شناسایی تمام افراد نزدیک به بیمار کرونایی از طریق بلوتوث

علی شریفی، مدیر اپلیکیشن ماسک گفت: از طریق بلوتوث افراد نزدیک به کسی را که تست کرونایش مثبت شده است، شناسایی کرده و به آنان اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی شریفی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و مدیر اپلیکیشن ماسک در برنامه تلویزیونی در انتهای الوند شنبه ۶ اردیبهشت‌ماه حضور پیدا کرد. او در مورد کارکرد اپلیکیشن ماسک گفت: وقتی یک نفر بیمار و تست کرونایش مثبت می‌شود، خیلی مهم است که افرادی که با او تماس نزدیک داشتند را شناسایی کنیم و متوجه این موضوع شوند. اگر از هر کس بپرسیم که افراد نزدیک خود را در روزهای گذشته فهرست کند، اعضای خانواده خود، همکاران و ... را نام می‌برد در حالی که شاید روز گذشته برای خوردن غذا به یک رستوران رفته و گارسون آن رستوران در تماس نزدیک با او قرار گرفته باشد. وظیفه اپلیکیشن ماسک شناسایی این افراد و اطلاع دادن به آنان است. 

وی ادامه داد: وقتی کسی اپلیکیشن ماسک را از سایت ماسک دات آی آر یا برنامه‌های نرم‌افزاری نصب می‌کند می‌تواند به قسمت جمع آوری اطلاعات رفته و آن را فعال کند. به محض این که دو نفر در فاصله نزدیک به هم قرار گیرند رکورد اطلاعاتی از طریق بلوتوث گوشی‌ و بدون نقض حریم خصوصی ثبت می‌شود. جالب است بدانید برای یکی از کاربران این اپلیکیشن که به بیمارستان مراجعه کرد و تست کرونایش مثبت شد، ۱۳۰ نفر را پیدا کردیم که نزدیک فرد بیمار بوده و برهمین اساس بهشان اطلاع دادیم که شما کنار کسی بودید که اکنون مبتلا به بیماری کرونا شده است. 

این استاد دانشگاه در مورد مزیت‌های اطلاع‌رسانی این اپلیکیشن گفت: اگر بدانم که با فرد مبتلا به ویروس کرونا برخورد نزدیک داشتم، چند اتفاق مثبت برایم رخ می‌دهد؛ اولا اگر سرفه کردم آن را جدی‌تر می‌گیرم و نمی‌گویم یک سرماخوردگی ساده است. علاوه بر این اگر بعد از ظهر امروز بخواهم به دیدار پدر و مادر پیر خود یا برادر بیمار قلبی‌ام بروم احتیاط کرده و نمی‌روم. نکته سوم هم این است که معاونت بهداشت وزارت بهداشت از ما خواست به این گروه افراد پیامک بدهیم تا بروند و تست کرونا بدهند. البته باید اشاره کنم که حریم خصوصی هیچ کسی نقض نمی‌شود؛ در حقیت نامی از کسی برده نمی‌شود و فقط می‌گوییم شما در کنار کسی بودید که تست کرونایش مثبت شده است. 

او در مورد دیگر مزیت‌های این اپلیکیشن گفت: اگر به نقشه موجود در این اپلکیشن بروید می‌توانید کل افرادی که تا به امروز تست کرونایشان مثبت شده است را به تفکیک محل ببینید. حتی بخش‌های نارنجی کسانی را نشان می‌دهد که مشکوک به کرونا بودند و با علائم این بیماری بستری شدند اما هنوز نتیجه تست‌شان نیامده است. براساس این نقشه می‌توان گفت که اکنون بیشترین شیوع در شهرری است؛ علاوه بر این تعدادی از شهرستان‌های لرستان و خوزستان وضعیت خطرناکی دارند. آمار مبتلایان در آباده فارس و شاهرود نیز در حال بالا رفتن است. باید تاکید کنم که همه آمارهای موجود در این اپلیکیشن زیر نظر وزارت بهداشت است. 

شریفی در پایان گفت: حقیقتا تا چند روز پیش خیلی به عملکرد این اپلکیشن مطمئن نبودم چرا که تاکنون هیچ کشوری از عملکر بلوتوث استفاده نکرده بود اما از روزی که آن ۱۳۰ نفر را تنها برای یک فرد بیمار شناسایی کرده و بهشان اطلاع‌رسانی کردیم خیالم راحت شد. اگر آن افراد نمی‌فهمیدند ممکن بود جان خودشان به خطر افتاده و افراد دیگری را نیز مبتلا کنند. فقط کافی است که افراد این اپلیکیشن را نصب کرده و از آن استفاده کنند. 
 

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1381002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =