۰ نفر
۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۸

رییس اسبق آفریقای وزارت خارجه با حضور در کافه خبر یکی از دلایل کنار نرفتن مبارک را فرانرسیدن زمان واگذاری حکومت از جانب او عنوان کرد.

جاوید قربان اوغلی، سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی و الجزایر در گفتگویی با خبر در پاسخ به این سوال که چرا همچنان مبارک مقاومت می کند گفت: حکومت مبارک هر چه توان داشت برای سرکوب مردم به کار برد.اگر همچنان مبارک مقاومت می‌کند به این دلیل است که هنوز زمان واگذاری حکومت فرا نرسیده. وضعیت مصر اصلا با تونس قابل قیاس نیست.هم به دلیل تفاوتهای مبارک با بن علی و هم به دلیل تفاوتهای موجود در بافت اجتماعی تونس و مصر.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که شما جنبش مردمی مصر را خودجوش می‌دانید،گفت: بله.چون در طول سی سال گذشته همین جنبش به شکل ضعیف‌تری وجود داشته است.یکبار در زمان سادات بعد از عقد پیمان کمپ دیوید که در آن مقطع نیز ارتش با مردم مقابله نکرد و یکبار نیز در سال 1986 در زمان حسنی مبارک که باز هم ارتش دست به سرکوب نزد.به عبارتی ارتش تاکنون سابقه مقابله قهر‌آمیزو رویارویی سرکوبگرانه با مردم را نداشته است.

سفیر پیشین ایران در الجزایر با اشاره به اینکه تحول انقلابی در تونس در مقابل تحولات مصر بسیار ناچیز و اندک است،تصریح کرد در بعد داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی تغییر و تحولات در مصر کل معادلات منطقه را تحت الشعاع قرار می‌دهد اما انقلاب مردمی تونس در عین اهمیت، تأثیر چندانی بر معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی ندارد بر همین اساس با توجه به نقش و جایگاه مصر تحولات باید آرام آرام سیر خود را سپری کند.16146

متن کامل این گفتگو را اینجا بخوانید.

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 128114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =