پس از تصویب کلیات طرح تخصیص بودجه تنخواه برای فروردین و اردیبهشت 90 تا پیش از تصویب نهایی بودجه سال بعد، نمایندگان وارد بررسی جزئیات آن شدند.

به گزارش خبرآنلاین، این پیشنهادات از حذف بودجه عمرانی در این دوماه آغاز شد و تا افزایش بودجه تنخواه دولت نیز ادامه یافت.

حمیدرضا فولادگر خواستار حذف اعتبارات طرح​های تملک دارایی و سرمایه​ای شد. استناد وی به این بود که این بودجه​ها در سال جاری حداکثر تا 50 درصد تخصیص یافته است و دولت می​تواند از مابقی همین بودجه استفاده کند. هادی قوامی هم با این پیشنهاد موافق بود و می​پنداشت که به این ترتیب، طرح مجلس از حالت دو دوازدهم خارج شده و شکل تنخواه می​گیرد.

اما محمدرضا میرتاج​الدینی نماینده دولت با این پیشنهاد مخالف بود و از مجلس می​خواست که با این کار بودجه عمرانی دولت را در دو ماه فروردین و اردیبهشت حذف نکنند تا پروژه​های عمرانی دچار رکود نشود. نهایتا این پیشنهاد مصوب نشد و رای لازم را کسب نکرد.

پیشنهاد دیگری از سوی بهروز جعفری نماینده سمیرم ارائه شد که می​گفت تصویب بودجه اضطراری با انتظارات برنامه​ای پذیرفتنی نیست. از این رو نباید بودجه​ای را که برای دو ماه تصویب می​کنیم مطابق با قانون برنامه پنجم باشد. اما این پیشنهاد با اخطار قانون اساسی نادرقاضی پور مبنی بر اینکه تمامی قوانین بودجه باید در چارچوب قوانین برنامه باشد، رد شد.

قاضی​پور سپس در پیشنهاد دیگری خواستار آن شد که هزینه بودجه تنخواه 15 هزار میلیاردی بر اساس احکام و جداول قانون بودجه 89 حذف شود. اما لاریجانی این پیشنهاد را به دلیل مغایرتش با قانون اساسی از دستور کار خارج کرد.

پس از آنکه نمایندگان وارد بحث مقدار بودجه تنخواه شدند، جهانبخش محبی​نیا عضو هیات رئیسه مجلس اعلام کرد که اول از مبالغ کسر این بودجه شروع می​کنند و بعد پیشنهادات افزایش دهنده را طرح خواهند کرد.

به این ترتیب محمدرضا خباز پیشنهاد بعدی را مطرح کرد که معتقد بود بودجه تنخواه 15 هزارمیلیاردی به دولت، منجر به افزایش نقدینگی و رشد تورم خواهد شد. اگرچه بر اساس بودجه 89، هرماه دولت 6 هزار میلیارد تومان درآمد داشته که مجموع دوماه آن 12 هزار میلیارد تومان می​شده و کمیسیون تلفیق آن را گرد کرده و خواستار ارائه بودجه 15 هزار میلیاردی شده است، اما دولت در این دوماه نمی​تواند بودجه عمرانی را جذب کند. از این رو بهتر است که این رقم را به 10 هزار میلیارد تومان کاهش داد. نهایتا چون پیشنهاد خباز چاپ نشده بود،قابل طرح نبوده و به رای هم گذاشته نشد!

پیشنهاد بعدی را غلامرضا مصباحی​مقدم نماینده تهران خواستار تخصیص بودجه 13 هزار میلیاردی به دولت شد و گفت: تصویب بودجه​ای بیش از این، توقع دولت را بالا می​برد و برای کل بودجه 90 هم باید بودجه بیشتری را به دولت بدهیم. مضاف بر اینکه این مبلغ اضافه منجر به بی​انضباطی مالی دولت خواهد شد. میرتاج​الدینی به عنوان نماینده دولت، با این پیشنهاد هم مخالفت کرد و گفت: بگذارید دست دولت باز باشد و آن را با مشکل روبرو نکنید. نهایتا هم این پیشنهاد تصویب نشد.

سپس محمدحسن ابوترابی​فرد نایب رئیس مجلس در پیشنهادی خواستار افزایش مبلغ بودجه تنخواه دولت تا سقف 20 هزار میلیارد تومان را ارائه داد که محمدحسین فرهنگی دیگر عضو هیات رئیسه نیز با ان موافق کرد. این پیشنهاد با استقبال نماینده دولت هم مواجه شد. این پیشنهاد نهایتا هم به تصویب رسید.

گفتنی است، علی لاریجانی در خصوص بند آخر این طرح مبنی بر اینکه دولت در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها معادل 3 ماه پایانی سال 1389 عمل کند، گفت: علت این بند این بوده که چون دوماه دوماه یارانه​ها را پرداخت می​کند، برای اینکه اردیبهشت و خرداد را هم بتواند پرداخت کند، چنین بودجه​ای در اختیارش باشد. به گفته وی، بر اساس این مصوبه مجلس، دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه​ها در سه ماهه اول سال 90، همچون سه ماهه اخر سال 89 باید عمل کند.

/111

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =