۰ نفر
۱۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۴:۰۴

موضوع شیطان گرایی مدتی است که توسط رسانه های عمومی به عندان یک آسیب اجتماعی مطرح شده است اما این موضوع به لحاظ فراوانی آماری تا چه حد می تواند معظلی اجتماعی تلقی شود سرهنگ رضا غنی‌‌لو، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و ارتباطات نیروی انتظامی در گفتگو با همشهری ماه به این نکات پا سخ می دهد

اصول اعتقادی برخی در ایران برای شیطان‌گرایی چیست؟
نوع جدید شیطان‌گرایی در ایران عمری نزدیک به 10 سال دارد و توسط تعدادی از مطرودین خارج از کشور در درماهواره یا از طریق فضای مجازی تبلیغ می‌شود و پلیس، سازمان‌های امنیتی و سازمان‌های فرهنگی آن را رصد می‌کنند.
این فرقه‌های در قضای مجازی بیشتر فعال هستندو بازگفته‌می‌شود شمار آنها به سه هزار فرقه هم می‌رسداما اصول اساسی همه‌شان به هم شبیه است. این گروه‌ها نمادهایی خاص جون تبر واژگون، سربز، صلیب شکسته، خورشید دوار، ستاره صبح، پنج ضلعی وارونه و نمادهایی تراشیده شده رور سنگ دارند.

شیطان‌گرایی‌های نوظهور در کشورمان چه وضعیتی دارد؟
به نظر من شیطان‌گرایی اصلاً مسأله جامعه ما نیست،‌ چون در جامعه‌شناسی برای اینکه چیزی در حد مسأله پدیدار شود، باید فراوانی نوظهوری داشته باشد که باارزش‌های اکثریت جامعه مطابقت نداشت باشد و جامعه از کل آن اظهار عجز کند. در حالی که اولاً مقوله شیطان‌گرایی فراوانی آنچنانی در کشور ما ندارد و دوم اینکه در حل آن عاجز نیستیم و همین حالا هم برای بسیاری از مردم کشورمان کاملاً ناشناخته است.

می‌گویند در ایران 70 فرقه شیطان‌گرایی وجود دارد. به نظر شما این آمار واقعی است؟
این عدد به وسیله یکی از مسوولان مطرح شد اما پس از آن هیچ پشتوانه تحقیقی برایش مطرح نشد. از نظر من یک نوع شیطان‌گرایی بیشتر وجود ندارد. اما این افراد برای انجام عملیات روانی و اثبات اینکه ممنوع و قدرتمند هستند سعی می‌کنند در دنیای مجازی حضوری پررنگ داشته باشند. در واقع بسیاری از گروه‌های شیطان‌گرایی فعال در ایران، فقط یک هنر دارند که سایتی اینترنتی را هدایت می‌کنند.

شاید یکی از دلایل وحشت مردم مربوط به اخباری باشد که در چند سال گذشه از سوی پلیس منتشر شده است. مثل خبرهایی از دستگیری شرکت‌کنندگان د رکنسرتی در کرج که پلیس به آنها لقب شیطان‌‌گرا داد
پلیس موسیقی را حتی از نوع غیرمجاز مترادف با شیطان‌گرای نمی‌داند. ما موسیقی را نماد شیطان‌گرایی نمی‌دانیم اما ممکن است ابزار آن باشد. بنابراین اینکه گروهی علاقه‌مند موسیقی به شیطان‌گرایی متهم شده‌اند کاملاً اشتباه است. درباره پرسش نخست، با شما هم عقیده‌ا‌م که ما در اطلاع‌رسانی گاهی دچار اشتباه می‌شویم. این را هم باید اضافه کنم که گویندگان این خبرها هدف شان هشدار بوده است. اما امروز من از شیوه مهندسی معکوس استفاده و به مردم اعلام می‌کنم نباید نگران باشند اما مراقب باشند. پیشگیری شایسته است اما وحشت‌زدگی جایز نیست.

طیف سنی، ضریب هوشی و تحصیلات این افراد چقدر بود است؟
در مشرق زمین گرایش به شیطان‌گرایی با سن رابطه‌ای معکوس دارد، به طوری که 95 درصد شیطان‌گرایان دستگیر شده 17 تا 24 ساله بوده‌اند. جالب است که این افراد بیشتر دارای تحصیلات پایین و ناقص هستند؛ یعنی تحصیلات آنها در مقطعی نیمه‌تمام مانده اما بیشترشان از ضریب هوشی خوبی برخورد‌دار بوده‌اند.

در کشور ما شیطان‌گرایی بیشتر فرقه‌ای فعالیت می‌کند یا به شکل انفرادی و با تأثیرپذیری از فضای سایبر؟
هر دو شکل در ایران مشاهده شده ولی حضور ر فضای سایبر بیشتر است. حساسیت‌های جامعه، مراقبت حکومت آسلامی و ترس آنها از پرداختن بهای سنگین، باعث می‌شود کمتر تجمع برگزار کنند و اگر هم تجمعی دارند سری و محدود است اما در فضای سایبر دائما،‌ با هم در تماسند.

اگر شیطان‌گرایی فقط در حد یک عقیده بماند از نظر قانونی چه حکمی دارد؟ آیا پلیس می‌تواند کسی را صرفاً به ‌دلیل داشتن عقیده‌ای مجرم بشمارد؟
در قانون اساسی به عنوان قانون ما در تأکید شده است که اولاً آزادی‌های هرفرد باید در حوزه فردی باشد ثانیاً این آزادی نباید مخل مبانی اسلام و امنیت اجتماعی باشد. پس عقیده‌ای که مثل شیطان‌گرایی باطل باشد و مخل آسایش مردم شود در تعریف این نوع ازادی نمی‌گنجد.
طبعاً وقتی توصیه یک فرقه،‌با استفادهاز نهایت لذت به هر قیمتی باشد، پایه جرم ریخته می‌شود و گروه برای درآمدزایی باید شبکه مافیایی تشکیل بدهد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم تحت عنوان رعایت حقوق بشر هر ناهنجاری‌ای که مخل آزادی جامعه است، رشد کند. ما کشوری ایدئولوژیک هستیم و نباید بگذاریم پیروی از الگوهای نادرست غربی، باعث فدا شدن آزادی جمعی در برابر آزادی بی‌حساب و کتاب فردی شود.201

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 136161

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =