وصف «ناز» قشم به «قلم» نمی‌شود/ پهنه‌ای «مرجانی» که جان دوباره به انسان می‌بخشد

«جزیره قشم» برندی ملی با شهره‌ای جهانی است که برای رسیدن به درکی درست از جاذبه‌های آن همچون «جزایر ناز» باید به این جزیره قدم گذاشت.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ، روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم به نقل از مجله فارس پلاس هرمزگان، مجتبی نوزرنژاد: «جزیره قشم» برندی ملی با شهره جهانی است که عجایب هفتگانه آن چون نگینی خوش آوازه در خلیج نیلگون تا ابد فارس می‌درخشد. این عجایب هفتگانه، «جنگل‌های حرا»، «دلفین‌های قشم»، «دره ستاره‌ها»، «تنگه چاهکوه»، «غار نمکدان»، «لاک پشت‌های پوزه عقابی» و «جزایر ناز» را در خود جای داده است.

«قشم»، جزیره‌ای در دهانه خلیج فارس که با زیستگاه‌های مختلف و تنوع زیستی منحصر به فرد خود از هر انسان خوش ذوقی دلربایی می‌کند. جزیره پهناور قشم با مساحتی نزدیک به یک هزار و 500 کیلومتر مربع نه تنها بزرگترین جزیره ایران بوده، بلکه از بسیاری از کشورهای مستقل جهان نیز بزرگتر است.

این جزیره همچون دلفینی زیبا و بزرگ در تنگه استراتژیک هرمز واقع شده و فاصله آبی آن از مرکز استان هرمزگان 22 کیلومتر است. سکنه‌اش مردمانی متدین، میهمان نواز، زحمتکش و پایبند به آداب و رسوم سنتی زیبای خود هستند.

لباس سنتی زنان و مردان، موسیقی بومی، صنایع دستی و گویش محلی از جلوه‌های فرهنگی ویژه این جزیره مرزی است و گزینش نام‌هایی چون دیرستان، رمکان، درگهان، سوزا، رمچاه، دولاب، کانی و امثال آن برای شهرها و روستاها یادآور علاقه و توجه عمیق جزیره‌نشینان خلیج فارس به فرهنگ و تمدن دیرینه ایران زمین است.

مردم جزیره قشم همه مسلمانند. آداب و رسوم سنتی و اعتقادی مردمانش برخاسته از تاریخی پرفراز و نشیب و سراسر حادثه، مبارزه و پایداری آنها است. جلوه‌هایی از اصالت قشمی‌ها را می‌توان در آیین‌های زیبای عروسی، عبادات و عزاداری، موسیقی بومی، معماری ویژه با بهره‌گیری از بادگیرها بویژه در بندر تاریخی لافت، صنایع دستی، پوشاک زنان و مردان و بسیاری از رفتارهای سنتی این مردم مشاهده کرد.

22 کیلومتر که از شهر به سمت ساحل جنوبی قشم برویم، پهنه وسیع مرجانی ما را جانی دوباره می‌بخشد. در این پهنه، مجموعه‌ای از جزایر کوچک خودنمایی می‌کنند که دل در گرو جزر و مد، جزئی از خشکی ساحل و یا خیسی دریا خواهند بود. این مجموعه جزایر در مواقع مختلف، به جزیره قشم متصل و یا از آن جدا هستند و به‌همین منظور آنان را «جزایر ناز» می‌خوانیم چرا که در پیوستن به ساحل، نازِ بسیار دارند.

مردم محلی این سایت را به نام «دو کَرده» می‌شناسند. صیادانِ جزیره از خصوصیات جوی منطقه و زمان دقیق جزر و مد دریا به خوبی آگاهی دارند و در این زمینه راهنمایان خوبی برای گردشگران هستند. خانه‌های قدیمی نیز در جزایر ناز وجود دارد که از قدیم‌الایام به‌عنوان انبار ماهیگیران استفاده می‌شود.

همچنین در این سایت گردشگری در کنار تمامی جاذبه‌های طبیعی می‌توان از انواع تفریحات دریایی همچون شنا، جت‌اسکی، قایق سواری و حتی شترسواری و پاراگلایدر نیز لذت برد و طعم اغذیه محلی جزیره قشم را چشید.

وصف «ناز» قشم به قلم کشیدن میسر نیست و برای رسیدن به درکی درست از جاذبه‌های شگف‌انگیز آن قطعأ باید بار سفر بسته و قدم به این جزیره زیبا گذاشت؛ البته پس از شکست «کروناویروس» و بازگشت کشور به شرایط عادی.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1360617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =