مراسم تحلیف روسای جمهوری افغانستان؛حمله موشکی در محل سخنرانی غنی/عبدالله: امروز عزای دموکراسی است/غنی:امروز من بالاتر از هر فرد افغان صدا میزنم

مراسم تحلیف دو رئیس جمهور همزمان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم تحلیف اشرف غنی و عبدالله عبدالله که هردو مدعی ریاست جمهوری افغانستان هستند برگزار شد و هر دو هم زمان به ایراد سخن پرداختن، این در حالی است که منابع خبری افغان از تیراندازی در محل سخرانی اشرف غنی خبر داده اند.

خبرگزاری صدای افغان (آوا) گزارش داد: سرانجام پس از نتیجه ندادن مذاکرات نمایندگان امریکا، محمد اشرف غنی و داکتر عبدالله عبدالله لحظاتی پیش به عنوان رییس جمهور جدید کشور ادای سوگند کردند.
 


مراسم تحلیف که پس از ساعت‌ها تعویق برگزار شد، توسط یوسف حلیم، قاضی‌القضات و رییس دادگاه عالی انجام شد. پس ادای سوگند توسط محمد اشرف غنی، داکتر عبدالله عبدالله نیز در کاخ سپیدار ادای سوگند کرد.
 
در طول 24 ساعت گذشته زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان بارها با این دو رهبر حکومت وحدت ملی دیدار و مذاکره کرد، اما سرانجام این مذاکرات به نتیجه‌ای نرسید. پس از به نتیجه نرسیدن این مذاکرات، خلیلزاد و دیگر مقام‌های امریکایی در ارگ ریاست جمهوری و در مراسم سوگند محمد اشرف غنی حاضر شدند.


 

کمیسیون مستقل انتخابات انتخابات ریاست جمهوری را محمد اشرف غنی را پیروز انتخابات خواند، اما داکتر عبدالله عبدالله، رییس دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی، اعلان نتایج انتخابات را نپذیرفت و از تشکیل حکومت همه شمول خبر داد.
همچنین پس از ادای سوگند محمد اشرف غنی و دکتر عبدالله عبدالله به عنوان رییس جمهور منتخب افغانستان، معاونین این دو نامزد انتخاباتی نیز ادای سوگند کردند.


 
اشرف غنی در اولین فرمان، محمد یوسف غضنفر  را به عنوان نماینده فوق‌العاده رییس جمهور در امور توسعه اقتصادی، تجارت و کاهش فقر تعیین کرد.در متن فرمان، جایگاه تشریفات رسمی و حقوق آقای غضنفر همسان با معاونین رییس جمهور آمده است.
 
غنی در زمان انتخابات او را به عنوان معاون سوم‌ خود برگزیده بود. غضنفر نیز در این مراسم سوگند وفاداری یاد کرد.
 
از سوی دیگر، دکتر عبدالله عبدالله مراسم سوگند وفاداری معاونین خود عنایت‌الله بابر فرهمند و اسدالله سعادتی را اجرا کرد.
 

اشرف غنی در مراسم تحلیف به حمله تروریستی چند روز پیش در کابل اشاره کرد و گفت: حمله به مراسم سالگرد عبدالعلی مزاری نشان می‌دهد که روابط نامرئی ولی اساسی میان داعش و طالبان وجود دارد. طالبان دارای عقبه پشتیبانی برون‌مرزی اند و خواست ما این است که حامیان بیرونی طالبان،‌ مشخصاً یعنی پاکستان،‌ شامل روند صلح شوند.
 امروز من بالاتر از هر فرد افغان صدا میزنم که حکومت از ‍آن شماست و من خدمت رسان شما هستم. من هرگز کاخ ریاست جمهوری را به یک پایگاه سیاسی حزبی تبدیل نمی کنم.

محمد اشرف غنی بعد از مراسم سوگند گفت: هیچ کس روند انتخابات را از دست نمی دهد من می خواهم که رقبای سیاسی من به هم بپیوندند و به کشورشان خدمت کنند.ما به مدت دو هفته با کابینه فعلی کار خود را ادامه خواهیم داد و پس از آن یک دولت همه جانبه را بر اساس پیشنهادات تشکیل خواهیم داد.

وی همچنین با اشاره به تشکیل هیات گفت‌وگوکننده با طالبان، گفت: به زودی دستور آزادی زندانیان این گروه طالبان از زندان صادر خواهد شد.

 «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در مراسم تحلیف آغاز دومین دور ریاست جمهوری خود امروز (دوشنبه) در ارگ ریاست جمهوری این کشور گفت: همه باید بدانند که حمله به بخشی از مردم افغانستان یا یک مذهب حمله به تمام مردم بوده و این حادثه به طور کامل بررسی خواهد شد.

وی افزود: امروز حکومت انتخابی برآمده از قانون حکومت تمام مردم افغانستان خواهد بود و دولت جدید افغانستان تنها در انحصار تیم دولت ساز نبوده بلکه همه مردم و احزاب در آن نقش خواهند داشت.

رئیس جمهور افغانستان ادامه داد: امروز همه باید بدانند که حکومت از آن تمام مردم بوده و دولت متعلق به تمام افراد است،‌ روز جدایی‌ها و سلیقه‌ها گذشته است. امروز روز وصل است، روز اتحاد است و روزیست که ما برای آینده و آسایش ملت خویش فکر کنیم.

غنی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت:  آنچه باعث اتحاد مردم می‌شود،‌ اتحاد است و ما باید تمام توان خود را بکار بگیریم که مردم افغانستان از صلح لذت ببرند.

وی تصریح کرد: هیات مذاکره کننده تا فردا نهایی می شود. این تیم مذاکره کننده پس از مشورت‌های گسترده نهایی شده و نمایندگان اقشار مختلف مردم در آن در نظر گرفته شده است.

در بخشی از سخنان غنی که همراه با صدای تیراندازی و انفجار بود، رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد: به زودی دستوری در مورد آزادی زندانیان طالبان از زندان صادر خواهد شد.

سفرای فرانسه،‌اسپانیا،‌ اتحادیه اروپا، نروژ و ترکمنستان در مراسم اشرف غنی حضور دارند. این در حالی است که شماری از سیاستمداران افغان شامل حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، عبدرب رسول سیاف رهبر پیشین جهادی، محمد یونس قانونی، و میر رحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان، در هیچ یک از مراسم سوگند امروز، شرکت نکرده اند. ضمن اینکه عطامحمد نور در مراسم تحلیف اشرف غنی در ارگ شرکت کرده است.

در مراسم تحلیف عبدالله عبدالله تاکنون سفرای کشورهای خارجی مقیم کابل مشاهده نشده است، اما فضل‌احمد معنوی می‌گوید که در این مراسم مهمانان خارجی نیز حضور دارند.

همزمان با مراسم سوگند محمد اشرف غنی به‌عنوان رییس‌جمهور افغانستان، عبدالله عبدالله نیز امروز (دوشنبه، ۱۹ حوت) در قصر سپیدار به‌عنوان «رییس‌جمهور» سوگند یاد کرد.

عبدالله عبدالله خود را براساس «آرای بیومتریک‌شده» برنده‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان می‌داند. او نتایجی را که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شد، نپذیرفت و اعلام کرد که «ثبات و همگرایی» حکومت فراگیر تشکیل می‌دهد.

وی در ادامه گفت: اگر در سال ۲۰۱۴ دولت وحدت ملی را نمی‌پذیرفتم، کشور به سوی بحران می‌رفت، اکنون اگر دولت برآمده از تقلب را بپذیرم،‌ فاتحه دموکراسی را باید خواند.

خبرگزای آوا حین سخنرانی غنی از شنیده شدن صدای این انفجار خبر داد و گزارش داد: صدای تیراندازی و انفجار برای دقایقی مراسم تحلیف محمد اشرف غنی را نامنظم کرد، اما او به سخنان خود ادامه داد.
 
محمد اشرف غنی پس از شنیدن این صدای انفجار، آن را "فیر هاوان" خواند و به صحبت هایش ادامه داد. او از حامیان خود خواست که از یکی دو انفجار نترسند.
 
به گزارش خبرنگاران در ارگ ریاست جمهوری، صدای چند موشک در نزدیکی ارگ و در هنگام سخنگرنی اشرف غنی شنیده شد. به دنبال آن مهمان‌های خارجی از جمله خلیلزاد محل را ترک کردند، اما با عادی شدن وضعیت، دوباره به محل مراسم برگشتند.
 

آریانا نیوز گزارش داده که دو موشک در هنگام سخنرانی اشرف غنی در نزدیکی ارگ برخورد کرده است.  هنوز مشخص نیست که این موشک‌ها از سوی کدام گروه و با چه هدفی پرتاب شده و محل دقیق اصابت آن کجا بوده است.

طالبان هشدار داد

طالبان در واکنش به تحلیف روسای جمهور افغانستان اظهار کرد، برگزاری مذاکرات صلح با دولت افغانستان طی روزهای آتی به دلیل برگزاری مراسم تحلیف دو رقیب جایگاه ریاست جمهوری این کشور در روز دوشنبه نامحتمل است. طالبان همچنین از این دو رقیب درخواست کرد به جای این کار بر پایان دادن به جنگ متمرکز باشند.
 
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در  گفتگو با رویترز گفت: فکر نمی‌کنیم آنان بتوانند برای مذاکرات میان افغان‌ها آماده شوند زیرا اختلاف نظرهایی میان این سیاست‌مداران وجود دارد که حتی به برگزاری دو مراسم تحلیف انجامیده است.
 
وی افزود: به جای تحلیف، از آنان می‌خواهیم بر مذاکرات بین‌الافغانی متمرکز شوند. "ما از آنان می‌خواهیم اختلاف نظرهای داخلی را کنار بگذارند، تحلیف را متوقف کنند و در راستای صلح کار کنند."
 
این سخنگو در ادامه گفت، یک مساله دیگر این است که هیچ گام عملی‌ای برای اجرای شرط توافق آمریکا و طالبان مبنی بر آزادی 5000 زندانی این گروه از سوی دولت افغانستان صورت نگرفته است. اشرف غنی این درخواست را رد کرده است.
 
مجاهد گفت، دیدار مقامات زندان‌های دو طرف روز شنبه و یکشنبه در دوحه صورت گرفت که نخستین ارتباط مقامات دولت افغانستان و طالبان از زمان امضای توافق خروج در 29 فبروری بود.
 
سخنگوی طالبان اظهار کرد، در حالی که این مذاکرات، گفتگوهای رسمی بین‌الافغانی نبوده، این نشست‌ها جنبه‌های فنی آزادی زندانیان مانند تهیه لیست اسامی آنان را پوشش داده است.
 
حدود ۲۰ روز پیش همزمان با اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، داکتر داکتر عبدالله عبدالله آن را قبول نکرد و گفت که اعلام پیروزی اشرف غنی بر اساس آرای تقلبی است. او سپس در یک نشست خبری خود را برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد و گفت که ما پیروزیم و دولت دیگری تشکیل می‌دهیم.

واکنش ها

در همین حال رحمت‌الله نبیل در توییتر خود نوشت: مراَسم تحلیف، به کسی مشروعیت و قدرت نمی دهد! امروز دفن "جمهوریت" برای دهه‌ها حتمی و قطعی گردید. مردم رنج‌کشیده افغانستان یک‌بار دیگر قربانی سیاست‌های خودخواهانه و برتری‌جویانه حاکمان خود خواهند شد.

 فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان: برگزاری دو مراسم موازی در یک روز بسیار غم انگیز و خطرناک است و به راحتی نمی تواند دوا پیدا کند. اکنون افغانستان به وحدت و اتحاد شدیدی نیاز دارد نه رقابت های مخرب!

همایون همایون عضو کمیسیون برگزاری مراسم تحلیف عبدالله در اینباره گفت: وضعیت از کنترل غنی و عبدالله خارج شده و مسأله اساسی این است که رئیس‌جمهوری امریکا برای دو ماه حکومت تازه می‌خواهد و بعدش حکومتی با مشارکت طالبان.

همایون در حالی به این مطلب اشاره می کند که دونالد ترامپ اولین رئیس جمهوری است که تحلیف را تنها به اشرف غنی تبریک گفت.

 شفیق معاون مشاور وزارت دفاع امریکا در توئیتر خود نوشت:  ‏آخرین جزئیات مذاکزات از منابع موثق:
۱- توافق جانبین برای حکومت ایتلافی ۵۰ و ۵۰: مراسم تحلیف یکجا و پرشکوه
۲- توافق ۴۰و ۶۰: برگزاری مراسم عانی و تنها دریک مکان
۳- بدون توافق: ۲ مراسم از آقای عبدالله و آقای غنی
۴- برگزاری مراسم بعداز آغاز مذاکرات صلح. چند ساعت دیگر حوصله ‌کنید!

تحلیف عبدالله عبدالله به عنوان رئیس جمهوری چه مبنای قانونی دارد؟

بی بی سی به نقل از خبرنگار خود در کابل گزارش داد: قانون اساسی افغانستان تصریح می‌کند که صلاحیت اعلام نتیجه انتخابات از کمیسیون انتخابات این کشور است و کمیسیون انتخابات اشرف غنی را به عنوان برنده انتخابات اعلام کرد. آقای عبدالله بر مبنای ادعاهای تقلب نتیجه انتخابات را نپذیرفت و خود را پیروز انتخابات اعلام کرد.

این اعلام مبنای حقوقی ندارد بلکه بیشتر مبنای سیاسی دارد و تلاش‌ها هم بیشتر بر همین اساس استوار بود که یک راه حل سیاسی جستجو شود. دسته انتخاباتی آقای عبدالله همچنان مدعی است که ادعاهای تقلب و عدم رسیدگی به شکایات انتخاباتی اعلام نتیجه انتخابات را غیرقانونی می‌سازد.

با این حال هردو رئیس کمیسیون‌های انتخاباتی، نمایندگان کشورهای آمریکا، اروپایی، پاکستان و بیشتر اعضای جامعه دیپلماتیک در کابل در مراسم تحلیف آقای غنی شرکت کردند.به نظر نمی‌رسد که نماینده‌ای کشور خارجی در مراسم تحلیف آقای عبدالله شرکت کرده باشد و در چنین وضعیت مشخص نیست تحلیف آقای عبدالله برای افغانستان و حکومتداری این کشور چه پیامد در پی خواهد داشت.

در حالی که دستگاه دولت تقریبا به صورت کل در اختیار آقای غنی است اما آقای عبدالله هم متحدان سیاسی نیرومند دارد و قبلا تهدید کرده بود که دستگاه‌های حکومتداری در ولایات تحت نفوذ خود را در اختیار خواهد گرفت و والیان این ولایات را از سوی خود تعیین خواهد کرد.
 

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1362588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =