فارس نوشت:

 نتایج بیش از 160 تحقیق علمی نشان داده است که شادی و خوش بینی طول عمر را افزایش می‌دهد و بر عکس بدبینی طول عمر را کم می‌کند.

بازبینی بیش از 160 تحقیق انجام شده در رابطه با ذهنیت مثبت و سلامت کلی و طول عمر افراد نشان دهنده دلایل قانع کننده و محکمی است که افراد شادتر از سلامت بهتری برخوردار بوده و بیشتر زندگی می کنند. در واقع رابطه میان خوش بینی و افزایش طول عمر به اندازه رابطه میان چاقی و کاهش طول عمر قوی بوده است.

دکتر اد دینر از استاد روانشناسی دانشگاه ایلینویز به رویترز گفت: از این ارتباط قوی من شوکه شده بودم. اکثریت قریب به اتفاق این تحقیقات این نتیجه را تأیید کرده بودند که داشتن روحیه شاد با سلامت و طول عمر مرتبط است.

این بازنگری روی 8 دسته از انواع تحقیقات بلند مدت و تجربی هم در انسان و هم در حیوان انجام شد. برای مثال در یک نمونه 5 هزار دانشجویی که برای مدت 40 سال تحت تحقیق بودند نشان داد که بیشتر دانشجویان بدبین زودتر از سایرین مرده‌اند.

در آزمایشگاه‌ها شادی باعث کاهش هورمونهای مرتبط با استرس، افزایش عملکرد ایمنی بدن و کمک به قلب برای تپیدن با قدرت بیشتر بوده.

حیواناتی هم که در شرایط استرس زا مانند قفس‌های شلوغ زندگی می‌کرده‌اند سیستم ایمنی ضعیف‌تر و احتمال ابتلای بیشتری به بیماری‌های قلبی را داشتند و زودتر از سایرین مرده‌اند که در محیط خلوت‌تری زندگی کرده بودند.

دینر می‌گوید در حالی که فاکتورهای کنونی سلامت بر چاقی، دخانیات، تغذیه و ورزش تأکید دارند زمان آن رسیده که شادمانی و پیشگیری از استرس و ناراحتی را هم به این فهرست اضافه کرد.

42/44

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 134599

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =