مقاومت"معادله تحمیل قواعد نبرد"را برد/ عملیات بعدی حزب الله چیست؟

پاسخ قاطع حزب الله به اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهونیستی در روزهای اخیر با واکنش ها و بازتاب های زیادی روبرو بوده است.

ابوالفضل خدائی: روز گذشته حزب الله لبنان در حمله ای تلافی‌جویانه خودروی نظامی صهیونیست‌ها در شمال سرزمین اشغالی را در مسیر پادگان «آویویم» منهدم کرد که طی آن همه سرنشینان این خودرو کشته شدند. در این راستا سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز با تأیید این حمله، اذعان کرد که چندین موشک ضدتانک به خودروها و پایگاه‌های اسرائیلی برخورد کرده و خساراتی بر جا گذاشته است. این پاسخ قاطعانه در حالی صورت گرفت که دبیرکل حزب الله پیش تر اعلام کرده بود که تجاوز صهونیست ها بی پاسخ نخواهد ماند؛ سید حسن نصرالله در سخنرانی هفته گذشته خود پاسخ به حمله پهپادی رژیم صهیونیستی در بیروت را حتمی دانست و تأکید کرد که زمان بزن درویی تمام شده است. جزئیات بیشتر، واکنش ها و بازتاب های این رویداد را در ادامه از منظر می گذرانید:

واکنش مقام ها، شخصیت ها و احزاب مختلف

به گزارش خبرآنلاین، در اولین واکنش ها نسبت به هدف قرار گرفتن این خودروی نفربر که از نوع wolf و تولید شرکت صنایع نظامی رژیم صهیونیستی "رافائل" بوده بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی واکنشی منفعلانه ای از خود نشان داد. وی پس از نشست با مقامات نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی در سخنانی اعلام کرد که حمله حزب‌الله تلفاتی به همراه نداشته است.

وی در ادامه گفت:« ساعتی قبل رایزنی‌هایی با رئیس ستاد مشترک ارتش و سران آن داشتم. ما با چندین موشک ضد زره هدف قرار گرفته‌ایم و با یکصد خمپاره به آن پاسخ دادیم.» نتانیاهو همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت که این رژیم هرگونه اقدام آتی را بسته به تحولات در مرز با لبنان اتخاذ خواهد کرد.

در ادامه واکنش ها نیز دو جنبش «حماس» و «جهاد اسلامی» فلسطین از حمله تلافی‌جویانه مقاومت لبنان به مواضع نظامی رژیم صهیونیستی تمجید کردند. «حازم قاسم» سخنگوی حماس گفت که «مقاومت لبنان حق داد از ملت این کشور در برابر متجاوزان دفاع کند».  در همین ارتباط، ‌«ابو مجاهد» عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد که «حزب‌الله توانست با وجود همه تدابیر پیشگیرانه رژیم صهیونیستی به تجاوزات آن پاسخ دهد».

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس نیز به پاسخ تلافی‌جویانه حزب‌الله واکنش نشان داد و گفت: به مقاومت لبنان و حزب‌الله درود می‌فرستم که «بازدارندگی متقابل» را (به رژیم صهیونیستی) تحمیل کرده و از حالت سکونی که برخی از سال 2006 دنبال آن هستند، خارج شده است. آنچه دیروز اتفاق افتاد پیامدهای راهبردی در مرحله آینده خواهد داشت.

حزب لبنانی «لقاء الاحزاب و القوی الوطنیه» هم در بیانیه‌ای حمایت خود را از پاسخ روز یکشنبه حزب الله را اعلام کرد و گفت که «عملیات مقاومت پاسخ طبیعی به تلاش دشمن برای تغییر معادلات جنگ و درگیری است».

گروه مقاومت «سرایا القدس» فسلطین هم در واکنش به حمله تلافی جویانه حزب‌الله اعلام کرد که «پاسخ منحصر به فرد حزب الله نشان داده که گزینه مقاومت قوی‌ترین گزینه برای مهار دشمن صهیونیستی است».  

دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین مانند «شورای علمای فلسطین» و «کمیته‌های مقاومت مردمی فلسطین» نیز پاسخ نظامی حزب‌الله لبنان به تجاوزات رژیم صهیونیستی را تبریک گفتند.

«انجمن علمای یمن» هم روز یکشنبه در بیانیه‌ای از حمایت خود از هرگونه پاسخ مقاومت به تجاوزات رژیم صهیونیستی را اعلام کرد و گفت که مردم یمن در کنار ملت لبنان و حزب‌الله و رهبری آن قرار دارد.

در ادامه «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن ضمن تمجید از اقدام حزب الله در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی گفت که «پاسخ حزب‌الله به رژیم صهیونیستی، قهرمانانه بود». وی در صفحه توئیتر خود نوشت که «این پاسخ حزب الله، اعتبار مقاومت اسلامی را در طول تاریخ خود تقویت می‌کند».

سخنگوی جنبش انصارالله همچنین تاکید کرد که پاسخ حزب‌الله به رژیم صهیونیستی سیلی به صورت کسانی بود که به امت خیانت کردند و بیشتر از خود صهیونیست‌ها، صهیونیست شده‌اند.

"سید عبدالملک بدرالدین الحوثی" رهبر جنبش انصارالله یمن نیز عصر دوشنبه پاسخ حزب الله لبنان به تجاوزات رژیم صهیونیستی به خاک لبنان را تبریک گفت و افزود: امت اسلامی باید قدردان گروه های مقاومت در لبنان وفلسطین باشد.

الحوثی تصریح کرد: این حزب الله است که آبروی امت اسلامی را در برابر تجاوزات دشمن اسرائیلی حفظ کرده است و آنها در تاریخ جهادی و عظیم خود، معادله ای را ایجاد کرده اند که بیانگر عزت است و کرامت را به امت اسلام برگردانده است.

رهبر جنبش انصارالله تصریح کرد: حزب‌الله در نوک پیکان مقابله با تهدیدات اسرائیل قرار دارد و آنها نرده فولادی هستند که از امت اسلام حفاظت می کنند.

الحوثی افزود: اگر قدرت گروه های مقاومت در لبنان و فلسطین نبود، شرایط (منطقه) به طور کلی متفاوت بود و رژیم صهیونیستی در تمامی کشورهای اسلامی، دست به کشتار مسلمانان می زد.

در همین حال «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله اعلام کرد: حزب‌الله می‌خواهد قدرت بازدارندگی و قواعد درگیری را حفظ کند تا جلوی امور خطرناک‌تر را بگیرد.وی افزود: مقاومت، به پاسخ به دشمن صهیونیستی متعهد بود و این رژیم اشغالگر را ناچار به قواعد درگیری کرد که منجر به بازدارندگی آن شد.

 "ولید جنبلاط" رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان نیز در واکنش به پاسخ حزب الله به حملات رژیم صهیونیستی به جنوب بیروت تاکید کرد که پاسخگویی به تجاوزات اسرائیل بخش جدایی ناپذیر از روند مواجهه با این رژیم است.

جیسون گرینبلات فرستاده آمریکا در امور خاورمیانه با این ادعا، که حمله موشکی حزب‌الله لبنان به رژیم صهیونیستی صلح را تضعیف می‌کند، بار دیگر بر حمایت واشنگتن از تل‌آویو تأکید کرد.وی بدون اشاره به تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان و اعزام پهپادهای نظامی به جنوب بیروت  مدعی شد: «موشک‌هایی که از لبنان به سمت «اسرائیل» شلیک شدند، احتمالا صلح را تضعیف می‌ کند و ایالات متحده بر حق دفاع اسراییل تاکید دارد.

دیوید شنکر معاون وزیر خارجه امریکا نیز در آستانه سفر به خاورمیانه و آفریقا و در واکنش به پاسخ حزب الله لبنان به تجاوز اخیر اسراییل گفت که جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان حتمی است.وی تاکید کرد که جنگ بین حزب الله لبنان و اسراییل قطعا اتفاق می افتد.

وزیر خارجه بحرین هم در موضعی نزدیک به موضع امریکا از حمله تلافی جویانه حزب الله علیه ارتش رژیم صهیونیستی انتقاد و دولت لبنان را متهم کرد که تماشاچی دامن زدن به تنش در مرزهای خویش است.شیخ خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه  در حساب توئیتری خود نوشت: قانون بین ‌الملل حمله یک کشور به کشوری دیگر را ممنوع کرده است.

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات هم با انتشار توئیتی که به نوعی جانبداری از اسراییل تلقی می شود، مدعی شد: «قلب ‌های ما امروز با لبنان و مردم این کشور همراه است، مدت‌هاست که آنها از تصمیم‌های یک‌ جانبه حزب الله و پیامدهای آن رنج می برند، منطق حکم می‌ کند که تصمیم جنگ و صلح  باید توسط دولت اتخاذ شود و در وهله نخست بیانگر منافع ملی و صلح شهروندانش باشد.

اتحادیه عرب هم در بیانیه ای با هشدار نسبت به پیامدهای بمباران متقابل بین اسرائیل و حزب الله، با دولت لبنان اعلام همبستگی کرد.این  اتحادیه اعلام کرد: «احمد أبوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب با نگرانی و ناراحتی تحولات تبادل آتش در مناطق مرزی بین اسرائیل و لبنان را دنبال می‌کند».در بیانیه مزبور بر همبستگی کامل اتحادیه عرب با دولت لبنان در مقابله با هر نوع تجاوزی به این کشور تأکید و آمده است،

در ادامه واکنش ها نیز وزارت خارجه سوریه ضمن تمجید از حمله روز گذشته حزب الله لبنان به یک خودروی ارتش رژیم صهیونیستی، تأکید کرد که دمشق همواره دوشادوش جریان مقاومت و ارتش لبنان است و از حق آن کشور برای حفاظت از حاکمیت ملی خود حمایت می کند.

اظهارات دبیرکل حزب الله پس از سیلی محکم مقاومت به متجاوزان

دبیرکل حزب الله در ادامه گفت که ابتدا گفته بودیم که در برابر این تجاوزات رژیم صهیونیستی ساکت نخواهیم نشست و هرگز قبول نخواهیم کرد که معادلات جدید اعمال شود و به همین دلیل برای بر هم زدن این معادلات به تجاوزات اسرائیل پاسخ دادیم.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه پاسخ ما در مرزهای اراضی اشغالی 1948 صورت گرفته است، افزود: با عملیات دیروز حزب الله، بزرگترین خط قرمز مقاومت در دهه‌های اخیر شکسته شد.وی اعلام کرد که با عملیات دیروز،‌ معادله بازدارندگی در منطقه تثبیت شد و ما پیشتر به نتانیاهو گفته بودیم که دیگر خطوط قرمز را رعایت نخواهیم کرد.

سید حسن نصرالله اعلام کرد که مهم‌ترین دستاورد این عملیات، نفس انجام آن بود. نکته مهم آن بود که عملیات در حالی صورت گرفت که برای 7 روز تمام مقامات اسرائیلی ما را تهدید می‌کردند و به رغم تمام اهداف کاذبی که دشمن ایجاد کرده بود، حزب‌الله یک هدف مشخص را در عمقی مشخص هدف قرار داد.

موقعیت پادگان «آویویم» در شمال سرزمین اشغالی

واکنش رسانه ها و تحلیلگران

اما رسانه های مختلف نیز به بررسی ابعاد این رویداد پرداختند. نشریه امریکن هرالد تریبیون در گزارشی نوشت حزب الله لبنان بدون شلیک حتی یک فشنگ توانست اسرائیل را شکست دهد و اکنون سربازان اسرائیلی از ترس حزب الله در درون وسایل نقلیه زرهی خود قایم شده اند.

در ادامه این گزارش آمده است: حزب الله عجله‌ای برای بستن حسابش ندارد و شاید هم واقعاً نیازی به استفاده از تفنگ نداشته باشد. حمله به یک هدف دور دست، قابلیت‌های حزب الله را نشان خواهد داد: بهتر است که حزب الله زرادخانه ویژه خود را برای یک رویارویی نظامی گسترده‌تر و جدی‌تر نگه دارد؛ بنابراین حزب الله طرفدار استفاده از موشک‌های لیزری، تک تیراندازان یا تله‌های انفجاری استتار شده یا موشک‌های دقیق و پهپادهای انتحاری است که بتوانند تلفات سنگینی به سربازان اسرائیلی وارد کنند. (اینجا)

روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» نیز نوشت، پاسخی که حزب‌الله به رژیم صهیونیستی داد و به یک خودرو نظامی حمله کرد، پاسخ به حمله اسرائیل در سوریه بود نه پاسخ به حمله پهپادها در ضاحیه.

این روزنامه سعودی  همچنین پاسخ تلافی‌جویانه حزب‌الله را «بخشی از معادله تحمیل قواعد نبرد» دانست که «دبیر کل حزب‌الله آن را ترسیم کرده است». 

پایگاه اطلاع رسانی دبکا نیز در گزارشی در رابطه با این عملیات آن یک تک عملیات ندانست و به رهبران رژیم صهیونیستی هشدار داد باید منتظر عملیات دیگر حزب الله در روزهای آینده باشیم.

این پایگاه نزدیک به ساختار اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با انتقاد شدید از عملکرد ارتش و رهبران رژیم صهیونیستی نوشت ، آن قدر ارتش به دنبال بازگرداندن اوضاع به شرایط عادی خود بود که مرتکب چند اشتباه پیاپی شد.

خبرگزاری فرانسه نیز در واکنش به شکست حمله پهپادی اسراییل به جنوب بیروت و پاسخ حزب الله به این تجاوز اعلام کرد که حملات اخیر اسراییل به لبنان نشان می ‌دهد که اسرائیل این روزها شاهد تضعیف توان پهپادی خود است. در واقع اسراییل امروز شاهد به چالش کشیده شدن برتری پهپادی خود از سوی ایران و حزب الله لبنان است که در حال توسعه پهپادهای رزمی هستند.

روزنامه «البناء» لبنان در گزارشی به قلم «حسن حردان» نوشت: اگرچه سردمداران رژیم صهیونیستی پس از پیروزی های محور مقاومت در سوریه، عراق، یمن، غزه و ایران، با حمله های اخیر خود خواسته اند خود را از تنگنا رهایی بخشند و با تحمیل معادلات جدید درگیری محبوبیت نتانیاهو را در آستانه انتخابات افزایش دهند. اما این رژیم در نتیجه افزایش قدرت کمی و کیفی مقاومت و آمادگی آن برای مقابله با اقدامات دشمن با شکست مفتضحانه ای روبرو شده است.

روزنامه «الدستور» اردن هم پیش از این نوشت: شرایط سخت و پیچیده ای در منطقه حاکم است. رژیم اسرائیل قادر به تغییر قواعد بازی در منطقه نیست. این رژیم با حمله های خود به دنبال ایجاد خلاء و از بین بردن نتایج و واقعیت های پس از جنگ سوریه و تحمیل اراده خود برای تغییر موازنه قدرت است و در این راه از قدرت نظامی خود استفاده می کند. اما این بار هم رژیم اسرائیل با محاسباتی دشواری روبرو است. همه کنشگران منطقه ای در حالتی از انتظار و تنش شدید به سر می برند. همه از امکانات نظامی خود استفاده می کند. حزب الله با سرنگونی پهپادهای اسرائیل نشان داد قدرت دفاعی بی سابقه ای دارد.

انتقام بعدی در راه است؟

"عبدالباری عطوان" تحلیلگر مسایل منطقه درباره حمله  حزب الله به نظامیان رژیم صهیونیستی در نقاط مرزی نوشت که تلاش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای کاسبکاری انتخاباتی از حمله به لبنان موفق نبود بلکه برعکس در این ارتباط بازدارندگی و قدرت پاسخگویی متقابل حزب الله ثابت شد.

عطوان در تحلیل اینکه آیا اقدامات تلافی جویانه حزب الله ادامه خواهد داشت تصریح کرد: معلوم نیست حمله به خودروی زرهی اسرائیل همان وعده سید حسن نصرالله به پاسخ انتقام‌جویانه به شهادت دو تن از نیروهای خود در حمله موشکی اسرائیل به ریف جنوبی دمشق یا حمله دو پهپاد انتحاری اسرائیل به آسمان لبنان است که با هدف ترور یکی از فرماندهان حزب الله انجام شده بود در حالی که فرماندهی نظامی رژیم اسرائیل از پایان عملیات و پاسخ به آن خبر داد و هم‌زمان تاکید کرد که وضعیت اضطراری شدید در جبهه شمالی هنوز در انتظار هر گونه شرایط اضطراری است.

نصرالله در تازه‌ترین سخنان خود در توضیح پاسخ تلافی‌جویانه گفته است، «پاسخ حزب‌الله به منظور تثبیت معادلات و قواعد نبرد و تثبیت جایگاه حفاظت از کشور است و اینکه اسرائیل را وادار سازیم بهای تجاوز خود را بدهد». پس آیا حمله محدود روز یکشنبه ، اجرای همین وعده‌ها بود؟

پاسخ می‌تواند هم‌زمان آری و خیر باشد. آری، زیرا حزب الله تلافی کرد و در مرز لبنان یک هدف نظامی را زد، نه فقط در مزارع شبعا مانند سال‌های 2014 و 2016 و یک پیام قوی را به اسرائیلی‌ها مخابره کرد. اینکه حزب الله در برابر هر گونه تجاوز آتی اسرائیل به خاک لبنان که قواعد درگیری ایجاد شده پس از حمله ژوئیه 2006 را نقض کند هرگز دست بسته نخواهد نشست. پاسخ می‌تواند خیر باشد، به این دلیل که پاسخ حزب الله از نظر اندازه انتظارات را برآورده نکرد، زیرا بسیاری بر این باورند که برای اسرائیلی‌ها به اندازه کافی دردناک نبود و با ماهیت حملات آنها به پایگاه‌های حزب الله چه در سوریه و چه در ضاحیه (جنوب بیروت) برابر نبود.

منابع لبنانی و عربی طی چند روز گذشته از فشارهای داخلی  و خارجی بر حزب الله و شخص آقای نصرالله صحبت کرده‌اند تا حزب الله واکنش تلافی جویانه بزرگی را به رژیم اسرائیل نشان ندهد و این رژیم از آن  برای آغاز یک جنگ تمام عیار علیه لبنان استفاده نکند، خصوصاً پس از تهدیدهای  بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و هشدار درباره بزرگی پاسخی که نیروها و موشک‌های آن علیه لبنان نشان خواهند داد.

به نظر می‌رسد آقای سید حسن نصرالله ولو به طور موقت این مسئله  را لحاظ کرده تا احزاب رقیب در داخل لبنان حزب الله را در به خطر انداختن امنیت و ثبات لبنان متهم نکنند و بر این پیام تاکید کند که حزب الله خواهان حفاظت از لبنان است. 

یک تئوری دیگر این است که  پاسخ محدود روز یکشنبه حزب الله همان پاسخی بزرگ نیست که آقای نصرالله وعده داده و اسرائیلی‌ها را در طی چند روز گذشته نگران کرده است ، بلکه ضرب شصت مقدماتی است، اما هیچ بیانیه‌ای از حزب الله این نظریه را رد یا تأیید نمی‌کند.

 ما اعتقاد نداریم که بنیامین نتانیاهو که در مقطع فعلی وزیر جنگ هم است و هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی را به جنوب لبنان فرستاد از این رویارویی محدود با حزب الله برنده بیرون آید و شانس انتخاباتی خود را تقویت کرده باشد، زیرا حزب الله قدرت بازدارندگی خود را ثابت کرده است و از پاسخ به هر گونه نقض قواعد درگیری دریغ نمی‌کند و در مقابله با هر تجاوز جدید اسرائیل همین را حتی در سطح گسترده‌تر تکرار می‌کند. اگرچه ما اعتراف داریم که این پاسخ محدود و کم‌تر از سطح انتظار بود.

ما منتظر دریافت اطلاعات بیشتری از طرف حزب الله و همچنین دشمن اسرائیلی درباره این درگیری و شرایط و ابعاد آن هستیم تا به همه سوال‌های محافل افکار عومی عربی به طور شفاف پاسخ داده شود.

23311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1295865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =