نجفی‌منش: برخی خریداران خودرو تا ۲۰۰ میلیون سود کردند

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی می‌گوید: تعیین قیمت خودرو با دستور شورای رقابت زیان بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومانی نصیب خودروسازان کرد اما دراین‌بین افراد خوشبختی که خودرو ثبت‌نام کرده و دریافت کردند بین ۲۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان سود کردند.

مریم یعقوبی: چندی است خودروسازان بزرگ کشور با انتقادات فراوانی در خصوص عدم تکمیل خودروهای ناقص و دپوی صدها هزار دستگاه خودرو در پارکینگ‌ها مواجه شده‌اند. عدم اجرای تعهدات در تحویل خودروهای پیش‌فروش شده نیز از دیگر انتقاداتی است که به دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا واردشده است. مقامات وزارت صنعت، مجلس، سازمان حمایت و ... سایر نهادهای مرتبط با این موضوع در مصاحبه‌های متعدد از این موضوع اظهار ناخرسندی داشته و اعلام کردند که این شرکت‌ها باید به تعهدات خود پایبند باشند.

درست در همین میانه ایران‌خودرو درحرکتی ملی و برای اثبات قدرت داخلی کشور در مقابله با تحریم صنعت خودرو، از خط تولید پژو ۳۰۱ رونمایی کرد.

تولید داخلی این خودرو که عنوان خودروی برجامی را بر آن گذاشته‌اند از ۲ سال پیش در دستور کار این شرکت قرار گرفت و سرمایه‌گذاری ویژه‌ای توسط ایران‌خودرو و قطعه سازانی که طرف قرارداد این شرکت هستند برای آن صورت گرفت.

اما خبرهای مربوط به تکمیل قطعات ناقص خودروهای از پیش‌تولید شده در سایه اخبار خوش راه‌اندازی پژو ۳۰۱ ایرانی گم شد.

محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با خبرآنلاین در خصوص تأمین قطعات پژو ۳۰۱ گفت: سرمایه‌گذاری برای تولید پژو ۳۰۱ از مدتی پیش انجام‌شده و قطعه سازان نیز با سرمایه‌گذاری فراوان برای تولید قطعات آن آماده هستند.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های ما برای قطعه سازان این بود که با خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها تکلیف برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری قطعه سازان روی این محصول چه خواهد شد؟ این خودرو در حال حاضر با ۶۱ درصد تولید داخل و در آینده با ۸۰ درصد تولید داخل عرضه خواهد شد.

نجفی منش گفت: باید گفت تعدادی از قطعه‌سازان روی تولید قطعات این خودرو فعال هستند اما به‌جز این موضوع نحوه ادامه حیات کل صنعت قطعه‌سازی موضوع مهمی است که باید به آن پرداخت.

قطعه سازان در انتظار ۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اشاره به مطالبات قطعه سازان از خودروسازان گفت: سال قبل مقرر شد در دو بخش ۴ هزار میلیارد تومان و ۷ هزار میلیارد تومان به‌صورت ارزی به قطعه سازان پرداخت شود از ۴ هزار میلیارد تومان رقم ۳۸۵۰ میلیارد تومان پرداخت شد اما از ۷ هزار میلیارد تومان رقمی تاکنون پرداخت‌نشده است که هفته قبل هم در مجلس شورای اسلامی کمیته‌ای تشکیل و در خصوص علت عدم پرداخت این مبلغ بررسی شد. و مقرر شد بانک مرکزی راهکار عملی پرداخت این وام را مشخص کند که به‌صورت ریالی یا ارزی به قطعه سازان پرداخت شود.

نجفی منش ادامه داد: قرار است این مبالغ از طرف دولت به‌عنوان بدهی خودروسازان به قطعه سازان پرداخت شود و خودروسازان تعهد بازپرداخت آن را داده‌اند. اگر این پرداخت صورت بگیرد ما می‌توانیم بگوییم که خون به رگ‌های قطعه سازان تزریق‌شده و چرخه نقدینگی آن‌ها به جریان بیفتد. در اصل این تولید ناقص به خاطر عدم وجود نقدینگی در قطعه سازان بوده و کاهش تولید داشتیم. اگر مطالبات قطعه سازان به‌طور کامل پرداخت شود ما پتانسیل تولید تمام قطعات راداریم.

وی تأکید کرد: با دستور وزارت صنعت خودروسازان نیز مکلف شدند که دیگر خودروی ناقص تولید نشده و تمام خودروها برای سرعت در عرضه به بازار به‌صورت کامل تولید شوند.

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه با اشاره به توانمندی‌های شرکت‌های نوپا در این حوزه گفت: باوجود شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های توانمند و جوان ما خواهیم توانست نیاز به قطعات را به‌طور کامل تأمین کنیم و نیازمان به خارج روزبه‌روز کمتر خواهد شد.

چرا خودروسازان بدهکار شدند؟
نجفی منش با اشاره به علل افزایش بدهی خودروسازان گفت: ریشه بدهی‌های نجومی خودروسازان به قطعه‌سازان در اینجا است که خودروسازها طی سال‌های اخیر تولید و عرضه داشتند اما با جهش نرخ ارز، قیمت‌گذاری دستوری اجازه نداد تناسب قیمت تمام‌شده رعایت شود.

وی افزود: تعیین قیمت با دستور شورای رقابت زیان بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومانی نصیب خودروسازان کرد اما دراین‌بین افراد خوشبختی که خودرو ثبت‌نام و دریافت کردند بین ۲۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان سود کردند.

کیفیت تولید قطعات بستگی کامل به سرمایه در گردش دارد
این فعال اقتصادی در ادامه در خصوص نارضایتی مشتریان از کیفیت محصولات داخلی اظهار کرد: یکی از دلایل نارضایتی مردم از تولیدات خودروهای داخلی به مدل این محصولات بازمی‌گردد. برخی خودروها مدل‌های ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته بوده و امکاناتی به تناسب آن سال‌ها دارند. خوب طبیعی است مشتری از آن‌ها ناراضی باشد.

به گفته وی بازرسی و کنترل کیفیت توسط سازمان استاندارد همواره تولیدات خودروسازها را بررسی و به آن امتیازاتی می‌دهد. اغلب خودروهای ما ۴ ستاره و بعضاً ۵ ستاره هستند این نشان می‌دهد کیفیت رو به افزایش است. به‌جز این دوره گارانتی برای همین ابداع‌شده که هر اشکالی در خودرو به وجود آمد آن را به‌صورت رایگان تعمیر و سرویس کنند.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر باید گفت اگر خودرویی کیفیت نداشته باشد کسی آن را نمی‌خرد. درست است که خودروی تولیدی در بدو ورود به بازار ایراداتی دارد اما اگر خانه نوساز هم بخریم حتماً در ابتدا ایراداتی خواهد داشت که به‌مرور برطرف خواهد شد.

چشم‌انداز روشن صنعت قطعه‌سازی
نجفی منش در پایان افزود: ما در حوزه قطعه‌سازی شرکت‌هایی داریم که قطعات ریخته‌گری را تنها برای صادرات تولید می‌کند. برخی از قطعه سازان ما به دلیل مسائل ارزی و نحوه انتقال مالی با مشکل روبرو شده‌اند.

صنعت قطعه‌سازی در کشور ما بسیار توانمند است به‌طوری‌که اغلب شرکت‌های خارجی به قطعه سازان ایرانی اعتماد کامل دارند اما این توان باید با تأمین نقدینگی همراه باشد تا بتواند از ظرفیت حداکثری خود بهره ببرد.

۲۲۶۲۲۶

کد خبر 1282099

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حق گو IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    56 0
    رئیس انجمن قطعه سازان نمیدونه که کاهش ارزش پول ملی سود نیست؟!؟! واقعا جای تأسف داره!!!!
    • معلم ناامید DE ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
      0 0
      سود حروم حروشان باد
  • مالک IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    39 10
    آخه چرا اینقدر با روان مردم بازی می کنید؟ یعنی چی که مردم ۲۰۰ میلیون سود کردند؟ اونی که اینقدر سود کرده دلال بوده نه مصرف کننده معمولی
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    53 0
    این آقا خودش جزو مافیا خودرو سازی هست و سالهاست همین حرفها رو تکرار میکنه . جالبه جهش ارزی رو ما فقط سال گذشته داشتیم . پس سالها قبل چرا زیانده بودن؟؟
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    52 0
    آقای محترم پراید 30 میلیونی و سمند 45 میلیونی افزایش قیمت صددرصدی داشتند و هنوز خودور ثبت نامی سال گذشته را تحویل ملت ندادید. سنگ پای قزوین هم پیش شما رو سفیده.
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    27 0
    اینها که همیشه بدهکارن یا دارن از دولت وام می گیرن و یا دارن خودرو پیش فروش می کنند اینم شد کارخانه؟
  • مهدی IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    44 0
    سلام این هم اظهار نظر فعال بخش خصوصی اگر این طور باشه شخصی که خونش دو برابر شده 800 میلیون سود کرده و هر کی که ماشین داشته 20 تا چند میلیارد سود کرده اونم بدون هیچ کار کردی ایشون می فرمایند اگر خودرو داخلی کیفیت نداشت کسی نمی خرید این حرف ایشون در صورتی درست بود که الان من مصرف کننده می تونستم مثلا با پولی که توی کشوری مثل امارات با 30هزار دلار فلان ماشین صفر یا کار کرده رو بخرم و انحصار خودرو ساز وجود نداشت. واقعا آدم متاسف می شه.
  • بابک IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    48 0
    استاد گرامی مردم ما مجبورن که خودرو ایرانی بخرند . وقتی که مجبور باشی دیگه کیفیت نداشتن خودرو معنی ندارد
  • علیرضا CA ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    35 0
    سال ۹۶ پول ماشینو گرفتید قرار بود تیر ۹۷ بدیدتا اخر سال ۹۷ ماشینو دادید اونوقت من خریدار چه شانس اوردم؟بابا زمانی که من پول به شما دادم دلار ۳۵۰۰ بود رفتید قطعه با قیمت ۳۵۰۰ دلار وارد کردید حالا میخواید تحویل بدید زورتون میاد بابا عجب شما پرو هستید
  • IQ ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    31 0
    اگر خودروساز بعد از ۴۰ سال حمایت بی چون و چرای تمام دولتها هنوز هم ضرر می کنه بهتره جمعش کنید بره. خدا شاهده ما راضی به ضرر شما نیستیم حالا دق دادن ما جای خودش
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    33 0
    همه سپرده گذاران بانکی 80 درصد ارزش پولشان را از دست دادند برای انها چه فکری کرده اید
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
      0 0
      درست گفتی
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
      0 0
      یکی از اون ها منم
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    24 0
    دلال بزرگ خود همین آقایان هستند
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    31 0
    این جمله اش خیلی برام جالب بود: اگه خودرو کیفیت نداشته باشه کسی نمیخره!!!!! یعنی چون ما خودروهای داخلی رو می خریم ثابت می کنیم که کیفیت داره؟؟؟؟؟ بابا دستخوش آقای کارشناس
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    25 0
    به نظر من این دوتا خودروساز رو باید از چرخه فعالیت خارج کرد تا مشکل همه حل بشه مگه نمیگه بعضی قطعه سازها فقط برای صاددرات تولید می کنند؟ خوب همه قطعه سازها همین کار رو کنند که مالشون دست خودروسازها نیفته
  • یاسین IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    23 0
    خوب این طبیعیه وقتی ارز گرون میشه همه اجناس باهاش گرون میشن اینکه به قول شما خریدار خودرو سود کرده بخاطر اینه که ارز گرون شد خودرو هم گرون شد ولی ارزش پول و دارایی مردم ۴ برابر کم شد پس سودی نمی مونه که شما براش ناراحتی
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    28 0
    این اظهار نظر یه کارشناسه وای به حال خود خودروسازها. همه اومدن وسط دارن برای خودروسازها سینه میزنند
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    9 0
    وقتی خودروساز روی پراید 4میلیونی 44 میلیون سود می کنه چرا خریدار نباید ۲۰۰ میلیون سود کنه؟ خریدر فقط یه خودرو می خره ولی سایپا روزی هزار تا پراید می فروشه و اینهمه روش سود می کنه
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    20 0
    کی گفته سود کردیم؟ آقا ما ۱ میلیارد همه زندگیمون گرون شد خودرویی که خریده بودیم توی بازار گرون شد اگه همین ماشین رو بفروشیم دیگه نمی تونیم بخریم این یعنی سود؟؟؟؟؟
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    14 0
    اینهمه گفتیم نخرید برای همین بود حالا اومدن می گن اگه مردم می خرن یعنی کیفیت داره . خوب داداش من ما با پیکان هم می تونستیم کرامون رو راه بندازیم کیفیت هم داشت چرا هی دارید مدل های جدید میارید؟
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    13 0
    یکی نیست بگه اگه کیفیت خودرو رو همزمان با گرون کردنش ببرید بالا چیزی ازتون کم میشه؟ فقط باید قیمتش رو با تورم و قیمت دلار هماهنگ کنید؟ نمی تونید کیفیت و کارایی خودرو رو هم با مدل های روز دنیا بالا ببرید که مردم با رغبت پول بدن؟؟؟؟
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    23 0
    ۱۲ هزار میلیارد تومان دارید پول می گیرید ولی قول میدم از فردا بازم برای تولید بی کیفیت قطعات میایید می گید تحریمبودیم و چنین و چنان. شما فقط درد پول دارید ولی درد مردم رو نمی فهمید
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    25 0
    اگه ایران خودرو سایپا رو ببندیم بهتر نیست؟
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    0 0
    ُسود نکردن ارزش پولشون حفظ شده
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    0 0
    خوب همه چیز گرون شده
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۱
    0 0
    ارزش پول کاهش پیدا کرده