تابناک:آن زمان که در سال 1986 ریگان رئیس جمهور آمریکا او را «سگ ارزشمند خاورمیانه» نامید او بسیار از این لقب خوشنود شد تا اینکه در سال 2008 در جمع سران قاره سیاه لقب دیگری را برای خود انتخاب کرد: «شاه شاهان»!

اینک شاه شاهان! پس از 42 سال دیکتاتوری دیوانه وار، در پی پناهگاهی است تا جان از خشم مردمی به در برد که سال ها دیوانگی او را تحمل کرده اند.

بنابر این گزارش، «جان استون» که تاکنون بیش از 7 کتاب درباره لیبی و ده ها مقاله درباره جنبش های آفریقا نوشته است حوادث لیبی را " پایان نمایشنامه ای خسته کننده می نامد و ادامه می دهد: جای شگفتی است که چگونه این مرد 42 سال بر مردمی حکومت کرد که مردان مبارز آفریقا از میان آنان برخاسته بودند.

وی می افزاید: او با دراختیار گرفتن یک ارتش 1000000 نفری نتوانست 1000000 ثانیه هم مقاومت کند و معنای حکومت در نظام هایی اینچنین چه معنایی دارد؟


از سویی، شاید قذافی 69 ساله هنگامی که «ادریس السنوسی» پادشاه لیبی را در بنغازی ساقط کرد هیچگاه فکر نمی کرد که روزی فرارسد که خود با سقوط بنغازی، شکست را تجربه و فرار کند.

او در 42 سال حکومت بر مردم لیبی دو حادثه مهم را رقم زد؛ لاکربی و انفجار باشگاه شبانه آمریکایی ها در برلین و این حادثه بود که لقب «سگ ارشمند خاورمیانه» را برای او به ارمغان آورد.

قذافی در سال 1987 بر آمریکا و انگلیس طغیان کرد و خواهان بیرون راندن آمریکایی ها و انگلیسی ها از خاورمیانه شد تا اینکه پسرش «سیف الاسلام» به داد پدر رسید و با پرداخت میلیون ها دلار در ازای حادثه لاکربی خشم آمریکا از پدر را فرونشاند و با ارسال تمامی تجهیزات اتمی لیبی به شمال آمریکا، اجازه گرفت تا چند صباحی دیگر پدر تاجدار خود را بر لیبی به حکومت بنشاند.

... و اینک تمامی آن بازی های سیاسی تمام شده و قذافی نمی داند که کدام کشور جهان او را خواهد پذیرفت تا به عنوان یک مهره سوخته سیاسی غرب روزگار بگذراند تا بمیرد...

در همین حال اما این بازیچه دنیای غرب، باز هم حاضر نشد حداقل یکی از خیانت های خود را جبران کند، خیانت و جنایتی نابخشودنی به عمر 33 سال، آنگاه که در سال 1978 مصلح و رهبر بزرگ شیعیان لبنان را ربود تا سر سپردگیش را ثابت کند تا اینکه امروز به ناگاه خبری عجیب منتشر شد مبنی بر اینکه امام موسی صدر از لیبی منتقل شده است.

بنابر این گزارش، یک فعال سیاسی لیبیایی مدعی شد: صبح امروز دوشنبه یک هواپیمای کوچک، امام موسى صدر را از این کشور خارج کرده است!

امام موسی صدر


 «سامی المصراطی» یک فعال سیاسی لیبیایی در تماس تلفنی با شبکه العالم مدعی شد: امروز دوشنبه یک هواپیمای کوچک، امام موسى صدر را از این کشور خارج کرده است.

وی افزود: شاهدان عینی، امروز صبح شخصی با هیبت «امام موسی صدر» دیده ‏اند که با هواپیمایی کوچک به محلی نامعلوم منتقل شده است. این در حالی است که پیش از این نیز «عیسى عبد المجید منصور» از مخالفان دولت لیبی و مؤسس «جبهة نجات قبائل تبو» هم گفته بود: امام موسى صدر هنوز زنده است.

بر این اساس در صورتی که این خبر صحیح باشد نگرانی‏ های جدی از مقصد احتمالی امام صدر وجود خواهد داشت و لازم است سازمان‏ های داخلی و بین‏ المللی این امر را پیگیری کنند تا شاید آرزوی 33 ساله شیعیان پایان یابد و...
 
گفتنی است امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان در تاریخ 25/8/1978 با دو همراهش «شیخ محمد یعقوب» و «عباس بدر الدین» و با دعوت رسمی قذافی به «هتل شاطئ» طرابلس وارد شد اما به وسیله دستگاه امنیتی این کشور ربوده و مفقود گردید.16146

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 132000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =