ترکیه منتظر پذیرایی از 2 میلیون گردشگر نوروزی است، ولی برخی تورگردانان قصد دارند جنوب شرقی آسیا را به عنوان هدف بعدی به گردشگران معرفی کنند

امیدسلیمی بنی: مقامات گردشگری ترکیه منتظر پذیرایی از 2 میلیون ایرانی هستند که قرار است تعطیلات نوروز را در آن کشور بگذرانند. این در حالی است که تورهای مسافری کشور سعی دارند مشتریان خود را راضی کنند به کشورهای دیگر خصوصا، آسیای جنوب شرقی بروند.

روزنامه حریت، چاپ استانبول نوشته بود گردشگران ایرانی در نوروز، رونق تازه ای به اقتصاد این کشور می بخشند. مقامات گردشگری این کشور نیز با خوشحالی، انتظار دارند گردشگران ایرانی، امسال رکورد شکنی کنند.

از جمله ساران یولیسوی مدیر اتحادیه آژانس های مسافرتی ترکیه (تورساب) اخیرا در مصاحبه با خبرگزاری آناتولیا اعلام کرده بود علاقه ایرانیان به سفر ترکیه تا حد زیادی در سال‌های اخیر افزایش یافته‌است. به گفته وی درسال 2010 تعداد توریست های ایرانی که از ترکیه دیدار کردند، 36 درصد افزایش یافت و بر اساس آمارها بیش از 1.8 میلیون ایرانی تنها دراین مدت از ترکیه بازدید کرده بودند. آنها اکنون منتظرند در تعطیلات نوروز سال 90 شمسی، رکورد حضور 2 میلیون ایرانی در آسیای صغیر بشکند. آنها می گویند هر ایرانی زمانی که وارد همسایه غربی اش می شود، به طور میانگین ده روز در ترکیه سپری می کند.

جنوب شرق آسیا، هدف ارزان بعدی

هر چند هیچگاه آمار دقیقی از میزان گردشگران ایرانی که برای تعطیلات به خارج از کشور می روند، منتشر نشده، ولی مروری بر فعالیت شرکتهای گردشگری و تورگردانان نشان می دهد به جز کشورهای همجوار، دومین مقصدی که هدف گردشگران ایرانی شمرده می شود، کشورهای جنوب شرق آسیا به خصوص مالزی است که از لحاظ اقتصادی نیز در ردیف تورهای ارزان قیمت شمرده می شود. هم اکنون تورهای مالزی با هزینه متوسط 600 تومان به عنوان مقصدی ارزان قیمت برای ایرانیهایی در نظر گرفته می شود که می خواهند علاوه بر دیدن مکانهای جدید، خریدهای وسایل مورد نیاز خود را نیز انجام دهند. تورگردانان امیدوارند با بردن گردشگران ایرانی به مالزی و تایلند، جنوب شرق آسیا را به عنوان هدف گردشگری جایگزین ترکیه و امارات برای آنهایی که ترجیح می دهند ایام نوروز را به آن طرف آب بروند، معرفی کنند.

گردشگری ورودی به ایران: ابهام در تعاریف

از سوی دیگر، وضعیت طراز ورود گردشگران خارجی به ایران چگونه است؟ کارشناسان این صنعت می گویند به دلیل اینکه تعریف دقیقی در ایران از گردشگر وجود ندارد، آمارهای ارائه شده در این حوزه چندان قابل اتکا نیست. به تعبیر دیگر، نمی توان کسی را که برای کار و معیشت به ایران سفر می کند را به عنوان "گردشگر" در نظر گرفت.

با این همه، دولت گفته است سالانه بیش از دو میلیون گردشگر به ایران وارد می شوند. مدیرکل دفتر توسعه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلام اینکه سالانه بیش از2میلیون و270 هزار گردشگر خارجی از ایران دیدن می کنند اظهار امیدواری کرده بود آمار به بیش از 3 میلیون نفر افزایش یابد.

رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی نیز می‌گوید دو میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر خارجی امسال به ایران سفر کرده‌اند که این تعداد نسبت به سال گذشته، ۳۰ درصد افزایش داشته است. به گفته حمید بقایی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سال 88، حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر خارجی به ایران آمد اما این رقم تا پایان بهمن 90 بیش از ۴۰۰ هزار نفر افزایش داشت که نشان می‌دهد ورود گردشگران به ایران، سالانه ۲۵ تا ۳۰ درصد رشد دارد.

با این همه، کارشناسان می گویند این آمار خیلی خوشبینانه است و شاخصها نشان می دهد خارجیها چندان دوست ندارند برای گردش و تفرج به ایران بیایند. به گفته آنها تحقیقات انجام گرفته نشان از رشد منفی گردشگری خارجی در ایران دارد. تحقیقات تخصصی این رشته نشان می دهد بر اساس اطلاعات موجود از قبیل آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی جهانگری،‌ میزان درصد اشغالی هتل‌ها،‌ فعالیت‌ تورهای خارجی و خلاصه پایان‌نامه دانشجویان رشته گردشگری رشد منفی در تمام شاخصها وجود داشته و گردشگری خارجی در کشور سیر نزولی داشته است.

تورهای داخلی، تاثیر گرفته از هدفمندی یارانه ها

از طرف دیگر، گزارشهایی از تاثیر گذاری اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بر مسافرتهای داخلی، منتشر شده است. هر چند رئیس جمهور در یکی از آخرین اظهاراتش درباره مسافرت در ایام نوروز گفته بود هدفمندی یارانه ها به معنی کاهش سفر در ایام نوروز نیست، ولی فعالان این صنف، بارها اعلام کرده اند به دلیل گران شدن بهای سوخت و عدم تمایل مردم برای خرید بسته های گردشگری گران، وضعیت گردشگری داخلی نیز چندان تعریفی ندارد.

آنها می گویند به دلیل گران شدن هزینه مسافرت در داخل کشور، احتمال اینکه مردم برای گذراندن تعطیلات خود به خارج از مرزها بروند، چندان بیراه نیست.

ارزانی: برگ برنده تورهای داخلی

از طرف دیگر، بررسی بازار تبلیغات گردشگری داخلی در نوروز 90 نشان می دهد فعالان این صنف، بیشتر ترجیح می دهند از عامل "ارزانی" برای جذب مشتریان خود استفاده کنند. به عنوان مثال ارائه تخفیف 50 درصدی برای هتلهای استان تهران، یکی از مشوقهای اقتصادی است که صاحبان هتلها امیدوارند برای جذب گردشگران موثر واقع شود.

رئیس جامعه هتلداران اصفهان نیز از عدم افزایش هزینه هتلها نسبت به سال گذشته در این شهر توریستی خبر داده و از مردم خواسته است برای سفر به این شهر، مانند سالهای گذشته روی مهمان نوازی اصفهانیها حساب کنند.

تورگردانان متفرقه نیز سعی کرده اند با مخاطب قرار دادن سلیقه اقتصادی پسند گردشگران، از آنها بخواهند به جای رفتن به خارج از کشور، گوشه و کنار سرزمین خود را با پرداخت بهای اندکی، سیاحت کنند.

42/133

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 136912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۳
    0 0
    بسی جای افسوس