۰ نفر
۳۱ تیر ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۴

فشارها، سرانجام مددی را به زانو درآورد.

داوود مددی با جزیره کیش خداحافظی کرد تا طرح «کیش مؤمنانه» را مؤمن دیگری به سرانجام برساند.
مددی جای خود را به اسدالله کریمی، مدیرعامل قطارهای مسافری رجا داده است تا شاید آمدن فردی که با ساختارهای فکری ناظران بر فعالیت جزیره کیش «همگون» و «همسان» باشد، شیوه مدیریت جزیره مرجانی 92 کیلومتر مربعی را یکدست یکدست کند. انتصاب کریمی به عنوان رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در حالی رخ داد که پیش از این داوود مددی از سمت خود استعفا داده بود و به دلیل برخی اختلاف سلیقه‌ها با مدیران دولت نهم دیگر تاب مقاومت در برابر کارشکنی‌ها را نداشت.

مددی پیش از این نیز از سمت خود استعفا داده بود ولی مورد موافقت قرار نگرفته بود. وی در خصوص استعفای خود گفت: وقتی کار را با کیفیت و خوب انجام دهید به منافع خیلی‌ها برمی‌خورد و خیلی‌ها نیز از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند.وی افزود: شما ارزیابی کنید وقتی ما 2 میلیون و 200 هزار متر مربع زمین را پس از هفت سال از چنگ افرادی که با پشتوانه سیاسی آمده بودند و کاری هم انجام نداده بودند بیرون کشیدیم، حتماً فشارهایی وارد می‌شود که استخوانها را له می‌کند. مدیرعامل منطقه آزاد کیش گفت: چنین فشارهایی باعث می‌شود تا سلامت انسان به هم بریزد و ناچار به استعفا شود. وی گفته بود، من استعفا دادم ولی موافقت نشد و امیدوارم این موافقت صورت گیرد.

با این تغییر و تحول مدیریتی، مددی که اردیبهشت‌ماه سال 87 به عنوان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تعیین شده بود نتوانست دوره مدیریت خود را به دو سال بکشاند و فشارهای بیرونی اجازه فعالیت بیشتر به وی نداد. یکی از انتقادهایی که به عملکرد داوود مددی در مدیریت منطقه آزاد کیش می‌شد، عدم توسعه در خور این جزیره و ورود سرمایه‌گذاران خارجی برای توسعه کیش بود. اتفاقی که در قد و قامت مدیری چون مددی که ساختار سازمان تأمین اجتماعی را تغییر داده بود مشاهده می‌شد اما جزیره کیش همچنان 83 درصد‌ش دست نخورده باقی ماند.

نزدیکان داوود مددی دلیل عدم اجرای تفکرات مددی را «فضای بسته مدیریتی» ناظر بر فعالیت‌های کیش و «مخالفت‌های مکرر» و «کارشکنی‌های پرویز داوودی»، معاون اول سابق محمود احمدی‌نژاد می‌دانستند. در یکی از جلساتی که داوود مددی با یکی از مدیران‌عامل یکی از خطوط هواپیمایی داشت، درخواست آن مدیرعامل با مخالفت مددی همراه شد، اما هنوز پای مددی از اتاق جلسه بیرون گذاشته نشده بود که از دفتر داوودی، «شخصی» حامل «پیام عتاب»آمیز محمود احمدی‌نژاد برای داوود مددی بود.

داوود مددی از جمله همراهان محمود احمدی‌نژاد در دوره ریاستش بر شهرداری تهران بود. پس ازآن مددی در یک دوره که مهدی‌ هاشمی وزیر پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد برای وزارت رفاه و امور اجتماعی موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس هفتم نشد، سه ماه سرپرستی وزارت رفاه را برعهده گرفت. زمزمه‌هایی در مورد احتمال معرفی او برای وزارت رفاه شنیده شد اما آنگونه که بعدها مطرح شد، احمدی‌نژاد ترجیح داد او را به مهره‌ای سوخته تبدیل نکند. بنابراین داوود مددی به جای رفتن به ساختمان وزارت رفاه، راه بزرگ‌ترین سازمان شبه‌دولتی ایران را در پیش گرفت. پس ازآن، داوود مددی، تنها یک روز پس از تکذیب خبر استعفای خود، با حکم محمود احمدی‌نژاد از ریاست هیأت‌مدیره و مدیرعامل سازمان تأمین ‌اجتماعی برکنار و حسین ضیایی، مدیرعامل وقت صندوق بازنشستگی کشوری جایگزین او شد.

وی پیش از این یک‌بار توسط رئیس‌جمهوری در مهرماه سال گذشته و یک بار توسط پرویز کاظمی، وزیر سابق رفاه در آذرماه 84 نیز از کار برکنار شده بود که هر دو بار با توجه به ارتباط بسیار نزدیک وی با حلقه اصلی تصمیم‌گیرندگان دولت به کار خود بازگشت.

او چندی پیش با هدف جلب نظر متنفذان دولت، از اجرای پروژه مؤمنانه کردن جزیره کیش خبرداده و گفته بود مسئولان جزیره کیش قصد دارند این منطقه را به عنوان یک جزیره مؤمنانه معرفی کنند. داوود مددی با اشاره به لزوم رعایت قوانین اسلامی در همه‌ مکان‌های مختلف جزیره کیش برای تحقق طرح جزیره مؤمنانه گفت: چنین مکانی برای گردشگران جذابیت خواهد داشت، ضمن اینکه به زودی مقررات رفتار عمومی در جزیره منتشر خواهد شد. در نهایت این حربه نیز کارگر نیفتاد تا مددی نیز در رویارویی با دولتی‌ها وارد فاز جدیدی شود.

اسدالله کریمی شهردار پیشین مناطق 4 و 16 تهران بوده است. وی در کارنامه خود ریاست سازمان دهیاری‌ها شهرداری‌ و مدیرعامل شرکت قطار‌های مسافری رجا را داراست.

کریمی بهمن‌ماه 87 در مراسم معارفه خود برای تصدی مدیریت شرکت قطارهای مسافری رجا گفته بود: خدمتگزاری به مردم در دستگاه‌هایی مانند رجا ارزشمند بوده و این ریشه و هدف همه مجاهدت‌ها است. وی افزود: چالشهای پیش روی برنامه‌های سال 88 و پنجم توسعه باید شناسایی شود تا بتوانیم با ارائه راهکارهای مناسب برای رسیدن به اهداف والای توسعه حمل و نقل ریلی مسافری در کشور گام برداریم. باید سعی کنیم با در نظر گرفتن اهداف کلی نظام به سمت خصوصی‌سازی حرکت کرده و با در نظر گرفتن ترتیبات و ساز و کارهایی در آن مسیر حرکت کنیم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 13110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =