۰ نفر
۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶
فضاسازی رسانه‌ای پیرامون ماهواره نور

ایران برای اینکه در مداری که مربوط به ماهواره‌هاست ماهواره‌ای مستقر کند، سال‌هاست تلاش می‌کند.

در این مسیر، کشورهایی که قرار بوده با ایران همکاری کنند از حداقل 15 سال پیش از انجام این کار طفره رفته و از انجام آن سر باز زده‌اند. ایران چاره‌ای ندارد که خودش اقدام کند تا ماهواره را در مدار مربوطه قرار دهد. مدار مشخصی که تمام ماهواره‌های دنیا دور کره زمین می‌چرخند و مناسب‌ترین جایی است برای اینکه بتوانند تصاویر و اطلاعات را ارسال کنند، نقطه اپتیمی که نه خیلی دور و نه خیلی نزدیک است و در جایی قرار دارد که بهترین شرایط برای ارسال سیگنال فراهم است.

کشورهایی مثل عربستان سعودی عرب است را در آن مدار قرار داده که البته خودش این کار را نکرده یا نیل ست که متعلق به کشور مصر و ترک ست که متعلق به ترکیه است هم در این مدار قرار دارند. اروپایی‌ها و چین هم چندین ماهواره دارند. ایران طی این سال‌ها چندین تلاش هم کرده که بعضی‌ها موفقیت آمیز و بعضی‌ها ناموفق بوده اما مورد آخر یکی دیگر از تلاش‌هاست که ایران بتواند نیازش را تامین کند. این بار رسما اعلام شده که ماهواره نور در مدار قرارگرفته اما جنبه نظامی موضوع موجب حساسیت شده است. حساسیتی بی‌مورد چون فعالیت ماهواره‌ها در کل دنیا رصد می‌شوند و همه کشورهای دنیا این کار را انجام می‌دهند و ایران هم انجام داده و تعارضی با قطعنامه 2231 ندارد.

آمریکا خودش از این قطعنامه خارج شده و حق اعتراض ندارد که چرا ایران این قطعنامه را اجرا نکرده است. ثانیا، کشورهایی مثل انگلیس و فرانسه و آلمان که این قطعنامه را قبول دارند ولی اعتراض می‌کنند، اعتراضشان بی‌مورد است. چون در آن قطعنامه به صراحت آمده ایران تنها در مورد موشک‌هایی که حامل کلاهک هسته‌ای باشد منع دارد. ولی این ماهواره بر کلاهک هسته‌ای حمل نکرده و یک ماهواره را در مدار زمین قرار داده که فعالیت‌هایی برای نیروهای مسلح ایران انجام می‌دهد. در هر حال کشورهایی مثل انگلیس و فرانسه و آلمان معترض خواهند بود. چون آنها می‌خواهند اگر قرار است ایرانی ماهواره‌ای هم بفرستد با مشارکت آنها باشد.

حتی روسیه و چین هم این کار را انجام ندادند. ایران ناچار بوده که خودش این اقدام را انجام دهد. اینکه گفته می‌شود ایران در شرایط کرونا چرا چنین کاری کرده باید به این نکته توجه کرد که اینطور پژوهش‌ها به سال‌ها تلاش برمی‌گردد و اینطور نیست که امروز اراده کنید و فردا اجرا شود. فراموش نکنیم هرکاری در جهت خودکفایی ایران کنیم که ایران به کشورهای دیگر وابسته نباشد و مستقل باشد، با اعتراض سایرین مواجه می‌شویم. اعتراضاتی که به جایی نخواهد رسید. ایران باید نیاز خود را تامین کند.

آمریکا اگر اعتراضی دارد به پیشرفت ایران اعتراض دارد که چرا ایران موفق شده ماهواره را در مدار مربوطه قرار دهد! اعتراضات آنها فقط هم مربوط به این موضوع نیست و مسائل مختلفی تابه‌حال در کشور ما بوده که در فناوری‌های مختلف همیشه معترض بوده‌اند و نشان داده‌اند عملا می‌خواهند دست ایران همیشه نزد آنها دراز باشد. آنها از موضع بالا برخورد می‌کنند؛ کانهو خودشان وکیل دنیا هستند و خودشان هر اقدام و جنایتی که انجام می‌دهند هیچکس اعتراضی نمی‌کند. درحالی که اقدام ایران پنهانی نبوده و فعالیتی کاملا مشروع و برای سایرین قابل رصد می‌باشد. دامن زدن به این تبلیغات صرفا فضاسازی رسانه‌ای به منظور بهره‌برداری از آن است.

* تحلیلگر مسائل بین‌الملل
* منتشر شده در روزنامه آرمان ملی | شنبه ششم اردیبهشت ۹۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1381086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =