برای دومین بار در سال هوای تهران به دلیل ورود موج جدید گرد و خاک به حالت هشدار رسیده و از مردم خواسته شده که از تردد در هوای آزاد جداً خودداری کنند.

هادی نیلی: یوسف رشیدی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته است: شاخص کیفیت هوای تهران در شرایط هشدار است و بیماران قلبی و تنفسی، سالمندان و خردسالان از تردد در هوای آزاد جداً خودداری کنند.  در حالی که توصیه می‌شود شهروندان برای در امان ماندن از آلودگی هوا، از ماسک استفاده کنند اما خبرگزاری مهر به نقل از آقای رشیدی می‌نویسد: حتی زدن ماسک هم کمکی به حفظ سلامتی شهروندان از آثار سوء ناشی از ورود این مهمان ناخوانده عربی نمی‌کند.  برخی کارشناسان معتقدند استفاده از ماسک‌های معمولی کافی نیست چون امکان فیلتر کردن کامل هوا به وسیله این ماسک‌ها وجود ندارد.

با این حال پزشکان توصیه می‌کنند در صورت خروج از خانه، سالمندان و بیماران قلبی و کودکان حتماً از ماسک استفاده کنند چون با تنفس این هوا، خاک وارد ریه می‌شود و امکان خارج کردن این خاک از ریه وجود ندارد.

از بیابان‌ها می‌آید
منشأ این گرد و غبار که اکثر مناطق ایران را در بر گرفته، کشورهای عراق و عربستان گزارش شده است. گسترش بیابان‌ها و بی‌توجهی به طرح‌های بیابان‌زدایی در کشورهای عراق، عربستان، اردن و سوریه یکی از دلایل این آلودگی است اما بخشی از این آلودگی به همسایه غربی یعنی عراق برمی‌گردد. آنطور که کارشناسان می‌گویند خشکسالی و سدهایی که در سرچشمه رودخانه‌های دجله و فرات ساخته شده عامل اصلی این گرد و غبار است.  در چند سال اخیر استان‌های جنوبی ایران به خصوص خوزستان گرفتار چنین هوایی بوده است. نمونه‌های مشابه آن نیز در مناطق سیستان و بلوچستان وجود دارد و آسمان مناطقی نظیر زابل هر ساله گرفتار گرد و خاک است.  این دومین بار در سال جاری است که گرد و خاک مناطق غربی به پایتخت رسیده است. در نیمه تیرماه آلودگی باعث تعطیلی گسترده در تهران و برخی شهرهای بزرگ شد.

افزایش بیماری‌های واگیردار
در همین حال مشاور شهردار تهران هشدار داده که ذرات معلق و گرد و غبار سبب جا به‌جا شدن ویروس آنفلوآنزای خوکی می‌شود. محمدهادی حیدرزاده افزود: به دنبال این خطر، شهروندان باید از ماسک استفاده کنند و تا حد امکان از منازل خارج نشوند.
این کارشناس محیط زیست در ادامه گفت: برای مبارزه با این بیماری که طبق آخرین خبر 69 نفر به آن مبتلا شدند کمیته مشترکی بین شهرداری، وزارت بهداشت و اداره کل بیماری‌های واگیردار تشکیل شده است.
حیدرزاده خاطرنشان کرد: هم‌اکنون مراکز ستاد شهر سالم و شورایاری‌های محلات در حال اطلاع‌رسانی و آموزش به شهروندان تهرانی هستند و آنها را در مقابل این بیماری یاری می‌کنند.  مشاور شهردار تهران ابراز امیدواری کرد که شهروندان تهرانی برای پیشگیری از این بیماری توصیه‌های ایمنی را جدی بگیرند.
در جلسه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران نیز اعلام شد که تهران در روز دوشنبه همچنان در شرایط هشدار قرار خواهد داشت و از سوی دیگر با هماهنگی تربیت بدنی استان تهران، کلیه ورزش‌های صبحگاهی در روز دوشنبه لغو و پلیس با خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا برخورد می‌کند.

از ترافیک دوری کنید
در این باره مدیر عامل شرکت کنترل و کیفیت آلودگی هوای تهران هم به شهروندان توصیه کرد از هر گونه فعالیت بدنی در ارتفاعات و تردد در نقاط پرترافیک جداً خودداری کنند.  او بر کنترل بیشتر محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد و معاینه فنی خودروها در تهران تأکید کرد و گفت: باید فعالیت‌های عمرانی تهران حتی‌الامکان در روز دوشنبه محدود شود.  دکتر صدوق ـ مدیر کل محیط زیست استان تهران ـ نیز در این جلسه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران از همکاری نکردن واحدهای صنعتی انتقاد کرد و گفت: ‌متأسفانه وزارت صنایع و واحدهای صنعتی تهران در زمان ورود آلودگی شدید دفعه قبل همکاری نکردند که این امر موجب گله بسیاری از شهروندان شده بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 13874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =