ریچارد هاس مدیر موسسه تحقیقاتی شورای روابط خارجی امریکا درباره بروز هرج و مرج در لیبی هشدار داد.

به گزارش سی ان ان مدیر موسسه تحقیقاتی شورای روابط خارجی امریکا درباره بروز ناامنی و هرج و مرج در لیبی هشدار داد.  به نظر من، این عملیات بیشتر از انچه که تصور می شود طول خواهد کشید. نیروهای مخالف در لیبی برای چنین وضعیتی اماده نبوده اند. انها باید سازماندهی شوند.

 کشورهای حاضر در ائتلاف برضد لیبی نیز باید اقداماتشان را هماهنگ کنند. باید برای جنگی در لیبی اماده شد که ممکن است بسیار درهم ریخته و طولانی باشد.باید به وضعیت اتی لیبی نیز توجه داشت. اگر عملیات در لیبی موفقیت امیز باشد باید به این مساله اندیشید که نوعی نیروی پاسدار صلح در این کشور استقرار پیدا کند زیرا در غیراین صورت ، نوعی خلاء امنیتی در لیبی بروز خواهد کرد که می تواند این کشور را به هرج و مرج بکشاند.

ریچارد هاس در ادامه افزود: اگر مخالفان در لیبی بتوانند از شر معمر قذافی، رهبر لیبی خلاص شوند ممکن است خودشان با یکدیگر درگیر شوند.

بنابراین، باید نوعی نظم ملی در لیبی ایجاد شود. معمر قذافی هرگز اجازه نداده است ارتش بتواند برای چنین نقشی اماده شود.

به همین علت ، باید در عملیات در لیبی به این مساله توجه جدی داشت. به هرحال، در لیبی جنگ داخلی در جریان است و غرب در کنار یکی از دو طرف درگیر دراین جنگ قرار گرفته است.

نمی توان گفت ازانجا که غرب در کنار یکی از طرفهای درگیر در این جنگ قرار گرفته است ، لزوما طرف مذکور به گفته های غرب گوش خواهد داد.

ریچارد هاس گفت: ممکن است پس از سقوط معمر قذافی، گروههای اسلامگرای افراطی در لیبی قدرت بگیرند و دولت مرکزی قادر نباشد امور لیبی را اداره کند.

باید توجه داشت که ممکن است گروههایی از قبیل القاعده در لیبی قدرت پیدا کنند.

 احتمال دارد وضعیت بسیار پیچیده ای در لیبی بروز کند.

 شکل گیری وضعیتی در لیبی که براساس ان ، این کشور واقعا بتواند در مقام یک کشور کارامد فعال باشد ممکن است سالها به طول بینجامد.در عین حال باید توجه داشت که معمر قذافی حاضر نیست به سادگی از قدرت کناره گیری کند .

 او حاضر است برای باقی ماندن در مسند قدرت، مردم خودش را نیز بکشد و از این کار هیچ گونه بیمی ندارد. 46

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 138767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =