انتقاد صادق زیباکلام از بیوتروریسمی خواندن ویروس کرونا در ایران

اعتمادآنلاین نوشت: زیباکلام با اشاره به طرح بیوتروریسمی بودن شیوع کرونا که از سوی برخی مطرح می‌شود گفت: حالا امروز کروناویروس هم به تئوری‌های توطئه نسبت داده می‌شود، اما اگر یادمان باشد درباره طالبان، داعش، القاعده، و حادثه یازده سپتامبر هم تئوری‌های توطئه مطرح بود. 

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره طرح بیوتروریسمی بودن کرونا و شدت آن در ایران و چین توضیح داد: در ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب هم به دلایل تاریخی (که در حقیقت همان دخالت قدرت‌های بیگانه در ایران بوده) و هم به واسطه ضعف و عقب‌ماندگی علوم انسانی به جای فهم پدیده‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، فکری تاریخی و... همه چیز به تئوری‌های توطئه نسبت داده می‌شود.

امروز کروناویروس هم به تئوری‌های توطئه نسبت داده می‌شود

او با اشاره به طرح بیوتروریسمی بودن شیوع کرونا که از سوی برخی مطرح می‌شود گفت: حالا امروز کروناویروس هم به تئوری‌های توطئه نسبت داده می‌شود، اما اگر یادمان باشد درباره طالبان، داعش، القاعده، و حادثه یازده سپتامبر هم تئوری‌های توطئه مطرح بود. 

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: شما هیچ پدیده مهم داخل و خارج از کشوری را پیدا نمی‌کنید که به شکلی به تئوری توطئه ارتباط پیدا نکند. البته این فقط در ایران نیست که هر چیزی را که با آن مخالف هستند به این تئوری پیوند می‌زنند.

زیباکلام همچنین ادامه داد: جالب است که این فقط عوام و لایه‌های کمتر تحصیل‌کرده نیستند که به این تئوری پناه می‌برند؛ بسیاری از تحصیل‌کرده‌ها هم پدیده‌های سیاسی و اجتماعی را مانند نظام به تئوری‌های توطئه مربوط می‌دانند. جالب‌تر اینکه سلطنت‌طلب‌ها و مخالفان جمهوری اسلامی هم همین رفتار را دارند. آنها هم سقوط رژیم شاه را به آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها نسبت می‌دهند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره دلایل طرح موضوعاتی مانند بیوتروریسمی بودن شیوع کرونا عنوان کرد: همان‌طور که گفتم، بخشی از این اظهارات به واسطه پیشینه تاریخی و به نظر من بخش مهم‌تر آن به ضعف و عقب‌ماندگی علوم انسانی در ایران برمی‌گردد که چون نمی‌توانند خیلی از پدیده‌های سیاسی و اجتماعی را تبیین کنند این پیشامدها را توطئه تلقی می‌کنند.

بیرون از ایران هم احتمال تئوری توطئه مطرح می‌شود

او با اشاره به شیوع ویروس کرونا علاوه بر ایران، در کشورهای اروپایی، آمریکا، چین، کشورهای آمریکای جنوبی و... تاکید کرد: نمی‌گویم در این کشورها و بیرون از ایران هیچ‌کس به دنبال تئوری توطئه نیست.

استاد دانشگاه تهران در توضیح جمله فوق گفت: یعنی بیرون از ایران هم احتمال تئوری توطئه مطرح می‌شود؛ عده‌ای می‌گویند خود چینی‌ها این کار را کرده‌اند تا آمریکایی‌ها و اروپایی‌هایی که به چین آمده و سرمایه‌گذاری کرده‌اند بروند و چین سهام آنها را ارزان بخرد. عده‌ای می‌گویند آمریکایی‌ها مسبب این اتفاق هستند، اما تعدادشان در اقلیت محض است.

لایه‌های تحصیل کرده در ایران تمایل بیشتری به تئوری توطئه دارند

زیباکلام در پایان با اشاره به طرح تئوری توطئه در میان قشرهای پایین جامعه تاکید کرد: بیرون از ایران قشرهای تحصیل‌کرده هیچ وقت چنین مسائلی را نه مطرح می‌کنند و نه به آن اعتقاد دارند. در ایران بدبختانه افراد و لایه‌های تحصیل‌کرده تمایل بیشتری به تئوری‌های توطئه دارند.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1362022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    38 0
    میشه شما یه چند وقت حرف نزنی؟
  • دایی جان IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    14 0
    کار کار دشمن است.
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    25 0
    همیشه ساز مخالف؟
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    35 0
    وجود برخی مسئولان فاسد و بی سواد و خائن و متجاهر حتی از بیوتروریسم هم خطرناک تر و مضرتر است.
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    27 0
    اقای خوشگل کلام شما که همیشه خودت تئوری باف بوده ای هستی دیگر چرا ؟
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    22 0
    آخه چرا صحبت هاشو درج میکنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
      47 0
      شما ناراحتی نخون
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    16 0
    خیلی شایع شده که چین می خواسته سلاح جدید بیولوژیکی بسازد که کار از دستشون در رفته و ویروس نشر پیدا کرده.
  • مهدی IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    40 0
    این که این ویروس منشا آزمایشگاهی داشته یا نه یک بحث ولی این که از بین اون همه کشور همسایه و غیر همسایه چین یک مرتبه در کوتاهترین مدت نوع خطرناک ترش از ایران و قم سر درمیاره یک حرف دیگه هست و فکر نمیکنم اگر کسی در این قضیه شک کنه لزوما به سندرم تئوری توطئه و ضعف و عقب‌ماندگی در علوم انسانی دچار شده!
  • رهام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    19 0
    سکوت سکوت
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    13 0
    بخش هایی از گفته دکتر زیباکلام جای تأمل دارد اما اصولا تئوری های توطئه شمشیر دو لبه هستند یعنی بی توجهی کامل به آنها می تواند ما را از احتمال دسیسه های داخلی و خارجی غافل کند و برعکس توجه کامل به آنها و نسبت دادن هر چیز به توطئه های داخلی و خارجی ما را از نقایص و ضعف های مدیریتی مان غافل می کند و البته چه بسا خیلی جاها حاکمیت برای پوشاندن ناکارآمدی اش تئوری های توطئه را دستاویز قرار دهد و همه چیز را به دست های پیدا و پنهان داخلی و خارجی نسبت دهد.
  • مختار IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    14 0
    بنده خدا فکر می کند که تو ایران فقط خودش هست که ًمسائل را می داند و درست تحلیل می کند!
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    24 0
    هیچ ایرادی نداره که این موضوع هم مدنظر محققان باشد. ممکن است در این ویروس توسط بیوتکنولوژی تغییراتی داده باشند که اینچنین شیوع با سرعتی دارد. این کار قبلاً هم توسط شرکت های داروسازی امریکا انجام شده و مردم حق دارند مشکوک باشند.
  • Ali mitabd IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    30 0
    جالبه خوب خود شما هم استاد دانشگاه و حتما روشنفکرید. بفرمایید این همه هزینه تاسیس و تحقیق روی آزمایشگاهای بیو تکنولوژی خصوصا روی جهش ویروسها و باز پنهانی برای چییست. حتما نیتشان نوع دوستیه؟ جالبه پشت این فعالیتها اکثرا مثلث سعودی یهودی و امریکاییه که خیلی مشهور به توطئه نکردن هستند!؟
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    35 0
    آقای زیبا کلام با این تحلیل شما حتما هزاران توطیه آمریکا در سایر کشورها و از جمله ایران توطیه امریکا نیست و بمباران اتمی توسط آمریکایی‌ها و ترورهای انجام شده توسط امریکایی ها و ساقط کردن دولت های مخالف آمریکا نیز هم ربطی به دسیسه های آمریکا ندارد
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    6 0
    موافقم
  • به GB ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    13 0
    (عده‌ای می‌گویند آمریکایی‌ها مسبب این اتفاق هستند، اما تعدادشان در اقلیت محض است). شمای تحصیل کرده هم بنظر می آید که بسیار مطمئن هستید که بیوتروریسم نیست. البنه ما هم نمی گوییم که همیشه: (کارکار انگلیسی هاست)، اما ظاهرا شما بیشتر تمایل دارید خودی ها را متهم کنید و بسیار کمتر از بقیه که تحصیل نکرده اند مشکوک هستید.
  • به GB ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    27 0
    اگر شما نمی دانید حداقل قشر تحصیل کرده و اکنون تقریبا همه مردم جهان می دانند که چه کسانی بیشتر از همه از ایجاد القاعده، طالبان،داعش و.. سود رسید و می رسد. ۱۱سپتامبر تنها و بهترین بهانه برای حمله به خاورمیانه شد.
  • رسول IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    21 0
    چقدر ما باید نظرات این حضرات هزار چهره رو تحمل کنیم . واقعا بد تر از ویروس کرونا هستن ایشون .
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    2 0
    استاد دانشگاه تهران در توضیح جمله فوق گفت: یعنی بیرون از ایران هم احتمال تئوری توطئه مطرح می‌شود؛ عده‌ای می‌گویند خود چینی‌ها این کار را کرده‌اند تا آمریکایی‌ها و اروپایی‌هایی که به چین آمده و سرمایه‌گذاری کرده‌اند بروند و چین سهام آنها را ارزان بخرد. عده‌ای می‌گویند آمریکایی‌ها مسبب این اتفاق هستند، اما تعدادشان در اقلیت محض است.
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
    12 0
    دمت گرم استاد