۰ نفر
۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۴
عصاره مالت چیست و چه کاربردی دارد؟

عصاره مالت به ماده غذایی گفته می شود که به وسیله جوانه زدن جو و طی فرایند مالتینگ تولید می شود. این ماده مغذی و خوش طعم سرشار از ویتامین های خانواده B است و به عنوان جایگزین مناسب برای بسیاری از مکمل های دارویی گران قیمت محسوب می شود.

مسلما همه ما تا به حال نام ماء الشعیر یا نوشیدنی مالت را شنیده ایم اما ممکن است که واژه عصاره مالت برای برخی ناآشنا باشد. برخی از افراد نیز عصاره مالت را با ماء الشعیر اشتباه می گیرند در حالی که این دو کاملا با یکدیگر متفاوت اند. در واقع ماء الشعیر و نوشیدنی مالت هردو از عصاره مالت تولید می شود اما شاید کنجکاو باشید که خود عصاره مالت چیست؟ چگونه ساخته می شود و چه ویژگی هایی دارد؟ ما تصمیم داریم که در مورد خواص شگفت انگیز این معجون خوش طعم اطلاعاتی در اختیار شما بگذاریم پس با ما همراه باشید.

عصاره مالت چیست؟

عصاره مالت به ماده غذایی گفته می شود که به وسیله جوانه زدن جو و طی فرایند مالتینگ تولید می شود. این ماده مغذی و خوش طعم سرشار از ویتامین های خانواده B است و به عنوان جایگزین مناسب برای بسیاری از مکمل های دارویی گران قیمت محسوب می شود. به طور کلی دانه های مالت در گذشته نیز مورد استفاده قرار می گرفته اند. مثلا کشورهای مصر، سومر و چین از دانه های مالت در وعده های غذایی خود استفاده می کردند.

عصاره مالت از جوانه دانه های جو و طی فراوری این دانه ها ساخته می شود

عصاره مالت چگونه درست می شود

عصاره مالت از جوانه دانه های جو و طی فراوری این دانه ها ساخته می شود. ابتدا باید دانه های جو طی خیسانده شدن توسط آب، جوانه بزند و پس از بیرون آمدن جوانه و رسیدن طول آنها به حد مشخص، دانه های جوانه زده شده به وسیله حرارت خشک شده و روند جوانه زدن متوقف می شود. در مرحله بعد، دانه های جوانه زده شده آسیاب می شوند و پس از طی این مراحل، نشاسته موجود در جو توسط آنزیم های فعال در آن به قندهای ساده تری نظیر گلوکز تبدیل می شود. در پایان جوهای آسیاب شده  را آب مخلوط می کنند در این مرحله بخش های محلول و غیر محلول از یکدیگر جدا می شوند و در نهایت بخش محلول را حرارت می دهند تا غلظت آن افزایش یابد. ماده نهایی تولید شده عصاره مالت نام دارد.

کاربرد عصاره مالت در محصولات غذایی

علاوه بر اینکه عصاره مالت ماده اولیه تشکیل دهنده ماء الشعیر و نوشیدنی مالت می باشد در تولید شیرینی جات، شکلات مالت و انواع نان ها، سرکه مالت و همچنین در بیسکوییت های غنی شده و ... نیز مورد استفاده قرار می گیرند. میزان شیرینی عصاره مالت از عسل کمتر است به همین خاطر در پخت کیک ها و نان ها کاربرد فراوان دارد.

عصاره مالت به صورت پودر و یا مایع در بازار یافت می شود

در همین رابطه بخوانید:‌

            دو خاصیت درمانی شگفت انگیز عصاره مالت

روش استفاده از عصاره مالت

به طور کلی عصاره مالت به صورت پودر و یا مایع در بازار یافت می شود. معمولا این ماده غذایی شگفت انگیز را می توان همراه با آبمیوه، شیر ویا حتی با آب مصرف کرد. بهتر است که این وعده غذایی غنی در وعده صبحانه به همراه ارده و عسل مورد استفاده قرار گیرد تا انرژی شما را برای یک روز کاری خوب تامین کند. زمانی که عصاره مالت مورد استفاده قرار می گیرد، فرایند هضم و تبدیل قندهای موجود در آن به قند ساده تر دیرتر انجام می شود. در نتیجه سطح قندخون بدن حفظ شده و به یکباره پایین نمی افتد. به همین دلیل قندهای موجود در عصاره مالت بسیار برای بدن مناسب ترند. لازم به ذکر است که همراه با عصاره مالت حتما باید آب و مایعات فراوان مصرف شود به دلیل اینکه این ماده دارای فیبر زیاد است و ممکن است جمع شدن این فیبرها در بدن موجب مسدود شدن دستگاه گوارشی و ایجاد مشکل برای مری شود. خوشبختانه عصاره مالت هیچگونه تداخل دارویی ندارد و استفاده از آن بلامانع است.

مصرف عصاره مالت برای تمام افراد با هر وزنی بدون مانع است

فواید عصاره مالت

مصرف عصاره مالت برای تمام افراد با هر وزنی بدون مانع است. افراد چاق و دارای اضافه وزن باید قبل از غذا از این ماده غذایی استفاده کنند و افرادی که تمایل دارند وزن خود را اضافه کنند، عصاره مالت را بعد از صرف غذا مورد استفاده قرار دهند. عصاره مالت برای زنان شیرده نیز بسیار مناسب است و علاوه بر تقویت آنان، طعم شیر را عوض کرده و بسیار خوش طعم تر می کند. این ماده غذایی سرشار از ویتامین های مختلف و همچنین دارای املاح هایی نظیر کلسیم، آهن، سلنیوم و ... است.عصاره مالت به دلیل داشتن کلسیم، فسفر و منیزیم منبعی مغذی برای استخوان ها محسوب می شود. همچنین این محصول به دلیل داشتن قند طبیعی موجب کاهش قند خون نیز خواهد شد اما بهتر است که بیماران دیابتی تحت نظر پزشک متخصص از این ماده غذایی استفاده کنند. از دیگر فواید عصاره مالت، جلوگیری از ریزش مو، کاهش کلسترول خون، درمان بی خوابی، درمان سوء هاضمه، برای درمان کمردرد و پادرد و .......... مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین بهتر است که این محصول در وعده غذایی کودکان جا داده شود تا باعث تقویت آنها شده  وهمچنین رشد آنها را افزایش دهد.

سخن پایانی و نتیجه گیری

همانطور که دیدید. عصاره مالت دارای خواص بسیار شگفت انگیزی است که نمی توان وجود آن را نادیده گرفت و یا جایگزینی برای آن یافت. نوشیدنی هایی نظیر ماء الشعیر و نوشیدنی مالت نیز از این ماده مغذی تولید می شوند در نتیجه آنها نیز منبعی غنی از ویتامین های مختلف هستند. پس ما به شما توصیه می کنیم که در صورت مصرف نوشیدنی در هنگام صرف غذا، به جای استفاده از نوشابه ، ماء الشعیر و نوشیدنی مالت مصرف کنید.

درباره شمس

برند شمس طی سال ها با جمعی از بهترین های صنعت نوشیدنی ایران همراه شده است و در کارخانه ای به وسعت ۴.۵ هتکار در شهر باغستان شهریار مشغول تولید محصولاتش منطبق با استانداردهای جهانی است. این برند با کوله باری از تجربه محصولاتی را در اختیار مشتریان خود قرار میدهد که طعم و مزه آن یک نوستالژی زیبا برایشان به ارمغان می آورد. نوشیدنی مالت شمس این روزها با طعم های محبوبی مانند لیمونعناع علاقمندان بسیاری برای خود جذب نموده است.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1285630