۰ نفر
۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۴

میانگین تاخیرهای پروازی ایران در مسیرهای داخلی و خارجی طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری حدود نیم ساعت است. این در حالی است که مسافرانی که بیش از این مدت در فرودگاه‌ها معطل می‌شوند، طبق عرف بین‌المللی از حقوقی برخوردارند که معمولا در ایران چندان به آن توجه نمی‌شود.

محمد سیاح: طبق عرف بین‌المللی حمل و نقل هوایی، تاخیر پروازی تا نیم ساعت ایرادی ندارد، اما در صورت تاخیر بیش از نیم ساعت، ایرلاین‌ مربوطه باید جوابگوی مسافران باشد و بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی باید به مسافران خسارت بپردازد و رضایت آنان را جلب کند. میانگین تاخیرهای پروازی ایران در مسیرهای داخلی و خارجی طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری حدود نیم ساعت است. این در حالی است که مسافرانی که بیش از این مدت در فرودگاه‌ها معطل می‌شوند، طبق عرف بین‌المللی از حقوقی برخوردارند که معمولا در ایران چندان به آن توجه نمی‌شود.

در واقع شرکت‌های هواپیمایی به منظور حفظ وجهه و نام ایرلاین خود و همچنین به منظور رقابت با دیگر شرکت‌ها، راهکارهایی برای جبران خسارت به مسافران مشمول تاخیر یا لغو پرواز در نظر می‌گیرند که به لغو یا تأخیر پرواز و مدت زمان آن بستگی دارد.

با وجود وعده‌های پیشین ‌مجلس و دستگاههای ذی‌ربط برای بررسی و جبران خسارات تأخیر پروازها هنوز اقدام مؤثری برای جبران خسارت و جلب رضایت مسافرین از سوی شرکت‌های هواپیمایی یا سایر دستگاههای ذی‌ربط صورت نگرفته است.

گرچه براساس مقررات کنوانسیون ورشو، شرکت‌های هواپیمایی ملزم به پرداخت خسارات ناشی از تأخیر پرواز‌ها هستند اما به نظر می‌رسید به دلیل نبود قوانین اجرایی و مکانیزم مشخصی هنوز این رویه در کشورمان متداول نشده و روند تأخیر پروازهای طولانی ادامه دارد .

در قانون بودجه 3 سال پیش به غلط مصوب شده بود که سازمان هواپیمایی کشوری غرامت تأخیر پروازها را بپردازد. این در حالی است که این سازمان نقشی در این زمینه ندارد اما سازمان هواپیمایی کشوری موضوع تأخیر پرواز شرکت‌های هواپیمایی را پیگیری نموده و براساس دستور‌العمل‌های موجود در مواردی که تخلف‌ها مربوط به شرکت‌های هواپیمایی باشد با آن برخورد نموده و در صدور مجوز پرواز این شرکت‌ها تجدید نظر می‌کند.

البته شرکت های هواپیمایی بدون توجه به این موضوع با تاخیر هایی ساعتی و گاهی لغو پرواز بدون هیچ توضیحی به مسافران آنها را راهی خانه هایشان کرده و حتی برای لغو بلیط هواپیمایی که نپریده از مسافران هزینه خسارتی به نفع خود کم می کنند و این در حالی است که در همه جای دنیا این خسارت از طرف شرکت هواپیمایی به مسافران پرداخت می شود

به گفته رییس سازمان هـواپـیـمـایـی کـشـوری میانگین تاخیر هواپیماهای داخلی 15 دقیقه است

تأخیر پرواز‌ها در ایران به دلیل تکرار زیاد این امر، برای مسافران همیشه مشکل آفرین بوده است، در حالی که این موضوع برای مسئولان شرکت‌های هواپیمایی امری عادی و جزو لاینکف سیستم حمل و نقل هوایی تلقی می‌شود.

در بسیاری از کشورهای دنیا چنانچه تأخیری در پروازها صورت گیرد پس از عذرخواهی از تأخیر پرواز، با محاسبه طول مسیر، ساعت پرواز و مدت تأخیر، خسارت پرداخت می شود.

مسافران حمل و نقل هوایی کمتر از پنج درصد کل مسافران سیستم حمل و نقل و جابه‌جایی در ایران ‌را تشکیل می‌دهند

 

اظهار نظر مسئولان در خصوص تاخیر پرواز هواپیماها در ایران

نام

سمت

اظهار نظر

بهبهانی

وزیر راه و ترابری

میزان تاخیر پروازها در نرم معمولی است و در تـابـسـتـان بـا گـرم شـدن هـوا یـکـسـری مـشکلات نیز ایجاد می‌شود. افزایش تقاضا برای مسافرت‌های هوایی و بـروز بـرخی تاخیرها طبیعی است. سهمیه‌بندی بنزین مـوجـب افـزایـش تـقـاضـا و فـشار بر سفرهای هوایی شده است، ‌

 

 

 

علیرضا منظری

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری

سازمان هواپیمایی کشوری در صدور مجوز پرواز برای ایرلاین‌هایی که تأخیر پروازهای طولانی دارند خودداری خواهد کرد.مسافرین می‌توانند در مواردی که تأخیر پروازها ناشی از ضعف عملکرد شرکت‌های هواپیمایی است با اعلام شکایت به مراجع قضایی درخواست غرامت کنند و سازمان هواپیمایی نیز نظر کارشناسی خود را در اختیار مراجع قضایی برای رسیدگی به موضوع قرار می‌دهد. در مواردی که تأخیر پروازها ناشی از نقص فنی یا شرایط جوی باشد مسئولیتی متوجه شرکت‌های هواپیمایی نبوده و نمی‌توان درخواست پرداخت غرامت کرد؛ چرا که این شرکت‌ها قادر به جلوگیری از نقص فنی یا شرایط نامساعد جوی نیستند.

هـادی حـق شـنـاس

عـضـو کـمـیـسیون برنامه بودجه دور قبل مجلس شورای اسلامی

 

تاخیر در زمان پرواز و یا لغو شدن پروازهای داخلی و خارجی از قبل قابل پیش‌بینی بود چرا که عمر هـواپـیـمـاهـای ایـران بـه قـبـل از انـقـلاب بـر مـی‌گـردد. الـبـته ایرباس‌هایی که اکنون در ناوگان هوایی کشور تردد دارند مدل‌های 770 ، 737 و 747 است و عمر این مدل از ناوگان خیلی بالا است، اما اکنون سال‌ها می‌گذرد و تنها قطعه و یا بدنه آنها نوسازی شده است. چندی پیش دولت چند هواپیما توپولوف اجاره کرد که به دلیل سقوط زیـــاد اکـنــون از رده خــارج شــده اســت. بــه هـمـیــن سـبــب هواپیماهای فوکر، ایرباس و‌ATR در چرخه حمل و نقل هوایی وجود دارد.

احـمـد بـزرگـیـان

عـضـو کـمـیـسـیـون صنایع و معادن مجلس هفتم شورای اسلامی

 

اتـفـاق‌هـای اخـیر از جمله کنسل‌ شدن پرواز یا تاخیرهای 4 الی 5 ساعته خیلی طبیعی  است زیـرا بـه دلـیـل شـرایـط تـحـریـم قـادر بـه تـعـویـض برخی از قـطـعـات مـهـم نـیـسـتـیـم. در این راستا مردم باید این گونه تاخیرها را بپذیرند و به دولت کمک کنند

ولـی آذروش

مـخـبـر کـمـیـسـیـون عـمران مجلس در مجلس هفتم

 

با توجه به سابقه دیرینه کشور در صنعت هواپیمایی در حال حاضر این صنعت از وضعیت نامطلوبی برخوردار است و چـنـیــن تــاخـیــرهــای طـولانـی در هـواپـیـمـایـی کـشـور در سنوات گذشته بی‌سابقه است  تا زمانی که بیش‌ترین تعداد پـــروازهـــای داخــلـــی و خـــارجــی در اخـتـیــار هــواپـیـمــایــی جـمـهـوری اسـلامـی بـا یـارانـه‌هـای دولتی است، مشاهده مـواردی از ایـن دسـت قـابـل پـیـش‌بـینی است.طبق قانون برنامه سوم و تاکید مقام معظم رهبری، هواپیمایی کشور در قالب بحث حمل‌ونقل باید به بخش خصوصی واگذار شـود امـا تـاکـنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

دکتر محمدی

کارشناس امورهواپیما

درست است که شرکت‌های هواپیمایی به منظور جلوگیری از تأثیر نقص فنی در تأخیر پروازها از هواپیماهای استندبای بهره می‌گیرند، اما در کشورمان به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه صنعت هوایی کشور، در شرایطی که امکان تأمین هواپیما بسیار زمانبر است و تأمین قطعات با مشکل مواجه است، ایرلاین‌ها نیز نمی‌توانند از هواپیماهای استندبای کافی بهره گیرند.

معتقدم علت اصلی تأخیر پرواز‌ها نقص فنی بوده و به دلیل نبود هواپیماهای استند‌بای، نداشتن ناوگان خوب و تحریم‌ها قادر نیستیم تا هواپیما به تعداد مورد نیاز و اضافه داشته باشیم و با  این روند تأخیر پروازهای ناشی از نقص فنی را شاهد هستیم.

 42

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 131687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =