۰ نفر
۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۳

داستان خون آشامها همواره در تاریخ بشر وجود داشته است اما با اختراع سینما این باور جنبه عمومی تر پیدا کرد هم اکنون با وجود موفقیت فیلم خون آشامی twilight یا گرگ ومیش توجه به این پدیده بیشتر شده است همشهری دانستنیها مطلبی درباره ابعاد اسطوره ای این پدیده منتشر کرده است.

تقریباً همه ملت‌ها در تاریخ گذشته‌شان داستان‌های خون‌آشامی داشته‌اند، از غول‌ها و هیولاهای داستان‌های عربی و فارسی، تا الهه مقدس مصر باستان «سخمت» جالب این‌جاست که شخصیت ترسناک بیشتر این داستان‌ها زن بوده‌اند. با وجود اینکه این داستان‌ها می‌توانستند پیش‌زمینه‌ای برای شروع فولکور اروپای شرقی یعنی داستان دراکولا باشند ولی از نظر دانشمندان و محققان این زمینه این داستان‌ها براساس تعریف امروزی، داستان دراکولا نیستند.

لیلیت

فارسی‌ها از اولین تمدن‌هایی بودند که داستان‌های خون‌آشامی داشته‌اند. داستان‌ها و اشعاری راجع به موجوداتی که به انسان‌ها حمله می‌کردند و خون آنها را می‌مکیدند در سنگ نوشته‌ها و نقش‌های باستانی این منطقه پیدا شده تمدن قدیمی بابل هم داستان‌هایی راجع به لیلتو داشته‌اند، در زبان عبری این دو مادر و دختر هستند لیلیتو در داستان هیولا به حساب می‌آید هیولایی که به کودکان نوزاد و مادرانشان حمله می‌کند. ماد ررا به قتل می‌رساند و نوزاد را می‌دزدد تا از خون او تغذیه کند.

لاماشتو

لاماشتو از شخصیت‌های اسطوره‌‌ای شرقی است که تاحدودی تحت تإثیر لیلیت قرار داشته است. لاماشتو را در بیشتر متون به نام دختر رانده شده بهشت می‌نامند توصیفات ظاهری لاماشتو در متون مختلف تقریبا مشابه بوده موجودی ترسناک با سر شیر نر و بدن اسب شبیه به لیلیتو لاماشتو هم بیشتر به مادران حامله و کودکان نوزاد حمله می‌کرد در داستان‌ها آمده که لاماشتو د رکمین زن‌های حامله می‌نشیند و وقتی دچار درد زایمان می‌شوند به آنها حمله می‌کند مادر را می‌کشد و نوزاد را می‌دزدد تا از خون او تغذیه کند

تالا / پیشاجا

در هندوستان داستان‌های زیادی راجع به «وتالا» با «پیشاجاها» وجود دارد. موجودات روح مانندی که اجساد مردگان را تسخیر می‌کنند و به شکار و قتل انسان می‌پردازند و تالا موجودی است که از دنیای اموات برگشته و مانند خفاش‌ها که در داستان‌های خون‌آشامی جدید هم نقش مهمی دارند سر و ته از شاخه‌های درختان در گورستان آویزان می‌شود و تالارها تقریبا با تمام مشخصات ظاهری خون‌آشام‌ها را دارند و از اصلی‌‌ترین پیش‌زمینه‌های داستان‌های خون‌آشامی به حساب می‌آیند.

لیما

لیما دختری زیبای پادشاه بلوس بود و معشوقه پنهانی زئوس (فرمانروای کوه المپ) وقتی هرا (همسر زئوس» از وجود لیما باخبر می‌شود تمام فرزندان لیما را به قتل می‌رساند و از هادس (برادر ناراضی زئوس و فرمانروای عالم مردگان) می‌خواهد که ارواح فرزندان لیما هیچ گاه به آرامش نرسند. لیما قسم می‌خورد که انتقام فرزندانش را بگیرد و از زئوس عمر جاودان طلب می‌کند زئوس که از انتقام هرا ناراحت شده با درخواست لیما موافقت می‌کند. لیما که از نقطه ضعف هرا نسبت به مردان زیبارو خبر دارد آن به بعد به مردان جوان و زیبایی که مورد توجه هرا قرار می‌گیرند حمله می‌کنند و با مکیدن خون آنها را به قتل می‌رساند.

ستریکو

نسخه رویایی خون‌آشام‌ها که ستریگو نامیده می‌شوند ارتباط مستقیمی با خون‌آشام‌های شرقی ندارند. این موجودات ماهیت فیزیکی ندارند و بیشتر به اوج شباهت دارند ارواحی که در عالم مردگان اسیر هستند و قدرت تماس با دنیای ما را ندارند مگر با نوشیدن خون در کتاب اودیسه هومر به این موجودات اشاره شد در داستان هومر اودیسیوس برای حل مسئله‌ای مجبور می‌شود به عالم مردگان قدم بگذارد و با آنها مشورت کند ولی اموات ضعیف‌تر از آن هستند که بتوانند با انسان‌های زنده ارتباط برقرار کنند. اودیسیو برای ارتباط برقرار کردن با آنها گوسفندی را قربانی می‌کند تا آن ارواح بتواند از خون آن بنوشند و با او ارتباط برقرار کنند.201

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 133466

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مینا IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۹
    0 2
    واقعی بود؟جواب ندین شب خوابم نمیبره!
    • پاسخ مدیر IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
      0 2
      بله
  • استفان IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۱
    0 0
    خیلی ممنون عالی بود.
  • asal IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
    0 0
    سلام من در حال تحقیق در این زمینه هستم علاقه خیلی زیادی به این موضوع دارم میشه من و برای مطالعه کتاب یا سایت راهنمایی کنید. ممنون