« قانون وزارت ورزش ابلاغ نمی شود.» این جدیدترین شایعه درباره تغییراتی است که از سوی مجلس شورای اسلامی برای مدیریت ورزش در نظر گرفته شد.

 

« قانون وزارت ورزش ابلاغ نمی شود.» این جدیدترین شایعه درباره تغییراتی است که از سوی مجلس شورای اسلامی برای مدیریت ورزش در نظر گرفته شد. طرحی که حالا 35 روز از زمان تائیدش به عنوان یک قانون توسط شورای نگهبان می گذرد و باید تا 20 روز پیش از این برای تشکیل وزارتخانه جدید از سوی رئیس جمهور ابلاغ می شد.

وزارتخانه ای  که دولت موافقش نیست

 ادغام دو سازمان تربیت بدنی و ملی جوانان با طرح پیشنهادی مجلس شورای اسلامی که با تائید 150 نماینده مجلس به تصویب رسید و روز دوم بهمن ماه با تائید از سوی شورای نگهبان به قانون بدل شد از همان ابتدا با مخالفت دولت همراه بود. رئیس سازمان تربیت بدنی قبل از تصویب قانون در مجلس به همراه روسای فدراسیون های ورزشی در نامه ای تشکیل چنین وزارتخانه ای را برابر با نابودی کامل ورزش دانسته بودند اما نمایندگان بی توجه به این نامه با رایی بالاتر طرح را به تصویب رساندند تا به زعم آنها از دخالت های دولتی در مدیریت ورزش ، پیشگیری کنند.

هر قانون پس از تائید شورای نگهبان باید در فاصله ای 15 روزه باید برای عملیاتی شدن از سوی رئیس جمهور ابلاغ شود اما با گذشت یک ماه و چند روز از تائید این طرح و حتی به رغم مطرح شدن چند اسم در رسانه ها به عنوان نامزدهای احتمالی سرپرستی وزارت ورزش خبری از از ابلاغ قانون نشده است. آخرین اظهار نظر از سوی مقامات دولتی درباره این طرح ، همانی بود که محمدرضا رحیمی در گیر و دار تصویب قانون از سوی مجلس گفته بود؛« دولت با این قانون مخالف است و امیدواریم که از سوی  شورای نگهبان رد شود. » اتفاقی که البته نیفتاد تا از یک ماه قبل دولت رسما موظف با تشکیل وزارتخانه جدید باشد.

 

شایعه ادغام وزارتخانه تشکیل نشده

همزمان با تصمیم دولت برای ادغام وزارت راه در وزارتخانه های بنیادین ، این شایعه طرح شد که دولت می خواهد وزارتخانه تشکیل نشده را در آموزش و پرورش ادغام کند . شایعه ای که تنها از سوی یکی از مشاوران وزیر آموزش و پرورش که از مدیران سابق استقلال است طرح شد اما حتی جدی هم گرفته نشد. ادغام وزارتخانه ای که هنوز تشکیل نشده بود ، این توجیه را به همراه داشت که دولت می خواهد تعداد وزارتخانه ها را کاهش دهد. با این وجود عکس العمل تند چند نماینده ورزش از یک سو و بی توحهی اعضای هیات دولت به این شایعه حاکی از موجی خبری بود که تنها ایجاد شده بود تا عکس العمل ها به طرح ماجرای این ادغام احتمالی سنجیده شود که به سرعت هم مسکوت ماند.

رئیس جمهور اعتقادی به وزارت ورزش ندار؟

هر روز اسمی مطرح می شد. وزارت ورزش ، وزارتخانه ای که بیش از هر وزارت دیگری ، مرد اولش در دید افکار عمومی قرار می گرفت سبب شد تا اسامی مختلفی هنوز وزارتخانه ای تشکیل نشده برای اداره اش ردیف شوند. درحالی که کمتر کسی حتی نامی از علی سعیدلو به میان نمی آورد هر روز صفحات روزنامه ها پر بودند از اسامی گزینه هایی که معلوم نبود چه کسی اسم شان را سر زبان ها می اندازد. از رئیس منطقه آزاد قشم گرفته تا سردار رویانیان و فدا حسین مالکی  سفیر ایران در افغانستان ، همه و همه گزینه هایی بودند که نام شان برای این وزارتخانه طرح شد اما باز هم خبری از معرفی سرپرست نبود تا اینکه رئیس جمهور ، یک هفته قبل نام سرپرستی جدید برای معاونت ملی جوانان را رسانه ای کرد و این شایعه که او اعتقادی به تشکیل وزارت ورزش ندارد را قوت بخشید. از سوی دیگر ارسال بودجه سال 90 به مجلس شورای اسلامی و نوشته شدن سرفصل تربیت بدنی برای بودجه ورزش کشور دیگر نشانه ای بود که رئیس جمهور بودجه جاری ورزش را همچنان به نام سازمان تربیت بدنی نوشته است و خبری از ایجاد سرفصلی به عنوان وزارت ورزش در برنامه های کابینه دولت دهم نیست.

سعیدلو: معرفی سرپرست ورزش شایعه است

چه کسی سرپرست وزارت ورزش می شود؟ چه زمانی قانون تشکیل وزارتخانه ابلاغ می شود؟ همه این ها سئوالاتی است که بی پاسخ مانده اند و وقتی قرار شد احمدی نژاد پنجشنبه قبل در یک برنامه ورزشی شرکت کند ، این شایعه که شاید او در این مراسم نام سرپرست وزارتخانه جدید را هم اعلام کند قوت بخشید اما رئیس جمهور نه تنها رئیس جمهور این خبر را اعلام نکرد که اصلا با خبرنگاران ورزش هم چیزی نگفت تا سئوالی در این باره پرسیده نشود.

بعد از مراسم بود که جای او سعیدلو در جمع خبرنگاران حضور یافت. سعیدلو این خبر را تنها یک شایعه  را تنها  شایعه خواندو گفت:«می گفتند.این می گفتند شایعه ای بیش نیست.قرار نبود این اتفاق بیفتد.چرا که از قبل هم گفته بودیم که این مراسم ،مراسم تجلیل از مدال آوران بازیهای پاراآسیایی است.از طرف دیگر تکلیف شایعه هم معلوم است. شاید تنها 10 درصد درست باشد.اما معمولا وقتی شایعه ای درست می کنند،چیزی نیست.به هر حال معرفی سرپرست وزارت ورزش هم مراحل اداری اش را پشت سر می گذارد.» معاون رئیس جمهور اما انگار بدش نمی آید که در ورزش بماند حتی اگر سرپرست وزارتخانه باشد:«فدراسیونها دوست دارند من در ورزش بمانم.من هم دوست دارم کنار آنها باشم.حالا که اتفاقی نیفتاده و من هم معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی هستم و کارهایم را انجام می دهم.»اما سعیدلو ترجیح خیلی صریح حرفی درباره وزیر شدن یا نشدن نزند:«حالا بگذارید کار اجرایی ان انجام شودتا بعد...حالا زود است برای تصمیم گیری در این باره. باید ببینم چه می شود.»

دولت قانون وزارت ورزش را نمی پذیرد؟

اگرچه قانون وزارت ورزش به تائید شورای نگهبان رسیده اما این شایعه که ممکن است دولت این قانون را نپذیرد ، در محافل پیچیده. پیش از این هم بودند قوانینی که دولت آنها را اجرایی نکرده است. قوانینی مثل ، قانون بودجه مترو که بیش از یکسال از زمان ابلاغش از سوی مجلس هنوز به مرحله اجرایی در نیامده اند. بر اساس اصل 137 قانون اساسی ، ار رئیس جمهور قانونی را تا 15 روز ابلاغ نکند ، رئیس مجلس این اجازه را دارد تا اجرایی شدنش را به همه نهاد ها ابلاغ کند اما پیش از این اگرچه مجلس قانون مترو را ابلاغ کرد ولی باز هم توسط دولت به اجرا در نیامد. اخباری در این باره شنیده می شود که وزارت ورزش هم فعلا تا ماه های متوالی آینده در دستور کار هیات وزیران نیست و شاید این بن بست در تشکیل وزارتخانه تا اواخر سال آینده و زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره نهم ادامه داشته باشد . نکته ای که اصغر یوسف نژاد یکی از اعضای طراح وزارتخانه ورزش و نماینده مردم ساری درباره آن می گوید:« بعید است این اتفاق بیفتد. ما معتقدیم دولت تا قبل از پایان اسفند ماه این قانون را ابلاغ و وزارت جدید را تشکیل می دهد. قانون مترو یکسری اختلافاتی را به همراه داشت اما اینجا هیچ مشکلی وجود ندارد. فکر می کنم دولت سرگرم طراحی چارت ویژه وزارت ورزش است. البته این بحث هم در مجلس مطرح بود که رئیس مجلس قانون را در روزهای آینده و در صورتی که دولت تصمیمی نگرفت ، ابلاغ کند.»

پیش از این محمد دهقان ، نماینده ایذه هم این نکته را گفته بود و اصرار داشت در صورت تداوم سکوت دولت برای وزارت ورزش ، مجلس وارد عمل می شود اما اینکه حتی ابلاغ قانون از سوی مجلس ، به مفهوم تشکیل وزارتخانه جدید باشد پرسشی فعلا بی پاسخ است.

38

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 133059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =