان خواهد داد.

خبرگزاری سوریه در خبری دیگر گزارش داد: بشاراسد تماس تلفنی را از سوی ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، دریافت کرده است که به موجب آن پادشاه عربستان در این تماس تلفنی بر حمایت کشورش از سوریه در برابر توطئه‌چینی‌ها که با هدف ناامنی‌ و خدشه وارد کردن به روابط میان رهبران و ملت سوریه است، تاکید نمود.

اسد همچنین تماس‌های تلفنی را از سوی صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت، حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین، حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر، جلال طالبانی رئیس جمهور عراق، دریافت کرد.

رهبران این کشورها حمایت خود را از سوریه در برابر توطئه‌چینی‌های خارجی اعلام کردند.

همچنین سلیم عَبّود نماینده پارلمان سوریه، در گفت‌وگو با شبکه‌ی خبری العالم اظهار داشت: رویدادها و راهپیمایی‌ها در جهان عرب مسالمت آمیز بود وعلیه رژیم‌هایی صورت گرفت که مواضعی ضد عربی و با "اسرائیل" تعامل داشتند، اما در سوریه وضعیت فرق می‌کند چون که تظاهرات‌ها و رویدادها در این کشور مسالمت آمیز نیست. آتش سوزی‌ها، تیراندازی‌ها و کشته‌ها نشان داد که این رویدادها نتیجه‌ی یک توطئه طراحی شده علیه ثبات، اصول و مواضع سوریه است.

وی ادامه داد: مشکل سوریه با بسیاری افراد و مشکل این افراد با سوریه این است که این کشور به اصول عربی خود پایبند است و دست از حمایت از مقاومت و مخالفت با اسرائیل و نقشه‌های آمریکا در منطقه بر نمی دارد.

سلیم عبود افزود: ما در اینجا اعلام می کنیم که آنچه امروز روی می‌دهد توطئه‌ای است که زمان و مکان آن چه در دَرعا و چه در لاذقیه از پیش تعیین شده است. در درعا چون که بر خط رویارویی نزدیک مرز قرار دارد و در لاذقیه چون زادگاه رئیس جمهور است.

وی درباره‌ی لغو قانون فوق العاده و اصلاحات سیاسی و اقتصادی که اسد وعده‌ی انجام آنها را داده است و آیا اینکه این مساله به امنیت و ثبات سوریه آسیب می رساند یا نه، گفت: نمایندگان پارلمان همیشه تلاش می‌کنند طرح‌ها را ارتقا بخشند و با فساد مبارزه کنند، اما آنچه اکنون روی می‌دهد مطالبه‌ی یک خواسته نیست، بلکه سخن حقی است که هدف از آن باطل است و این افراد اگر واقعا خواسته‌ای داشتند به صورت مسالمت آمیز در خیابان‌ها راهپیمایی می‌کردند، اسلحه حمل نمی‌کردند و دارایی‌های عمومی و خصوصی را آتش نمی‌زدند. این مساله نشان می‌دهد که توطئه‌ای خطرناک در کار است که هدف از آن ایجاد ترس در دل مردم است.

این نماینده پارلمان سوریه درباره‌ی بازداشت یک آمریکایی و افرادی از ملیت‌های مختلف به اتهام دست داشتن در حوادث سوریه و آیا اینکه این مساله دلیل بر دست داشتن طرف‌های خارجی در این حوادث است یا نه، گفت: بسیاری از کشورهای عربی و غیر عربی مسئول بر هم زدن اوضاع هستند و آنها هستند که فراخوان می‌دهند، تیراندازی می‌کنند و این حوادث را به راه می‌اندازند. وی تاکید کرد: این مساله به زودی برای مردم روشن خواهد شد.

48

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 139521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • همایون IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۱/۰۹
    0 0
    مگه سوریه هم خبریه؟!!!!!!