نسبت خسارت در صنعت بیمه از فروردین تا آذر سال جاری حدود 58 درصد برآورد شده است. با این حال از مجموع 19 شرکت فعال در این مدت، نسبت خسارت در هفت شرکت بیشتر از نسبت خسارت در کل صنعت بیمه است.

بزرگ‌ترین شرکت بیمه یعنی ایران که دولتی است نسبت خسارت بالایی به میزان 3/64 درصد دارد. براساس آمار عملکرد شرکت‌های بیمه، حق بیمه تولیدی این شرکت از اول فروردین تا آذر 89 نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 23 درصد رشد داشته است. خسارت پرداختی این شرکت نیز افزایش یافته و حدود 7/22 درصد افزایش داشته است. سهم شرکت بیمه ایران از حق بیمه تولیدی کل بازار حدود 5/44 درصد و از کل خسارت پرداختی در بازار بیمه حدود 49 درصد است.

سایر شرکت‌هایی که نسبت خسارت بالایی در مقایسه با کل صنعت دارند خصوصی هستند. البته دو شرکت از آنها جزو شرکت‌هایی هستند که براساس اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شده اند؛ یعنی شرکت‌های دانا و آسیا.

به نظر می‌رسد حجم عملیات شرکت بیمه آسیا بیش از بیمه دانا باشد. سهم حق بیمه تولیدی شرکت آسیا از کل بازار حدود 6/11درصد و سهم بیمه دانا 7/9 درصد است. از سوی دیگر سهم بیمه آسیا از خسارت پرداختی در کل بازار نزدیک به 8/12 درصد بوده در حالی که سهم شرکت بیمه دانا از خسارت پرداختی کل بازار به 4/10 درصد رسیده است. نسبت خسارت در دو شرکت آسیا و دانا به ترتیب حدود 7/64 و 63 درصد است.

خصوصی‌ها در نسبت خسارت پیشی گرفتند

شرکت‌های بیمه خصوصی گوی سبقت را از تنها شرکت دولتی و شرکت‌های دولتی تازه خصوصی شده ربودند و در نسبت خسارت بر آنها پیشی گرفتند.

نسبت خسارت در دو شرکت خصوصی دی و معلم بیش از دو برابر کل صنعت بیمه است. این شاخص در بیمه دی حدود 8/120 درصد و در شرکت بیمه معلم نزدیک به 111 درصد محاسبه شده است. سهم شرکت بیمه دی از حق بیمه تولیدی از کل بازار 7/0 درصد بوده در حالی که سهم آن از خسارت پرداختی از کل صنعت بیمه به 4/1درصد رسیده است. در شرکت بیمه معلم این دو شاخص یعنی حق بیمه تولیدی و خسارت پرداتی از کل صنعت بیمه به ترتیب حدود 5/1 و 9/2 درصد ذکر شده است.

دو شرکت دیگری که نسبت خسارت بالایی در مقایسه با کل صنعت دارند شرکت‌های بیمه رازی و سینا هستند. شرکت بیمه رازی نسبت به سینا نسبت خسارت بالاتری دارد. این شاخص در بیمه رازی 60 درصد و در بیمه سینا 2/58 درصد است.

سهم حق بیمه تولیدی شرکت بیمه رازی از کل صنعت بیمه حدود 59 درصد و سهم این شرکت از خسارت پرداختی کل این بازار حدود 64/1 درصد است. این دو شاص به ترتیب در شرکت بیمه سینا 8/2 و 78/2 درصد است.

سایر شرکت‌های بیمه نسبت خسارت کمتری در مقایسه با این شاخص در کل صنعت بیمه دارند.

افزایش نسبت خسارت در 12 شرکت نسبت به سال گذشته

نسبت خسارت در کل صنعت بیمه در 9 ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش بوده به طوری که این شاخص با کاهش

 63/1 درصدی به 58 درصد رسیده است. بررسی روند موجود نشان می‌دهد نسبت خسارت از مجموع 19 شرکت فعال در سال جاری در 12 شرکت البرز، معلم، کارآفرین، سینا، امید، حافظ، سامان، دی، نوین، ایران معین، پاسارگاد و میهن افزایشی و در هفت شرکت ایران، دانا، آسیا، پارسیان، رازی، ملت و توسعه کاهشی بوده است.

بیمه کوثر نیز به تازگی به جمع بیمه گران پیوسته و به همین دلیل اکثر شاخص‌های موجود برای آن قابل مقایسه نبوده و در بررسی اخیر این شرکت لحاظ نشده است.

 /36

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 136900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =