شورای کتاب کودک در مراسم 48 سالگی خود از جلد سیزدهم فرهنگنامه کودکان و نوجوانان رونمایی می‌کند، کار تولید این فرهنگنامه از حدود 30 سال پیش آغاز شده و تا انتشار مجلد بیست و چهارم ادامه خواهد یافت.

به گزارش ایبنا، جلد سیزدهم فرهنگنامه کودکان و نوجوانان شامل 150 مقاله است که با حرف «خ» آغاز می‌شود و به سرپرستی توران میرهادی فعال باسابقه ادبیات کودک تولید شده است.

فرهنگنامه کودکان و نوجوانان از انواع دایرة‎المعارف‌های عمومی است که اطلاعات پایه علوم مختلف و دستاوردهای گوناگون بشری را با توجه به صحت علمی، با بیانی ساده و همراه با تصویر، نقشه، نمودار و جدول در اختیار خوانندگان ۱۶ تا ۱۰ ساله قرار می‌دهد.

کار تولید فرهنگنامه از 30 سال پیش در شورای کتاب کودک آغاز شده و اکثر مجلدهای آن را توران میرهادی سرپرستی کرده است.

هدف از تهیه و تدوین این فرهنگنامه، ایجاد منبعی معتبر و موثق برای دستیابی کودکان و نوجوانان به آگاهی‌های درست و مستند با دیدگاهی علمی، مردمی و با الهام از تاریخ و فرهنگ ایران و منطقه عنوان شده است.

مدخل‌های این فرهنگنامه با بررسی کتاب‎های درسی دوره ابتدایی و راهنمایی، دایرة‎المعارف‌های فارسی و انگلیسی مختلف و با توجه به نیازها و دانش پایه و زبان کودکان و نوجوانان نوشته شده است.

مراسم 48 سالگی شورای کتاب کودک 4 اسفند در حسینیه ارشاد برگزار می‌شود و رونمایی از جلد سیزدهم فرهنگنامه کودکان و نوجوانان و نیز معرفی کتاب‌های برگزیده این شورا (کتاب‌های سال 88) از جمله برنامه‌های این مراسم است.

شورای کتاب کودک سال ۱۳۴۱ با هدف کمک به شکل‌گیری ادبیات کودکان اصیل و غنی تاسیس شده و ‌اکنون با 700 فعال رسمی و وابسته خود فعالیت‌های تخصصی‌اش در حوزه کتاب کودک را دنبال می‌کند. بی‌تردید تولید و انتشار فرهنگنامه کودکان و نوجوانان یکی از مهمترین فعالیت‌های این شورا در طول حیات‌اش بوده است.

شورای کتاب کودک همراه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قدیمی‌ترین نهادهای فعال در حوزه کتاب کودک ایران به‌شمار می‌آیند. سال گذشته در مراسم سالگرد شورا از سرود ویژه این شورا رونمایی شد.
60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 127738

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =