بسیاری از شرکت‌های تولید و توزیع انرژی معتقدند طی 12 ماه آینده یک حمله بزرگ سایبری علیه آن‌ها انجام خواهد گرفت، اما سوال اینجاست که آیا آن‌ها خود را برای پاسخ به این حملات آماده کرده‌اند؟

ابوالفضل کریمی: نتایج نظرسنجی مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک در واشنگتن دی‌سی از مدیران اجرایی زیرساختارهای مهم در سراسر جهان نشان داد این صنعت به تدریج در حال تبدیل به هدفی بزرگ برای مجرمان سایبری است و در آینده حملات شدیدی به این شبکه‌ها صورت خواهد گرفت.

به گزارش تلگراف، نزدیک به 40 درصد از این شرکت‌ها اعلام کردند انتظار حملات سایبری گسترده‌ای را طی یک سال آینده دارند که اثرات حاصل از آن می‌تواند به قطع سرویس‌دهی به مدت حداقل 24 ساعت، از دست رفتن جان انسان‌ها و یا حتی نابودی و تخریب آن شبکه منجر شود.

علیرغم این تهدیدات، شرکت‌هایی مانند EDF Energy و British Gas برنامه‌هایی برای نصب میلیو‌ن‌ها کنتور هوشمند در خانه‌ها دارند که به آن‌ها این امکان را می‌دهد که میزان تقاضا را کنترل کنند، بر میزان مصرف نظارت داشته باشند و حتی از راه دور اشتراک مشتریان بدحساب را قطع کنند. این در حالی است که از طریق اینترنت می‌توان به راحتی این شبکه‌ها را مورد حمله قرار داد.

با این که اکثر پاسخ دهندگان به این تهدید معتقد بودند هکرها قادر به هدف قرار دادن این فناوری‌های جدید هستند، اما فقط دو سوم از این شرکت‌ها طرحی برای محافظت از خود با اتخاذ تدابیر امنیتی خاص داشتند.

جیم وولسی رئیس سابق CIA در این باره گفت:« بین 90 تا 95 درصد از افرادی که مشغول کار روی شبکه‌های هوشمند هستند نگران امنیت نیستند. این در حالی است که سال گذشته مرکز عملیات امنیت سایبری به عنوان بخشی از آژانس جاسوسی چلتنهام تهدیدات روزافزون حملات سایبری به شبکه‌های انرژی بریتانیا را طی گزارشی تائید کرده بود.»

در این گزارش آمده است: «رشد فناوری‌های هوشمند در خانه‌های مردم تا سال 2020 می‌تواند زمینه بسیار مناسبی را برای تروریست‌ها و دیگر فعالان ایجاد اخلال در امنیت فراهم کند. تجهیزات الکترونیکی شبکه‌ای که به یکدیگر و به تاسیسات اصلی متصل هستند به تروریست‌ها این امکان را می‌دهند که روی زیرساختارهای مهم یک کشور مانند ایستگاه‌های تامین برق حملات DOS (Denial of Service) را پیاده سازی کنند که در نهایت می‌تواند به ایجاد اختلال در روند انتقال اطلاعات در شبکه و قطع سرویس‌دهی شود.»

گرگ دی تحلیل‌گر شرکت مک.آفی در این باره می‌گوید: «این تهدیدات بسیار سریع‌تر از شرکت‌های انرژی در حال پیشرفت و حرکت به سمت جلو است و دامنه اثر آن‌ها نیز روز به روز در حال گسترده‌تر شدن است». 

این تحقیق نشان می‌دهد نزدیک به 80 درصد ازشرکت‌ها در طول 12 ماه گذشته حملات DoS شدیدی را تجربه کردند و موقتا روند اطلاع رسانی در شبکه‌های آن‌ها با اختلال مواجه شده است.

کارشناسان امنیتی در بخش انرژی هم‌چنین در مورد ظهور ویروس استاکس‌نت هم ابراز نگرانی کردند. ویروسی که نه تنها برای از کار انداختن تجهیزات هسته‌ای در ایران طراحی شده بود، بلکه می‌خواست به طور مخفیانه کنترل آن را نیز در دست بگیرد.

جاسوسی نیز یکی از تهدیدات بزرگ برای زیرساختارهای مهم است، به طوری که نزدیک به 85 درصد از حاضران در این مطالعه اعلام کردند شبکه‌های آن‌ها در طول سال گذشته هک شده است. اخیرا مک.آفی یک سری نفوذهای هماهنگ شده به 5 شرکت نفتی بین‌المللی را با نام نایت.دراگون (اژدهای شب) گزارش کرد که با هدف سرقت اطلاعات حساس طراحی شده بود. مک.آفی توانست نایت.دراگون را تا پکن ردیابی کند و تحقیقات این شرکت نیز نشان می‌دهد شبکه‌های انرژی از تهدیدات کشور چین بیش از هر کشور دیگری در جهان واهمه دارند.

50132

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 132778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۵
    0 0
    به فرموده بزرگان این ویروس شناسایی و منحل بر اساس توان دانشمندان جوان که روزانه در تلویزیون شاهدیم گردیده. و اگر نگردیده پس چرا همواره مطرح میشود گردیده. ...در روستای ما هم رایانه های ما آلوده به آن است. یک سایت کشور را مطرح کنید که از آنجا بتوانم آنتی ویروس آن را دانلود کنم.قراربود امسال راکتور روشن و برق تولید شود ولی....تاخیر افتاده. بروید چین و دانشمند استخدام کنید تا مشکل را حل و فصل نمایند.