فصل دوم کاوش های دستکند ترخوران تفرش به زودی آغاز می گردد

معاون میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از شروع فصل دوم کاوش های دستکند های ترخوران تفرش که نمونه ای از معماری دست کند زیرزمینی است خبرداد.

️به گزارش خبرآنلاین استان  مرکزی ،سید محسن رحمتی در تکمیل این خبر گفت: دستکندهای ترخوران تفرش نمونه ای  از معماری دست کند زیرزمینی است که در زیر محله ترخوران و بافت فعلی این محله ایجاد شده است.

️معاون میراث فرهنگی استان در رابطه با اعتبار فاز اول این کاوش اظهار داشت : فاز اول کاوش دست کند با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال طی انعقاد قرار داد شهرداری شهر تفرش و دانشگاه نیشابور به سرپرستی دکتر سید مهدی موسوی نیا و نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی انجام گرفته است.

 رحمتی تصریح کرد: طی این فصل کاووش، فضاهایی در سه طبقه شناسایی شده که بعنوان راهروهای ارتباطی در مقیاس کوچکتر فضای مسکونی کاربرد داشته اند. 

️وی در رابطه با تعیین کاربری این دستکند خاطر نشان کرد:تعیین کاربری دقیق این دستکند تا انجام مطالعات بعدی با توجه به حجم وسیع و تعدد فضاهای این دستکند امکان پذیر نمی باشد. ولی امکان وجود یک سکونتگاه بزرگ زیرزمینی با فضاهای مرتبط با آن دور از ذهن نیست.

️ رحمتی با اشاره به قدمت یافته های این مکان افزود: در فصل اول این کاوش ،  ۴۵۰۰ قطعه سفال، کاشیهای زرین فام و لاجوردی و.... بدست آمد که تا قبل از مطالعه جامع، قدمت این دستکند را می توان بین سده های ۵ تا ۱۰ ه. ق تخمین زد.

️وی متذکر شد: برای فاز دوم کاووش این دستکند اعتبار  حدود ۲ میلیارد ریال تامین شده از طرف شهرداری تفرش در دست پیگیری است و قرار است پس از اخذ مجوزات لازم از پژوهشگاه وزارت متبوع انجام پذیرد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1394098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =