برخی مسئولان ورزشی می گویند طرحی را در دست دارند که در آن وزارت ورزش با وزارت آموزش و پرورش ادغام شود. آنها می گویند با مجلس رایزنی کرده اند و نظر برخی نمایندگان "مثبت" بوده است

امیدسلیمی بنی: "قرار است طرحی برای ادغام وزارت آموزش و پرورش در وزارت ورزش به مجلس ارائه شود." این اظهار نظر یکی از مسئولان ورزشی است که در یکی از هیاتها سمتی به نام "عضو هیات موسس" دارد.

کاظم اولیایی که در خبرگزاری وابسته به وزارت آموزش و پرورش، سخن می گفته، درباره این طرح افزوده که نظر نمایندگان مجلس، مثبت بوده و  قرار است بعد از رایزنی با رئیس فراکسیون مجلس، طرح ادغام وزارتخانه ای که هنوز معلوم نیست چه شکل و شمایلی دارد با یکی از بزرگترین وزارتخانه های کشور  به مجلس برود.

این چهره ورزشی، معتقد است این کار به حل مشکلات جامعه ورزشی کمک خواهد کرد زیرا، با این کار ساختار نوینی در جامعه به وجود می آید. وی همچنین در دفاع از طرح خود افزوده: "ما الان مشکل زیر ساخت و مشکل آموزش داریم. ادغام وزارت ورزش در زمان تشکیلش با وزارت آموزش و پرورس طرحی ملی است و در جهت کوچک شدن دولت هم هست."

رایزنی هایی مانند این طرح که نه چندان جدی گرفته نمی شود، بارها از سوی مسئولان مختلف در حوزه ها متفاوت بیان شده، ولی وزارت آموزش و پرورش عملا در برابر بسیاری از این تغییرات مقاومت کرده است. زیرا از سویی حجم و گستردگی فراوان این وزارتخانه با نزدیک به 14 میلیون دانش آموز و کادر اداری و آموزشی، فرصت را برای تغییرات ماهوی از برنامه ریزان می گیرد و از طرف دیگر، تمایل مدیران ارشد این وزارتخانه برای تغییرات چندان زیاد نیست.

ادغام با آموزش عالی، مخالفیم

موضع سابق وزارت آموزش و پرورش در مقابل محتملترین گزینه یعنی وزارت علوم نیز منفی بوده است. زیرا آنها معتقدند در صورتی که این وزارتخانه با آموزش عالی ادغام شود، توان ارائه خدمت و سرویس دهی به سطوح پایین تحصیلی مانند پیش از دبستان و دبستان را نخواهد داشت.

از طرفی، سپردن مدیریت بخشی از وزارت آموزش و پرورش به وزارت علوم، امروز در رسانه ها مطرح شد. مدیر کل توسعه وزارت علوم با اعلام اینکه کمیته مشترک بین وزارتخانه های علوم و آموزش و پرورش، امور انتقال آموزشکده های عالی فنی و حرفه ای را آغاز کرده، عملا موضوع ادغام برخی از وزارت آموزش و پرورش را مطرح کرده است.

این موضوع که جزء مصوبات کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس است، عملا حیطه اقتدار آموزش و پرورش را تا سطح پیش دانشگاهی، تنزل داده و به جز برخی از مراکز بسیار محدود تربیت معلم، آموزش و پرورش دیگر قادر به ارائه آموزشهای بالاتر از سطح متوسطه نیست.

ولی با این حال، تعداد بسیار زیاد دانش آموزان، خانواده های آنها و همچنین کادر اداری و آموزشی این وزارتخانه، عملا انجام طرحهایی مانند ادغام با وزارتخانه نادیده "ورزش و جوانان" را ناممکن می سازد. زیرا نباید از یاد برد این وزارت که هنوز حضوری بیش از روی کاغذ، نداشته، از ادغام سازمان تربیت بدنی و "سازمان ملی جوان" حاصل خواهد شد. به بیان دیگر، طرح اشاره شده توسط اولیایی، ادغام چند دستگاه و وزارتخانه عریض و طویل است که هر کدام داعیه استقلال خود را بارها علنی گفته اند. به تعبیریف طرحهایی از این دست، بیشتر "رویایی" به نظر می رسد که ناگفته پیداست طرح آن در مجلس، بعید و نامحتمل خواهد بود.

42/133

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 128747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =