امام جمعه موقت قم، با تأکید بر اهمیت دادن به مباحث اخلاقی در جامعه، گفت: امروز برخی از موضع گیری‌های افراد مبتنی بر پایه‌های اخلاقی نیست و از دایره انصاف خارج است.

به گزارش ایسنا حجت الاسلام سیدهاشم حسینی بوشهری، عصر روز گذشته در افتتاحیه مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی، که در محل این مرکز برگزار شد، اظهار داشت: در حوزه‌های علمیه هر زمانی که بحث طلاب مطرح بوده، ضرورت توجه به علم اخلاق و مباحث اخلاقی امری اجتناب ناپذیر بوده است.

وی افزود: بزرگان ما بیش از آنکه طلاب را به جدیت در تحصیل و فراگیری علوم توصیه کنند، به اخلاق و فراگیری مباحث اخلاقی و مباحث تهذیب نفس فراخوانده‌اند.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: افرادی در حوزه‌ها داشتیم که از نظر علمی در سطح خوبی بودند، اما از نظر اخلاقی ضعیف بودند و گاهی در مقام اظهارنظر نسبت به عالمان دیگر حسادت می‌کردند.

وی تصریح کرد: به دلیل اهمیت بسیار بالای مباحث اخلاقی، بزرگان دین، بعد از علم توحید، سفارش به علم اخلاق کرده‌اند.

حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: اگر اخلاق به عنوان یک علم اصلی و به صورت واقعی و نه به عنوان یک امر حاشیه‌ای، اجرا شود، قطعا آثار و ثمرات بسیار مفیدی را از آن شاهد خواهیم بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه ادامه داد: آدمی مبتلا به جهل، پیروی از هوای نفس و غفلت است و تنها علمی که می‌تواند هر سه این‌ها را مهار کند، بی تردید علم اخلاق است.

استاد حوزه علمیه قم، ابراز داشت: اخلاق علمی است که عاقبت زشت پیروی از هوای نفس را به رخ انسان کشیده، و افتادن در باتلاق‌ها را در صورت غفلت، به انسان‌ها یادآوری می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت بالای علم اخلاق گفت: افرادی در حوزه علمیه به درجاتی رسیده‌اند که از نظر اخلاقی در سطح بسیار بالایی بوده‌اند و نمونه آن‌ها نیز آیت‌الله ناصری است که مرکز تخصصی اخلاق دارالهدی را راه‌اندازی کردند.

حسینی بوشهری، با بیان اینکه سه روش مختلف کلی برای پرداختن به مسائل اخلاقی در حوزه‌ها وجود دارد، گفت: اگر این روش‌ها در حوزه‌ها دوباره شکل گیرند و اصل اخلاق به عنوان یکی از اصول مهم در حوزه علمیه با عظمت امروز نهادینه شود، آن وقت این اصل در طلاب و متعاقباً در جامعه نهادینه می‌شود.

/30112

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 133224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =