مراسم جشن نوروز که صبح امروز در کاخ سعدآباد آغاز شده بود، عصر امروز در تالار وحدت تهران پیگیری شد.

به گزارش خبرآنلاین، این مراسم با حضور روسای جمهور و مقامات 19 کشور جهان از جمله روسای جمهور ایران، افغانستان، ترکمنستان، عراق، تاجیکستان و ارمنستان، معاون رییس‌جمهور زنگبار، معاونین نخست وزیر کشورهای آذربایجان و قرقیزستان ، وزرای خارجه عمان و لبنان، وزیر بهداشت هند، ولیعهد قطر و نمایندگانی از کشورهای دیگر در حال برگزاری است.

 در این مراسم که بدون حضور خبرنگاران رسانه​های غیردولتی برگزار شد، میزبان و برخی مهمانان سخنرانی هم کردند.

چکیده سخنان محمود احمدی‌نژاد که با قرائت اشعاری از رودکی آغاز شد، بدین شرح است:

  • نوروز بخش تفکیک‌ناپذیری از فرهنگ مشترک ماست و انسان را به فراسوی مرزهای جغرافیایی، نژادی و زبانی منتقل می‌کند؛ چراکه نوروز فراتر از مرزهای جغرافیایی، نژادی و زبانی است و بخش جدایی‌ناپذیری از فرهنگ الهی و انسانی مردمان منطقه‌ ما و بسیاری از مردم جهان است.
  • برخی دولت‌ها فقط به دنبال بسط سیطره خود و تامین منافع نامشروع خود هستند و ارزشی برای ملت‌ها قائل نیستند، و جای تاسف است که دخالت برخی از دولت‌های خودخواه در امور کشورها گسترش پیدا کرده است. آن‌ها برای حفظ شریان انرژی ارزان به غرب و خروج از بحران‌هایی که با آن روبه‌رو هستند از جمله بحران اقتصادی به ایجاد جنگ می‌پردازند و در واقع دولت آمریکا و متحدان‌شان منافع و مصالح خود را در جنگ با دیگران و غارت ثروت ملت‌ها می‌دانند. آن‌ها برای تامین منافع اقتصادی خود به نابودی زیربناهای دیگر کشورها اقدام می‌کنند و هرجا اقتضاء کند در کنار حاکمان مستبد و حمایت از آن‌ها در مقابل ملت‌ها می‌ایستند و هر جا لازم بدانند وابستگان خود را فدا می‌کنند.
  • پیام این اجلاس در واقع پیام تلاش ملل برای صلح و عدالت جهانی است. من از تمام کسانی که در این اجلاس حضور پیدا کردند، تشکر می‌کنم و از خداوند متعال برای تمام بشریت صلح و سلامتی و رفاه را آرزو می‌کنم و امیدوارم جشن جهانی نوروز هر سال باشکوه‌تر و زیباتر برگزار شود.

 اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر رییس‌جمهور نیز در این مراسم سخنرانی کرد که گزیده​اش را در ادامه می خوانید:

  • نوروز ریشه در اعماق تاریخ دارد و بسیار قدیمی است. عین حال نوروز نگاهش به آینده است و از جنس تازگی می‌باشد. هر آن‌چه که در هستی است با نوروز مرتبط است و نوروز روز شکفتن، بار آمدن به خود آمدن و بازنگری است.
  • نوروز روز توجه انسان به پروردگار، نشستن با خود و بخشش و اعطاست؛ همچنان که خداوند در این روز بزرگترین بخشش را یعنی فرصت دوباره زندگی به انسان و جهان را انجام داده است. امروز افتخار دارم که عرض کنم نوروز فرصت پسندیده و صحنه‌ای از ملت‌های تاریخی ما و روزی جهانی است که برای همه مردم دنیا پیام دارد و روز فضیلت‌های اخلاقی است.
  • از همه‌ بزرگان و اندیشمندانی که نوروز را پاسداری کردند و آن را بزرگ و فضیلت‌های انسانی را گرامی داشتند یاد می‌کنیم و به روح آن‌ها درود می‌فرستیم و پیمان می‌بندیم که از سر عشق راه و رسم جوانمردی را ادامه دهیم.
  • امروز دنیا بیش از هر وقت دیگری به آرامش و صلح نیازمند است. زمانی صلح پایدار محقق شده است که همگان لبخندی از رضایت بر لب داشته باشند.
  • نوروز سبب پیوند ملت‌های فراوانی شده است و دلیل جهانی بودن آن نیز این است که روح خدایی در آن وجود دارد. علت پایداری نوروز اصرار آن بر فضیلت‌های الهی و انسانی است.

کرزای، سرکسیان و طالبانی نیز در این مراسم سخنرانی کردند.

حامد کرزای رییس‌جمهور افغانستان با بیان اینکه نوروز باید، زمینه‌ساز همکاری و برادری و پیوندهای اقتصادی میان ملت‌های منطقه شود، گفت: افغانستان از یک جنگ طولانی در حال بیرون آمدن است و این کار بدون همکاری ایران و سایر کشورهای منطقه صورت نمی‌گرفت. کشورهای اسلامی نیز هم‌اکنون در حال عبور از یک بحران هستند و اگر به خوبی از آن عبور کنند، آینده روشنی در پیش خواهند داشت.

سرکیسیان رییس‌جمهور ارمنستان نیز روابط دوستانه ایران و ارمنستان نیز حضور و زندگی ارامنه در ایران الگوی خوبی از هماهنگی و همزیستی مسلمانان و مسیحیان خواند و افزود: نوروز معنای نمادینی در خود نهفته دارد که همان نوید شروع زندگی است» خاطرنشان کرد: ملت ایران به باشکوه‌ترین وجه جاودانگی حیات را تصویر کردند و نوروز تبدیل به تداعی‌گر هماهنگی حیات انسان با طبیعت شده است.

همچنین جلال طالبانی رییس‌جمهور عراق با اعتقاد بر اینکه این‌گونه جشن‌ها می‌تواند موجب تحکیم پیوندها بین ملت‌ها و وفاق و همدلی می​شود، ادامه داد:  ما در این‌جا گردهم آمده‌ایم تا ضمن گرامیداشت نوروز و شرکت در جشن نوروز نسبت به مسائل مختلف و مسائلی که کشورهای منطقه با آن روبه‌رو هستند تبادل نظر کنیم و تحولات منطقه را مورد بررسی قرار دهیم.

وی با اشاره به وضعیت کشور عراق در حال حاضر گفت: ملت عراق سده‌ها با استکبار مبارزه کرد و آن را سرنگون کرد و اکنون آزادی در عراق ایجاد شده است، ما شاهد آزادی‌های اجتماعی، مدنی در عراق هستیم و اکنون شهروندان عادی تبدیل به شهروندان پویا شده‌اند. ما در عراق صلح و ثبات را دنبال می‌کنیم و در این راستا گروه‌های مسلحی نیز سلاح خود را به زمین گذاشتند و عراق در حال حاضر روی آرامش و ثبات را به خود گرفته است و در این رهگذر توانسته‌ایم مطالبات مردم را برآورده کنیم.

/111

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 139278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =