۰ نفر
۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۲

حسین سبحانی نیا

در یک هفته گذشته اتفاقات و حوادثی که در حوزه هواپیمایی کشور افتاد ذهن‌های زیادی را به خود مشغول کرده است. سقوط دو هواپیما در یک هفته و کشته شدن تعداد زیادی از هموطنان اذهان زیادی را خدشه دار کرد و البته احساس ناامنی زیادی را نیز به افراد منتقل کرد تا جایی که بسیاری از مردم که در روزهای آینده بلیت هواپیما به مقصدهای گوناگون داشتند، بلیت‌هایشان را کنسل کردند. به همین منظور و برای بررسی ابعاد گوناگون این حوادث مرگبار، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قصد دارد با همکاری سایر کمیسیون‌های مرتبط مجلس ضمن بررسی ابعاد حادثه با رویکرد امنیت ملی، پیگیر رفع دغدغه‌های امنیتی روانی ملت شریف باشد.

به همین منظور قرار است جلسه‌ای با حضور وزیر و مسئولان ذیربط دستگاههای مختلف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برگزارشود و با پیگیری و بررسی موضوع، جمع‌بندی نهایی تقدیم ملت شریف خواهد شد.

 بدون تردید همه مسئولان نظام در جهت بهبود وضعیت امنیت پرواز و کاهش آسیب‌پذیری‌ها، برنامه‌هایی را در دست اجرا دارند و امید است با وجود محدودیت‌های موجود، اقدامات مؤثری در جهت ساماندهی این مسئله مالی انجام شود. جلوگیری ازتکرار حوادث هوایی و کاهش آن عزم و اراده ملی را می‌طلبد که زمینه و بستر آن مهیاست و تلاش و برنامه‌ریزی مستمر برای افزایش استانداردهای پرواز، نوسازی و بازسازی ناوگان و ناوبری وکاهش خطای انسانی حرکت عقلانی است که با تصمیم قاطع و نگاه برنامه‌ای و توسعه‌ای عملی است.

هرچند هنوز نتایج قابل اعلامی در این جلسه‌ها گرفته نشده است ولی باید گفت که شاید برگزاری این جلسات و اینکه مردم بدانند مسئولان به یاد آن‌ها هستند، مرهم کوچکی باشد بر زخمهایی که در هفته اخیر به آنها وارد آمده است. به همین خاطر قرار است امروز نیز جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حضور وزیر راه و مسئولان مربوطه وهمچنین رئیس مجلس برگزار شود.

اما چند نکته که در این جلسات در مورد سقوط هواپیما در مشهد به آن اشاره شد این بود که علت اصلی سقوط هواپیما سرعت زیادتر از حد مجاز در هنگام نشستن بوده است و نکته‌ای که معلوم است این است که خلبان نتوانسته هواپیما را با توجه به این سرعت زیاد کنترل کند. تا آن جایی که پیداست قبل از فرود هواپیما هیچ مشکلی وجود نداشته است و همانطور که آمده در هنگام فرود این اتفاق افتاده است.

در مورد حادثه قبلی نیز که همان سقوط هواپیمای توپولوف بود، همچنان جلسات کمیسیون امنیت ملی با مسئولان برگزار می‌شود و در این زمینه ما همچنان منتظر پاسخگویی وزارت رفاه، مسئولان هواپیمایی کشور و شرکت‌هایی که در رابطه با امور هوایی هستند هستیم. برای ما به عنوان نمایندگان مردم بسیار مهم است که به چه میزان کیفیت خود هواپیما در نقص فنی نقش داشته باشد و براساس مواردی که در جلسه بررسی شد چیزی فراتر از مسائل فنی است که ابعاد آن در حال پیگیری است. با عنایت به این که هواپیما به کلی منهدم شده و دسترسی به اطلاعات زمانگیر است بررسی ابعاد مختلف نیازمند یک کار کارشناسی دقیق می‌باشد که این کار با حساسیت و جدیت در حال پیگیری است.

کمیته کارشناسی و کارگروه تخصصی یافته‌های دقیق علمی، مشاهدات موجود در صحنه و اطلاعاتی که در واقع از درون هواپیما به دست می‌آید به عنوان معیار قضاوت مورد بررسی قرار می‌گیرد. فرق یک کارگروه فنی با نظراتی که به عنوان گمانه‌زنی توسط افراد عادی و مطبوعات بیان می‌شود همین است. جلسه دیروز از هرگونه گمانه‌زنی به دور بود و متخصصین برجسته کشور تأکید دارند که بدون دریافت اطلاعات دقیق نباید روی یک احتمال خاص متمرکز شویم.
کمیته وارد بحث احتمالات نمی‌شود و منطق حکم می‌کند آن چه را که منطبق با واقعیت است مورد ارزیابی قرار گیرد.

مجموعه صنعت هوانوردی با حضور کمیسیون‌های تخصصی مجلس و ریاست مجلس جلسه‌ای را با وزیر راه خواهد داشت تا مجلس بتواند نقش خود را به درستی ایفا کند.

متأسفانه اجساد اکثر عزیزانی که در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند به خانواده‌هایشان تحویل داده شده است و سازوکاری برای هموطنان ارمنی فراهم شده است که بتوانند پیکر عزیزان خود را تحویل بگیرند.

نایب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 13363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =