حسنی مبارک، دیکتاتور مصر سرانجام پس از سی سال حکومت براین کشور دقایقی پیش از سمت خود استعفا داد.

محمدرضا نوروزپور
سرانجام پس از گذشت 18 روز قیام مردمی در مصر حسنی مبارک، رئیس جمهور این کشور پس از سی سال حکومت بر این کشور که او را به یک دیکتاتور تمام عیار تبدیل کرده بود از سمت خود استعفا داد.  عمده شبکه های خبری جهان با قطع برنامه های عادی خود به پوشش این خبر مهم که تاثیرگذارترین اتقاق در منطقه خاورمیانه محسوب می شود پرداختند.

به گزارش بی بی سی انگلیسی استعفای رسمی مبارک زمانی اعلام شد که عمر سلیمان معاون رئیس جمهور این کشور ساعتی پیش از آن به مردم وعده این استعفا را داده بود. سلیمان با حضور در تلویزیون ملی این کشور اعلام کرد حسنی مبارک به نفع سران ارتش مصر استعفا داده است. درهمین حال العربیه گزارش داد که مبارک از طریق سلیمان استعفای خود را اعلام کرده و شورای عالی نیروهای مسلح مصر را مامور اداره امور کشور کرده است.

براساس این گزارش مردم مصر هم اکنون در خیابان ها به جشن و پایکوبی پرداخته اند و شعار هایی مبنی بر پیروزی می دهند. پیش از اعلام خبر استعفای مبارک خبر فرار او به امارات و شرم الشیخ منتشر شده بود که بعد مشخص شد او به شرم الشیخ رفته است.  همچنین شبکه تلویزیونی الجزیره، دقایقی پیش در خبر ی فوری گزارش داد، حسام بدراوی دبیرکل حزب حاکم مصر نیز استعفا کرده است. بدراوی چهار روز پیش به این مقام منصوب  شده بود.

حالا با سقوط مبارک، قیام مردم مصر وارد مرحله ای تازه خواهد شد و آن این است که آیا مردم خواهند توانست یک نظام جدید براساس خواست خود تشکیل دهند یا اینکه  مجبورند به دولتی تن دهند که در عمل مشابه مبارک است و تنها در ظاهر تفاوت کرده است.

احتمال کودتا؟
درحالیکه مردم شعف زده مصر در خیابان های منتهی به کاخ ریاست جمهوری این کشور و میدان التحریر فریاد می زنند مردم دیکتاتور را ساقط کردند احتمال می رود که رئیس جمهور 82 ساله این کشور به اختیار خود از این سمت کنار نرفته باشد و ارتش در این کناره گیری نقش داشته است.

اگرچه خشم مردم مصر و اعتراضات گسترده آنها نقش مهمی در تضعیف نظام حسنی مبارک  و نهایتا کناره گیری وی ازاز قدرت داشته است، بعید به نظر نمی رسد که آخرین تصمیم گیری مبارک و تحولات نهایی در صحنه سیاسی این کشور ناشی از تعاملات و معاملات پشت پرده ارتش مصر و مقامات آمریکایی باشد.

شبکه الجزیره در همن زمینه گزارش داد درمیان شادی و نشاط گسترده ای که در مصر برسر استعفای مبارک در جریان است تحرکات قابل توجهی در مصر گویای جریانهای پشت پرده جدی است. براساس این گزارش تحرکات بسیار زیادی در درون ارتش مصر در جریان است. نظامیان مصری در تظاهرات مردم مداخله نمی کنند اما در سطوح بالای ارتش مصر تحولات دیگری در جریان است. منابع مطلع گفته اند که اعضای شورای فرماندهی ارتش مصر امروز ساعتها مشغول رایزنی بوده اند. از سوی دیگر واگذاری اختیارات کشور به سران ارتش و شورای عالی نیروهای مسلح مصر نشان می دهد که احتمالا دولت آینده یک دولت نظامی خواهد بود و ممکن است مبارک در واقع توسط ارتش برکنار شده باشد. 46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 129564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ايراني IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۲
    0 0
    الهي شكر جا دارد ما هم به خيابان ها بريزيم و به جشن و پايكوبي بپردازيم
  • الله بنده سی IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۲
    0 0
    مگر نمی گفتید قیام انها اسلامی است.پس رقص وپایکوبی چیه.بگویید حرکات موزون تا مشکل شرعی نداشته باشه. باشه؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۲
    0 0
    منظورحرکات موزون است؟
  • بدون نام IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۲
    0 0
    رقص حرومه
  • بدون نام IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۲
    0 0
    یعنی هیچ نظری دریافت نکردید؟ همینطور درحال سانسورید؟نه؟ یعنی واقعا خودتون رو رسانه میدونید؟
  • t[v Htvdk IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۲
    0 0
    این فجر پر از نور مبارک باشد بر امت پرشور مبارک باشد دیدی که خداوند مقرر فرمود تا کشور مصر بی مبارک باشد
  • بدون نام IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۳
    0 0
    چطوري ميشه كه تلويزيون رقص نشان نداد ولي شما ديده‌ايد؟ آهان شما بدون سانسور ديدين!!!! بله بله بله
  • بدون نام IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۳
    0 0
    رقص وااااااااا!!!!!!!!