پنج دهک جامعه نیازی به دریافت یارانه ندارند

معاون امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه کشور می‌گوید زمانی برای پرداخت یارانه های نقدی تصمیم گیری شد که دولت با وفور منابع روبرو بود.

محمد کارکن، در گفتگو با خبرآنلاین افزود: معتقد است پرداخت کمک‌های بلاعوض مردم را وابسته به دولت نموده و علاوه بر این، حس حق پنداری را در مردم ایجاد خواهد کرد.

محمد کارکن اقتصاددان و معاون امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه کشور درباره قطع یارانه دهک‌های پردرآمد و الزامات گفت: پرداخت یارانه در قالب کمک‌های بلاعوض به مردم از ابتدای امر اشتباه و ناکارآمد بود. زیرا پرداخت کمک‌های بلاعوض مردم را وابسته به دولت نموده و علاوه بر این، حس حق پنداری را در مردم ایجاد خواهد کرد.

او ادامه داد: براساس مبانی علم اقتصاد،یارانه باید در راستای حمایت از تولید و به صورت کوتاه‌مدت و زمان‌بندی شده پرداخت شود. در اینجا منظور از تولید نیز، حمایت از تولید داخلی در راستای تحقق استراتژی توسعه هر جامعه خواهد بود.

این مقام مسئول با اشاره به فرصت مناسبی که به وسیله قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور و همچنین کاهش ارزش ریالی یارانه نقدی بوجود آمده است ضمن گوشزد کردن بالا بودن دقت در مراحل شناسایی و حذف دهک‌های بالای درآمدی، حذف یارانه نقدی ۳۰ درصد از جامعه را توجیه پذیر می‌داند.

یارانه ها

 وی افزود: دولت در صورتی که بتواند منابع صرفه جویی شده حاصل از حذف یارانه‌های نقدی را صرف امور نماید که زمینه‌های جلب اعتماد جامعه را فراهم آورد می‌توان به حذف یارانه حداقل ۵۰ درصد جمعیت کشور نیز بیاندیشد. زیرا پنج دهک بالای درآمدی از میانگین جامعه بالاتر هستند بنابراین حذف آن‌ها قابل دفاع خواهد بود. به گفته وی، علاوه بر شفافیت، برنامه‌ریزی هوشمندانه در مراحل شناسایی دهک‌ها پاشنه آَشیل این برنامه است. 

این کارشناس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه هر ساله دولت میلیاردها تومان انواع یارانه برای گروه‌های مختلف اجتماعی و حمایتی درنظر می‌گیرد، گفت: بهتر است با در پیش گرفتن شناسایی دهک‌های پایین درآمدی به هدفمند شدن این منابع کلان نماید. به بیان دیگر، دولت اقشار نیازمند را شناسایی و حمایت مالی و پرداخت انتقالی در صورت وجود، به آنها صورت بگیرد بسیار منطقی‌تر و کم هزینه‌تر خواهد بود.

الزامات توانمندسازی اقشار ضعیف

کارکن با تأکید بر اینکه لازمه تخصیص بهینه و اثربخش میلیاردها تومان بودجه‌های اجتماعی و حمایتی، افزایش قدرت تشخیص مبتنی بر پایگاه‌های اطلاعاتی کارآمد، به روز و با دقت بالا است. ادامه داد: فقدان قدرت تشخیص فوق عملاً باعث انحراف و ناکارآمدی نظام حمایت اجتماعی می‌شود. بنابراین، دولت نباید تحت هیچ شرایطی به بهانه ناتوانی در شناسایی و تمایل نداشتن بررسی حساب‌های مردم از حذف یارانه دهک‌های بالای درآمدی دست بکشد زیرا این مهم، یکی از ضروری‌ترین اقدامات پیش‌روی دولت است. از این‌رو، دولت با تمام ابزارهایی که در اختیار دارد بدون فوت وقت اهتمام به شناسایی و حذف اقشار پر درآمد نماید. یکی از ابزارهایی که دولت می‌تواند از ان بهره ببرد بررسی حساب بانکی شهروندان است. قابل توجه است دولت برای این مهم نیاز به اجازه نخواهد داشت زیرا دسترسی به حساب‌های شهروندان امری پذیرفته در سطح بین‌المللی بوده و این مهم در سایر کشورها از مدت‌ها پیش حل شده است.

ضرورت حذف موفقیت آمیز دهک‌های بالای درآمدی

معاون امور اقتصاد مقاومتی و شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه کشور با حمایت از اقدام دولت در پی حذف قریب به ۲۰۰ هزار خانوار پردرآمد کشور، این اقدام را ناکافی دانست و اضافه کرد: اهرمی کردن منابع صرفه جویی شده به منظور حمایت از بنیه تولیدی کشور لازم است. از دیگر سو، اتخاذ سیاست‌های کاهنده تورم بهترین کمک به اقشار نیازمند است زیرا تورم در جامعه بیشترین آسیب را برای اقشار یاد شده در پی دارد.

این کارشناس برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه هر نظام سیاسی موافق و مخالفان خود را دارد افزود : دولت برای حذف یارانه نقدی دهک‌های بالای درآمدی محافظه کاری نکند و بدون فوت وقت تمام توان خود را در اجرای هر چه بهتر تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور به کار ببند و تلاش نماید با شفافیت و اطلاع رسانی و گفتگوی اجتماعی، اعتماد عمومی را جلب نماید و بدون شک براین اساس، احتمال نارضایتی اجتماعی به حداقل ممکن خواهد رسید.

۱۷۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1305806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =