مدیر سابق دفتر جشنواره فیلم فجر تاکید کرد بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر از سوی مسئولان برگزاری این رویداد سینمایی در مرتبه دوم نسبت به بخش ملی قرار دارد.

سیدمحسن هاشمی در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین در مورد بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر گفت: «یکی از ابزاری که هر جامعه‌ای می‌تواند به واسطه آن خود را به جهانیان معرفی کند، ارتباطات بین‌المللی است. زمانی که جشنواره‌های تجسمی، نمایش و فیلم برگزار می‌شود به دنبال این هستیم که محلی برای ارتباط با خارج از کشور به وجود آوریم.»

او ادامه داد: «هدف از این ارتباط امکان آگاهی بخشی و تجربه‌اندوزی از محصولات خارجی است و دیگری ایجاد ارتباط میان انسان‌های داخلی و خارجی است؛‌ جشنواره شرایط آن را فراهم می‌کند اطلاعات رد و بدل شود. بعد از جشنواره هشتم فیلم فجر بخش بین‌الملل به این رویداد سینمایی افزوده شد و جشنواره فجر شکل و شمایل بین‌المللی نیز به خود گرفت.»

هاشمی گفت: «میزانی که در بخش ملی جشنواره فجر هزینه می‌شود و انرژی صرف می‌شود، بسیار بیشتر از بخش بین‌الملل است و همین تفاوت زیادی میان این دو بخش به وجود می‌آورد.»

او ادامه داد: «در سال 1384 که تصور می‌کنم بهترین سال از حیث بخش بین‌الملل بود و دلیل این مدعا تمامی اطلاعات موجود در مورد آن دوره است، آمار استقبال از بخش بین‌الملل 12 درصد از ظرفیت سینماها بود. در همان سال ظرفیت اشغال سینماهای ایران 52 درصد بود.»

هاشمی اظهار داشت: «حجم زیادی از مسئولیت جشن‌های دهه فجر برعهده جشنواره فجر است و از این منظر یک جشن عمومی تلقی می‌شود و از این نگاه تفاوت زیادی با جشنواره‌های جهانی فیلم دارد. معمولاً فیلم‌ها در جشنواره‌های خارجی دو یا سه اکران دارند و برنامه‌ریزی در مورد آن‌ها از دو ماه قبل از برگزاری تمام شده و 10 روز پیش از برپایی جشنواره کاتالوگ آن منتشر شده است. ما این آداب را در مورد جشنواره‌های خودمان نمی‌بینیم.»

او یادآور شد: «در جریان نمایش فیلم‌های خارجی انتظار می‌رود عوامل تولید فیلم نیز در ایران حضور داشته باشند و در جلسات نقد و بررسی حاضر شوند، اما این اتفاق اغلب در جشنواره فجر رخ نمی‌دهد.»

هاشمی همچنین تاکید کرد در سال 83 و 84 تمامی فیلم‌های حاضر در بخش بین‌الملل زیرنویس شدند و تعداد زیادی از آن‌ها با نسخه 35 میلمتری به ایران آمدند. او گفت: «در دو سال 83 و 84 شکل برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر به استانداردهای جهانی نزدیکتر شد.»

او گفت: «با وجود محدودیت‌هایی که در مقررات جشنواره فیلم فجر وجود دارد، تجربه به من نشان داد اگر شرایط این جشنواره را به شرکت‌کنندگان خارجی شرح دهیم و بیان کنیم چه قوانینی در کشور اسلامی ما وجود دارد،‌ آنان نیز آثاری متناسب با جشنواره ما عرضه می‌کنند.»

54143

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 128743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =