۰ نفر
۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۳۷

گفت‌وگو با کوئنتین تارانتینو به مناسبت نمایش آخرین فیلمش.

علاقه‌مندان سینما کوئنتین تارانتینو را بیشتر با فیلم‌های پر جنب و جوش و پر از خون و خونریزی چون «سگدانی»، «داستان عامه‌پسند» و «بیل را بکش» می‌شناسند که داستان آن در دنیای معاصر روی می‌دهد. او این روزها «لعنتی‌های بی‌آبرو» را آماده نمایش دارد که فیلمی جنگی با موضوع جنگ جهانی دوم است. تارانتینو در این گفت‌وگو درباره پروژه جدید خود صحبت می‌کند که شاید یک تغییر مسیر در کارنامه او باشد.  گفت‌وگو با تارانتینو مثل این است که از روی کوه به یک موعظه گوش بدهید. او در 20 دقیقه آن‌قدر تند‌تند حرف می‌زند که از خودتان می‌پرسید شاید این فیلمساز 46 ساله هیچ‌وقت زیر آب شنا نمی‌کند، برای اینکه ظاهراً حاضر نیست حتی برای نفس کشیدن روی آب بیاید.

تارانتینو به دفعات این مسئله را یادآوری می‌کند که فیلم ماجرایی «لعنتی‌های بی‌آبرو» برایش اهمیت بسیار دارد و وقتی از او درباره این فیلم سؤال می‌کنیم طوری با فروتنی پاسخ می‌دهد که اصلاً به او نمی‌آید: «نمی‌خواهم دست به عصا باشم، اما به نظرم یک مرغ نباید از سوپ خود تعریف کند! بهتر است خودتان تصمیم بگیرید.» تارانتینو مهمترین مسئله را رسیدن به بهترین استاندارد در کارنامه فیلمسازی خود می‌داند و می‌گوید: «من کارنامه فیلمسازان مختلف را مطالعه کرده‌ام و به این نتیجه رسیده‌ام که بیشتر آنها با بالا رفتن سن، فیلم‌های بهتری نساخته‌اند. نمی‌خواهم بچه‌ها فیلمی از من را ببینند که آن را صرفاً ساخته‌ام تا پول استخر خانه‌ام در‌بیاید. نه تنها می‌خواهم همه فیلم‌هایم قوی باشند، بلکه می‌خواهم همان انرژی و تازگی فیلمی چون «سگدانی» را داشته باشند.»

تارانتینو که آخرین بار اپیزود «ضدمرگ» از فیلم دو اپیزودی و ناموفق «گرایندهاوس» را روی پرده داشت، خیلی خوب می‌دانست باید با «لعنتی‌های بی‌آبرو» به نوعی شکست آن فیلم را جبران کند. او با اشاره به حضور براد‌پیت در فیلم جدید خود، می‌گوید: «می‌خواستم با یک بازیگر بزرگ کار کنم، برای اینکه به یک شروع بسیار خوب نیاز داشتم.» با این حال تارانتینو اصرار دارد بگوید اگر پیت برای بازی در «لعنتی‌های بی‌آبرو» مناسب نبود، او را انتخاب نمی‌کرد: «واقعیت قضیه این بود که هنگام نوشتن فیلمنامه به براد‌پیت فکر می‌کردم. اول تصورم این بود که او برای بازی در فیلم مناسب است. هرچه جلوتر می‌رفتم بیشتر به نتیجه می‌رسیدم که او به درد این نقش می‌خورد.»

«لعنتی‌های بی‌آبرو» درباره گروهی سرباز خلافکار است که قرار است اعدام شوند، اما در نهایت برای حمله به آلمانی‌ها در کنار نیروهای متفقین قرار می‌گیرند. پیت در فیلم جدید تارانتینو نقش یک دهاتی اهل ایالت تنسی را بازی می‌کند که رهبری چند سرباز آمریکایی یهودی را به عهده می‌گیرد. این در حالی است که بیشتر بازیگران «لعنتی‌های بی‌آبرو» فرانسوی و آلمانی هستند و در فیلم به زبان خود صحبت کرده‌اند. تارانتینو که از او به عنوان یک دایره‌المعارف متحرک یاد می‌شود، اصرار داشت بهترین گروه را برای این فیلم در کنار هم داشته باشد. او توضیح می‌دهد: «در همان حال که به ایده فیلم فکر می‌کردم، انواع و اقسام فیلم‌ها با موضوع آدم‌هایی را دیدم که به یک مأموریت می‌روند. بیشتر این فیلم‌ها یا فیلم‌های بزن‌بزن دهه هفتادی هستند یا فیلم‌های تبلیغاتی آمریکایی. بیشتر آنها را هم کارگردانانی ساخته‌اند که از کشور خود تبعید شده‌اند. من همه را کنار هم قرار دادم، اما از آنها الهام نگرفتم. بیشتر این فیلم‌ها داستانی سرراست دارند، اما همین که فیلمنامه تمام شد و شخصیت‌ها را با هم تلفیق کردم، دیگر با آنها کاری نداشتم.»

ملانی لورن، الی راث، میشائیل فاسبیندر، دایان کروگر، دانیل برول، تیل شوئیگر و کریستف والتس دیگر بازیگران «لعنتی‌های بی‌آبرو» هستند که اولین بار در دنیا ماه مه پیش در جشنواره فیلم کن پخش شد و والتس برای بازی در نقش یک نازی باهوش جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره را دریافت کرد. تارانتینو اخیراً این فیلم را بار دیگر تدوین کرده و به موفقیت تجاری آن امید زیادی دارد.

ایندیپندنت / 23 جولای /  ترجمه: علی افتخاری

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 13345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =