براساس آمارهای موجود، دپس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تا کنون روزانه به طور متوسط چهار میلیون لیتر بنزین آزاد و با نرخ 700 تومانی بفروش رسیده و بخش عظیمی از مصرف مربوط به فروش بنزین 400 تومانی بوده است.

این در حالی است که آمارها نشان می دهد متوسط مصرف روزانه بنزین به مرز 51 میلیون لیتر در روز رسیده است.

براساس آمارهای رسمی وزارت نفت ،  در بهمن ماه سالجاری  به طور متوسط روزانه 11 میلیون لیتر بنزین با نرخ 100 تومانی، بیش از 31 میلیون لیتر با نرخ 400 تومانی، 2 میلیون لیتر بنزین سوپر و تنها چهار میلیون لیتر بنزین با نرخ آزاد 700 تومانی در سطح جایگاهها توزیع شده است.

همچنین در عین حال،هر ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بحت اختصاص بنزین ویژه نوروز داغ می شود.این سهمیه که از سال 1386 با آغاز طرح سهمیه بندی بنزین تا کنون همواره تخصیص یافته است امسال نیز در قالب بسته پیشنهادی به دفتر رئیس جمهور ارسال شده و براساس اظهارات رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت نیز به تصویب رسیده است.برهمین اساس قرار است در روزهای آخرین امسال سهمیه ای ویژه برای سفرهای نوروزی به کارت ها واریز شود.

برهمین اساس اگرچه محمد رویانیان از میزان این سهمیه خبری نداده اما پیش بینی می شود امسال نیز بین 50 تا 60 لیتر سهمیه ویژه نوروز در کارتها شارژ شود.

براساس اظهارات رویانیان، سهمیه نوروزی به زودی تصویب می شود و با توجه به دستور رییس جمهوری برای تسریع در سفرهای نوروزی، پیش از آغاز این سفرها در کارت سوخت رانندگان واریز می‌شود تا برای سفرهای نوروزی مشکلی نداشته باشند.وی تاکید دارد: این سهمیه به غیر از سهمیه اسفند و فروردین است که در کارت‌های سوخت برای انجام سفرهای نوروزی واریز خواهد شد.

به گفته وی، ذخیره بنزین 100 تومانی در سال آینده نیز در کارت‌های سوخت باقی‌مانده و نمی‌سوزد، در عین حال رانندگان می‌توانند به طور همزمان از دو نرخ سوخت به طور همزمان استفاده کنند.

وی با اشاره به این که رانندگانی که تاکنون از سهمیه 400 تومانی خود استفاده نکرده‌اند این سهمیه نیز همچنان در کارت‌های سوخت آن‌ها ذخیره خواهد شد، تصریح کرد: در سال آینده نیز همچنان بنزین 100 ، 400 و 700 تومانی عرضه خواهد شد.

براساس این گزارش، با گذشت بیش از دو ماه از اجرای این قانون و افزایش نرخ بنزین آزاد تاکنون فروش بنزین 700 تومانی در جایگاهها با استقبال خودروسواران مواجه نشده است به طوری که تنها برخی از صاحبان خودروهای لوکس برای خرید بنزین آزاد 700 تومانی روی خوش نشان داده اند.

 بر اساس اعلام مسئولان دولتی سهمیه بنزین 100 تومانی و 400 تومانی به خودروهای ساخت داخل با قدرت موتور بالاتر از دو هزار سی سی و خودروهای لوکس خارجی با قدرت موتور بالای یکهزار و 300 سی سی اختصاص نمی یابد اما برای این خودروها کارت هوشمند سوخت صادر شده است.

  سهم خودروهای لوکس داخلی و خارجی از مصرف روزانه چهار میلیون لیتر بنزین 700 تومانی حدود سه میلیون لیتر در روز بوده است و عملا سایر خودرو سواران هنوز تمایلی برای استفاده از بنزین با نرخ آزاد ندارند./121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 131387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
    0 0
    لطفامديران خودرو سازان داخلي اين مطالب رو بخونن تا باورشون بشه مردم ديگه توليدات اشغالشون رو لايق بنزين 700 توماني نميدونن چون از 4ميليون ليتر مصرف بنزين 700 توماني 3 ميليون ليتر مصرف كساني شده كه خودروي لوكس و با كيفيت سوارن خودر سازان بايد تاوان اين همه ظلم كه با اشغال فروشي به ملت ايران كردن رو بدن