دهها راکتور هسته ای در مناطق زلزله خیز جهان فعالیت می کنند که دست کم چهارده راکتور در مناطق بسیار خطرناک قرار دارند.

روزنامه وال استریت ژورنال که در این باره بررسی انجام داده است اعلام کرد بیشتر این تاسیسات هسته ای در ژاپن و تایوان دو جزیره ای قرار دارند که به سبب محدود بودن منابع طبیعی خود خطرات بروز فاجعه ای طبیعی را به وابستگی کامل به منابع خارجی تامین انرژی ترجیح داده اند. در بحبوحه بحران هسته ای که در ژاپن روی داده است ، این کشور و تایوان باید در محاسبات خود بازنگری کنند. نتایج نظر سنجی که چهار روز پس از زمین لرزه نه ریشتری ژاپن در تایوان برگزار شد نشان داد پنجاه و پنج درصد از پاسخ دهندگان به تاسیسات هسته ای این جزیره اعتماد ندارند. وال استریت ژورنال درباره محل احداث بیش از چهارصد راکتور هسته ای در سراسر جهان و یکصد راکتور دیگر که طراحی شده اند یا در حال ساخت هستند بررسی کرده است. بر اساس این بررسی ، چهل و هشت راکتور هسته ای فعال در جهان یا یازده درصد از راکتورها در مکان هایی قرار دارند که معروف است دست کم فعالیت متعادلی از زمین لرزه در انجا وجود دارد.

راکتورهای فوکوشیما دائیچی که در کانون بحران هسته ای ژاپن قرار دارند در چنین مکانی واقع اند. پانزده راکتور هسته ای یا سه درصد از راکتورهای هسته ای جهان نیز در مکان هایی قرار دارند که فعالیت زمین لرزه ای در انجا زیاد است.

ده راکتور در فاصله یک مایلی از نوار ساحلی قرار دارند و این موضوع این راکتورها را در خطر زمین لرزه و سونامی قرار می دهد. ژاپن و تایوان با هم ده راکتور از چهارده راکتور واقع در مناطق پر خطر را در اختیار دارند.

دو راکتور امریکا ، یک راکتور اسلوونی و یک راکتور ارمنستان نیز در چنین مناطقی قرار دارند .

ارمنستان در حال طراحی یک راکتور دیگر در یک منطقه خطرناک از لحاظ وقوع زمین لرزه است.

/56

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 138060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =