فارس: رادیو "الشرق " از دسیسه بی‌سابقه ریاض برای جلوگیری از سقوط مهمترین همپیمان رژیم صهیونیستی در خاورمیانه و ناکام گذاشتن انقلاب مردمی مصر خبر داد.

 رادیو "الشرق " که از "اسلو " پاتخت نروژ پخش می‌شود اعلام کرد که یکی از خطرناک‌ترین نقش‌های رژیم سعودی در سطح منطقه، حمایت از رژیم "مبارک " و جلوگیری از سقوط آن است. رژیم سعودی در حال استفاده از تمام امکانات تبلیغاتی، رسانه‌ای، سیاسی و اطلاعاتی خود برای حمایت از رژیم مبارک و ممانعت از پیروزی انتفاضه مردمی مصر است.

* تشکیل یک کمیته اضطراری در دستگاه سعودی برای رصد تحولات مصر

رادیو الشرق در یک تحلیل سیاسی به نقل از مقامات دیپلماتیک غربی اعلام کرد که "ملک عبدالله بن عبدالعزیز " پادشاه عربستان یک کمیته اضطراری برای پیگیری حوادث مصر تشکیل داده است که شامل وزاری خارجه، اطلاع‌رسانی، کشور، رئیس سرویس‌های اطلاعاتی عربستان، برخی مشاروان ارشد پادشاهی، نماینده ولی‌عهد و وزیر دفاع و نیروی هوایی است.
بر اساس این گزارش، ملک عبدالله دستور داده تا خطوطی برای ارتباط ماهواره‌ای میان این کمیته و سفارت سعودی در قاهره و دفتر "عمر سلیمان " معاون رئیس‌جمهور مصر ایجاد شود تا به این ترتیب جدیدترین تحولات انتفاضه مردم مصر را رصد و پیگیری کند.

* تلاش مقامات سعودی برای رخنه در ساختار اخوان‌ المسلمون مصر

این مقامات افزودند که مسئولان سعودی تماس‌هایی با برخی شخصیت‌های جماعت اخوان‌ المسلمون ساکن عربستان برقرار کرده‌اند تا رهبران این جماعت را متقاعد کنند که به راهکارهای میانه برای اجرای مطالبات معارضان مصری به طور تدریجی و پایان یافتن انتفاضه مردمی تن دهند.

بر اساس این گزارش، رهبران اخوان‌المسلمون تا روز جمعه با هرگونه گفت‌وگو با دولت مصر مخالفت کرد و اعلام کرد که مطالبات مردم انقلابی مصر بسیار از فراتر از آنچه که در بیانیه‌ کمیته "حکماء " که توسط "سلیم العوا " قرائت شد، است. اما شنبه موضع اخوان‌المسلمون تغییر یافت و رهبران آن به گفت‌وگو با مرد شماره دو دولت مبارک "عمر سلیمان " راضی شدند. این چرخش موضع در این جماعت به اعتقاد مقامات دیپلماتیک غرب، بخشی از ایفای نقش دستگاههای اطلاعاتی عربستان و برخی از امیران عربی در سوء استفاده از وجود برخی اساتید مصری که در دانشگاه‌های سعودی تدریس می‌کنند بود. عربستان از این راه بر رهبران اخوان فشار آورد تا با عمر سلیمان وارد گفت‌وگو شود.

* آغاز جنگ تبلیغاتی سعودی علیه انقلاب مردمی مصر در غرب و کشورهای عربی

رادیو شرق در تحلیل خود تاکید کرد: سفارتخانه‌های سعودی در آمریکا و پایتخت‌های غربی و عربی به آموزه‌های کمیته اضطراری شاه عربستان عمل کردند تا سیاست‌ طرفدارانه از رژیم مبارک را علیه تظاهرات‌کنندگان مصری در رسانه‌هایی که از سوی عربستان حمایت می‌شود، دنبال کنند.

این کمیته سعودی مامور تحریک‌ روزنامه‌ها، نویسندگان و تحلیل‌گران در پایتختهای غربی و عربی برای انتشار مقالات و تحلیل‌هایی درباره تحولات مصر است تا این تئوری را القاء کند که صعود جریان دینی در این کشور و رسیدن اخوان المسلمون به قدرت در سایه کناره‌گیری غرب و آمریکا از حمایت مبارک یک خطر و تهدید جدی به شمار می‌آید.
این کمیته از تحلیل‌گران و نویسندگان می‌خواهد تا با نوشتن مقالاتی هشدار دهند که مصر در آستانه قرار گرفتن در مدار نظام جمهوری اسلامی ایران و تکرار نسخه انقلاب اسلامی ایران است.

* هراس ریاض از آغاز دومینوی سرنگونی رژیم‌های عربی همپیمان آمریکا و اسرائیل

در ادامه این تحلیل آمده است، مقامات غربی معتقدند، اطلاعاتی که درباره اقدام بی‌سابقه سعودی در حمایت از رژیم مبارک در دست است، نشان می‌دهد که سعودی‌ها معتقدند که سرنگونی مبارک مانند سرنگونی "زین‌العابدین بن علی " رئیس‌جمهور تونس نخواهد بود و سقوط رژیم مبارک به منزله آغاز یک دومینو در رژیم‌های همپیمان غرب و اسرائیل در خاورمیانه خواهد بود. به همین دلیل ریاض با استفاده از رسانه‌های خود تلاش می‌کند تا غربی ها را متقاعد کند که کنار گذاشتن مبارک موجب مصادره انقلاب اسلامی ایران به خاورمیانه و تحقق طرح جمهوری اسلامی ایران در این منطقه خواهد شد.

* غافلگیری آمریکا از انقلاب بی‌سابقه مردم مصر

بنا بر این گزارش، انقلاب کنونی مصر خطرناک‌ترین تهدید برای رژیم صهیونیستی و آمریکا در تاریخ سیاسی این کشور است و حتی با جنگ اکتبری که مصری‌ها علیه اسرائیل در دوره "جمال عبدالناصر " انجام دادند، قابل مقایسه نیست. آمریکا به صراحت اعلام کرده است که از این انقلاب مصر، غافلگیر شده است. دلیلی این غافلگیری این است که آمریکایی‌ها نمی‌توانند درک کنند چرا اجرای تمام طرح‌های سیاسی، امنیتی و رسانه‌ای با همکاری رژیم مبارک نتوانست شعله‌های انقلاب مصر را خاموش کند.

* بسیج دولتهای غربی و عربی برای ناکام گذاشتن انقلاب مصر

رادیو شرق در پایان تحلیل خود افزود: مردم مصر اکنون با خطرناک‌ترین همپیمانی جهان برای جلوگیری از به ثمر نشستن انقلابشان مواجه هستند. به طوری که سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکایی، انگلیسی، اسرائیلی، سعودی و عربی با همکاری یکدیگر تلاش می‌کنند تا مانع تحقق هدف اصلی این انقلاب مردمی که سرنگونی رژیم مبارک است، شوند و راهکارهای میانه‌ای را ارائه‌ کنند و با اتلاف وقت رهبران معارض را به گفت‌وگو با سران رژیم مشغول نمایند. به این ترتیب طبق یک جدول زمانبندی‌شده نظام داخلی مصر بازسازی و ساماندهی خواهد شد و در نهایت "عمر سلیمان " حاکم جدید مصر تعیین خواهد شد که همپیمان درجه یک آمریکا و اسرائیل در مصر پس از مبارک است.16146

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 128679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =