مطالعات نشان می‌دهد سرعت ذوب یخ‌های جنوبگان، قطب شمال و جزیره گرینلند در طول 20 سال گذشته افزایش یافته که این موضوع منجر به افزایش سطح آب دریاها و زیر آب رفتن شهرهای ساحلی خواهد شد.

ابوالفضل کریمی: با استفاده از اطلاعات ماهواره‌های و مدل‌های آب‌وهوایی دانشمندان یک گروه تحقیقاتی تخمین می‌زنند میزان ذوب شدن یخ‌های قطبی به سرعتی رسیده که می‌تواند آب دریاها را در هر سال به میزان 1.3 میلی‌متر افزایش دهد.در مجموع سطح آب دریا در هر سال نزدیک به 3 میلی‌متر افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، این تیم تحقیقاتی اعلام کردند که سرعت ذوب یخ‌ها حتی از آن‌چه که مدل‌ها پیش‌بینی می‌کنند سریع‌تر است و این موضوع می‌تواند در آینده زمین را با مشکلات زیادی روبه رو کند. این محققان هم‌چنین اضافه کردند میزان افزایش سطح آب دریاها سریع‌تر از پیش‌بینی‌هایی انجام شده توسط پنل بین‌المللی تغییرات آب‌وهوایی (IPCC) در سال 2007 است. تا سال 2006، مجموع یخ‌های ذوب شده در جنوبگان و جزیره گرینلند به 475 گیگاتن در هر سال رسیده بود.

به طور متوسط میزان ذوب یخ‌های گرینلند در هر سال نزدیک به 22 گیگاتن افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که هر سال نزدیک به 14.5 گیگاتن نیز به حجم یخ‌های ذوب شده در قطب جنوب اضافه می‌شود. اگر این افزایش به همین شکل ادامه پیدا کند، تا سال 2050 آب حاصل از ذوب شدن دو قاره، به تنهایی اندازه متوسط سطح آب دریاهای جهان را 15 سانتی‌متر اضافه خواهد کرد.

این در حالی است که دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند در اثر ذوب یخچال‌های دائمی کوهستانی و انبساط گرمایی آب دریاها نیز، به همین اندازه به سطح آب دریاها اضافه شود.

اریک ریگتون از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، جی.پی.ال در این باره گفت: «افزایش سطح آب دریاها بر اثر ذوب یخ‌های قطبی موضوع عجیبی نیست. میزان یخ‌های ذخیره شده در این مناطق از یخچال‌های کوهستانی بیش‌تر است و به همین دلیل ذوب یخ‌های قطبی دلیل اصلی بالا آمدن سطح آب دریاها خواهد بود.»

با افزایش سرعت ذوب یخ‌های قطبی تا سال 2100، دانشمندان تخمین می‌زنند این یخ‌ها به تنهایی نزدیک به 56 سانتی‌متر به سطح آب دریاها اضافه کنند. این در حالی است که IPCC در سال 2007 حداکثر افزایش سطح آب دریاها را با درنظر گرفتن تمام فاکتورها حداکثر 59 سانتی‌متر تخمین زده بود.

از سال 2007 تا کنون چند گروه تحقیقاتی دیگر نیز سعی کردند با متدهای مختلفی میزان این افزایش را تخمین بزنند. بر اساس تحقیقاتی آن‌ها افزایش سطح آب به میزان بین یک تا 2 متر نیز محتمل است. این تغییرات می‌تواند عواقب بسیار وخیمی برای کشورهای جزیره‌ای و کشورهایی مانند بنگلادش که خط ساحلی طولانی و کم‌ارتفاعی دارند به همراه داشته باشد.

در تحقیقات جدید دو روش مختلف با هم ترکیب شده و مورد استفاده قرار گرفتند. در یکی از این روش‌ها میزان یخ‌های تولید شده و ذوب شده با اطلاعات به دست آمده از چند نوع مختلف از ماهواره‌ها محاسبه شده و در این بین ضخامت این یخ‌ها و سرعت حرکت یخچال‌ها نیز به دقت منظور شده است.

دومین مجموعه اطلاعاتی حاصل پروژه Grace ناساست که از یک جفت ماهواره برای اندازه‌گیری تغییرات نیروی گرانشی زمین استفاده می‌شود. از دست رفتن یخ‌های قطبی باعث ایجاد تغییرات بسیار جزئی در شتاب گرانشی سطح زمین می‌شود.

50132

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 136805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =