افزایش سختگیری‌ها در شهرهای آلوده به کرونا در خوزستان

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در خوزستان به علت افزایش موارد بستری و رعایت ناکافی پروتکل های بهداشتی عقبگرد داشتیم و سختگیری ها موقتا بازگشت در شهری نیز که چنین شرایطی داشته باشیم دوباره سختگیری ها و تعطیل ها اجرا می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علیرضا رئیسی روز دوشنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد افزود: بعد از مرحله طوفانی بیماری کووید ۱۹ و مراجعات زیادی که به بیمارستانها بود. دو اتفاق بزرگ در کشور افتاد. مهمترین اتفاقی که در کشور افتاد رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری توسط مردم بود اگر این رعایت کردن ها و رعاصت اصول سواد سلامت در کشور نبود این همه توفیقی که اکنون به دست آورده ایم به دست نمی آوردیم.

وی گفت: تمام مدل های کنترل این بیماری متکی بر مسئولیت های اجتماعی مردم و سطح سواد سلامت مردم و همکاری و همدلی عمومی است، در دنیا هم جاهایی که مردم خوب رعایت کرده اند، الگویی از روند بیماری می بینیم که بسیار مناسب است. در کشور ما همکاری بسیار خوب مردم در فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت و توجه به توصیه های وزارت بهداشت باعث شد که الگوی کشور بسیار موفق باشد.پیش بینی های روند بیماری بعد از ورود مردم و کنترل خوبی که انجام شد افت خوبی در روند بیماری داشتیم. اتفاق دوم که در کشور رخ داد تعطیلی مدارس و دانشگاهها و پرهیز از مسافرت رفتن ها از جمله ۱۳ به در بود که مردم بیرون نیامدند و در خانه ماندند.

رئیسی ادامه داد: اقدام دیگری که بر پایه مشارکت مردم بود غربالگری وسیع مردم بود که در سطح یک خدمات سلامت حدود ۹۰ درصد مردم و ۷۸ میلیون نفر غربالگری انجام شد و اکنون در مرحله دوم غریالگری ۳۲ میلیون نفر که بیشتر سالمند و دارای بیماری زمینه ای و مادران باردار هستند، غربالگری می شود.

فعالیت ۴۰۰ مرکز نمونه گیری سرپایی کرونا

معاون وزیر بهداشت گفت: ۴۰۰ مرکز نمونه گیری سرپایی باعث شد ورودی بیمارستانها بسیار کاهش پیدا کند. رابطه معناداری بین پیدا کردن بیماران در مراحل اولیه و درمان آنها و در خانه ماندن و ایزوله ماندن و پیداکردن اطرافیان و قرنطینه خانگی با کاهش بار بیمارستانها ووجود دارد که اگر انجام نمی شود تخت های بیمارستانی پر می شد.

وی افزود: همه اینها می تواند قابل برگشت باشد و بیماری شیوع پیدا کند اگر مردم نقش خودشان را تمام شده حساب کنند و فکر کنند بیماری عادی شده، این بیماری می تواند به سرعت برگردد و همه را گرفتار کند. حتما به همکاری مردم نیاز داریم تا در کنار مسئولان به توصیه های بهداشتی عمل کنند تا به مرحله ای برسیم که اعلام کنیم خطری وجود ندارد.

رئیسی گفت: در استان خوزستان این اتفاق افتاد برخی بازگشایی ها و مشکلاتی که وجود داشت و عدم رعایت کردن ها باعث شد که به عقب برگردیم تا اخر این هفته در برخی شهرستانهای استان خوزستان دوباره تعطیلی برقرار شده و ادارات تعطیل شده است و این مساله می تواند بر استانهای دیگر هم رخ دهد.

معاون وزیر بهداشت درباره رعایت پروتکل بهداشتی اصناف گفت: یک میلیون و ۸۸۰ هزار بازدید از اصناف انحام دادیم که بعد از ابلاغ پروتکل ها انجام شد، ۵۴۰ هزار بازدید مشترک با تعزیرات، نیروی انتظامی و قوه قضاییه بود. در این بازدیدها مشخص شد که ۸۲ درصد مردم شامل اصناف و مردم پروتکل ها را رعایت کردند البته به جز تهران، در  استانهای مرکزی کشور ۹۲ درصد رعایت شده بود، در شرق کشور حدود ۸۰ درصد، در غرب کشور ۷۶ درصد، در شمال کشور حدود ۷۷ درصد، در جنوب کشور ۶۷ درصد و در تهران ۶۲ درصد، در بوشهر ۹۴ درصد و در خوزستان به ویژه اهواز حدود ۴۰ درصد پروتکل های بهداشت را  رعایت کردند،

برخورد با ۲۱۰ هزار واحد صنفی متخلف

وی افزود: ۲۱۰ هزار واحد صنفی تعطیل شدند یا تذکر گرفتند برخی نانوایی هم هنوز رعایت نمی کنند،مردم می توانند با استتفاده از کدهای کیو آر که جلوی در اصناف نصب شده  به چهار سوال پاسخ بدهید که آیا این صنف فاصله گذاری اجتماعی و اصول بهداشتی را رعایت می کند و اگر این مسائل به وزارت بهداشت گزارش شود، حتما رسیدگی می کنیم.طرح تشدید نظارت بر نانوایی ها را هم شروع کرده ایم.

رئیسی گفت: به طور کلی در کشور همان طور که در خوزستان عقبگرد داشتیم اگر در شهری موارد بستری و درگیری بیماری گسترش پیدا کند حتما دوباره به مراحل سختگیرانه بر می گردیم. یکسری مراکز هنوز پر ریسک هستند، در استانی اگر موارد ابتلا ثابت باشد به این مشاغل اجازه فعالیت نمی دهیم. و عدم رعایت موجب بازگشت به عقب می شود.

۲۳۵۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1387042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =